Bicikl istorija bicikla
MONDO/Predrag Vujić 

Otkriće bicikla ne može da se poveže sa konkretnim datumom ili imenom izumitelja. U istoriji je postojalo dosta vozila za čije je pokretanje bila potrebna ljudska snaga, ali su se veoma razlikovali od bicikla kakav danas znamo.

Kada je reč o istoriji bicikla, kao prvi vozač se pominje nemački baron Karl fon Drajs, koji je 1817. godine izumeo neku vrstu bicikla nazvanu drezina. Drezina je pravljena skoro u potpunosti od drveta i bila je teška oko 22 kilograma. Taj bicikl još postoji u muzeju u Holandiji.

Karl fon Drajs je nešto kasnije, 1818. patentirao je dizajn prvog dvotočkaša nazvanog velociped, koji je doživeo komercijalni uspeh.

Između 1850. i 1860. godine, Francuz Ernest Mišo i njegov učenik Pjer Lalmon razvili su bicikl sa pedalama na velikom prednjem točku. Mišo je kasnije taj bicikl patentirao, a bicikl je tih godina i dobio svoj naziv u Francuskoj.

Mišoovi bicikli bili su veoma opasni jer se njima teško upravljalo, pa su padovi bili česti.

Kasnije je bicikl malo redizajniran - sedište je pomereno u bolji položaj radi bolje ravnoteže. Elem, pravi napredak u dizajnu bicikla napravljne je tek 1885. godine, kada su J. K. Starli, J. H. Loson i Šergold napravili lančani pogon. Takav dvotočkaš smatra se prvim modernim biciklom, koje je kasnije, 1888. godine dobilo još jedno poboljšanje - pneumatske gume.

Moderni bicikli, kojih u svetu ima više od milijardu, danas nisu znantno različiti, osim što se prave od kvalitetnijih materijala, bezbedniji su i njima se lakše upravlja.

To je verovatno doprinelo da baš bicikl mnogima bude omiljeno prevozno sredstvo ili način za rekreaciju.

--------------------------------------------------------------------------------------------

MONDO aplikacija je ponovo na Google Play Store! PREUZMITE JE!