• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

PANIKA: Srbija - kineski klin za prodor u EU

Izvor Beta

Zapadni Balkan postao je jedna od najpoželjnijih pristupnih tačaka Kine EU, koridor od severa Evrope do grčke luke Pirej finansira se u Pekingu, ali to u Briselu izaziva ozbiljan strah.

Evropska unija se boji da se pravila te zajednice neće poštovati, a velike luke u severnim zemljama ogorčene su zbog ozbiljne i potencijalno nelojalne konkurencije.

Kako je danas prenei brisleski portal Euraktiv, to se čulo na panelu o infrastrukturi Organizacije za crnomorsku ekonomsku saradnju, koji je nedavno održan u grčkom gradu Seres, a na kojem su se učesnici fokusirali na ulogu i ciljeve Kine.

Frans-Pol van der Puten (Frans-Paul van der Putten), viši istraživač na Holandskom institutu za međunarodne odnose, istakao je da će koridor krenuti od grčke luke Pirej i prema severu, preko Srbije i Mađarske, stići do centralne i severne Evrope.

Prema njegovim rečima, region Crnog mora bio je jedina alternativa Kine koridorima kojima dominiraju Sjedinjene Američke Države (Indijski okean) i Rusija (Arktik).

Najveći geopolitički rizik za Kinu je antagonizam Rusije i SAD, dok je EU manja briga, naveo je on.

Udarac na Roterdam u Hamburg

Kristides je govorio da velike luke na severu, poput onih u Roterdamu i Hamburgu "strahuju" da bi zbog novih projekata na jugu mogle da izgube "trgovinski volumen". On je naveo da se o toj temi "široko diskutuje u Briselu" i da Kina nije poštovala sva svetska pravila. "Bojim se da će ono što trenutno vidimo biti nova tačka sporenja između severa i juga Evrope", kazao je on.

Kineska državna brodska kompanija (COSCO), 2016. godine preuzela je većinski deo grčke luke Pirej. Vlada u Pekingu smatra Pirej glavnom kapijom za kineski izvoz u južnu, istočnu i centralnu Evropu, ali i glavnim centrom za prekomorski transport preko i oko Sredozemnog mora.

Van der Puten istakao je da je kineska vlada sada sposobna da utiče na trgovinske rute između Kine i EU i dodao da je glavni koridor luka Pirej, ali i pruga Beograd - Budimpešta, koju finansira Peking.

Izgradnja brze pruge koja bi povezala Beograd i Budimpeštu koštaće 3,2 milijarde evra. Kina, Srbija i Mađarska potpisale su u decembru memorandum o razumevanju za rekonstrukciju 370 kilometara dugačke pruge. Sporazum je stvorio tenzije sa EU, koja navodi da pravila Unije nisu ispoštovana.

"Kina se fokusira na Grčku i Srbiju, ali i na ostale zemlje Zapadnog Balkana, koje imaju dobit od povoljnih kineskih kredita za infrastrukturnu projekte", kazao je holandski istraživač.

Jelica Stefanović-Štambuk, profesorka na Fakultetu političkih nauka u Beogradu, naglasila je da su kineske investicije od ključne važnosti za masovno deindustrijalizovanu Srbiju.

Ona je dala primere kineskih investicija koje se koriste za izgradnju saobraćajne infrastrukture, uključujući i preuzimanje Železare Smederevo.

"Kina raste, dok EU ne raste", rekla je Stefanović-Štambuk.

Ambasador Mihael Kristides, generalni sekretar Organizacije za crnomorsku ekonomsku saradnju, naglasio je da su kineske investicije na Zapadnom Balkanu izazvale "dvoumljenje na severu Evrope, a posebno u Briselu".

Kristides je rekao da je ovakva situacije "veoma logična", objašnjavajući da zemlje u regionu žele da privuku kineske investicije i fondove kako bi poboljšale infrastrukturu, dok severna Evropa, koja već ima razvijen infrastrukturni sistem, to vidi kao pretnju.

Jedan od pokazatelja koji govori u prilog ovakvog razvoja situacije je odluka Hjulit-Pakarda da izmesti deo svoje distribucije iz Roterdama u luku Pirej, navodi briselski portal i dodaje da kineski uticaj popunjava prazninu na Zapadnom Balkanu, koji gubi nadu u proširenje EU.

_______________________

Aplikacija MONDA ponovo na Google Play Store! PREUZMITE JE!

Komentari 10

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Paznja

Klin se klinom izbija!

Serbia forever

Na ovoj vesti se najbolje vidi, da bogate zemlje EU sprečavaju siromašne da napreduju!? To više ni ne kriju!?

petar

Paniku? Da ne preteruje, barem malo? Pirej je 8. luka u Evropi po obimu saobracaja, mozda se nesto saobracaja premesti na nju, ali nece previse.

special image