• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Nova EU pravila: Da od e-šopinga ne boli glava

Izvor mondo.rs

Nova godina je blizu a u 2018. u EU na snagu stupaju pooštrena pravila za internet trgovinu koja će sprovoditi i Srbija, koja polako odmiče na svom putu pridruženja, kako se to kaže, evropskoj porodici.

Svet gotovo potpuno postaje digitalan, a to je poseban izazov u omiljenoj ljudskoj aktivnosti - šopingu. Da trošenje sopstvenih para (ili još gore, dobijenih na kredit) ne izaziva dodatne glavobolje, od onih već izazvanih sunovratom brojki na bankovnom računu, za potrošače u EU brine i trust mozgova u Briselu.

"Digitalizacija sveta poseban je izazov, posebno u vidu internet prodaje. Zbog toga je izmenjena Direktiva za prava potrošača (Consumer Rights Directive), u kojoj su sada bolji uslovi za korisnike usluga i kupce proizvoda", rekao je juče na prezentaciji "Dalji razvoj zaštite potrošača" Peter Aranji, stalni savetnik u tvining (blizanačkom) projektu EU i Srbije na ovom polju.

Ustvajanje evropske prakse

Kakve sve ovo veze ima sa Srbijom? Pa velike, jer, istakla je na skupu Tamara Samardžić iz Sektora za zaštitu potrošača pri Ministarstvu trgovine, Srbija je prihvatila pravne tekovine EU a na pripremljen nacrt pregovaračke pozicije za "resorno" Poglavlje 28 (koje je poslato Briselu na davanje sugestija), Evropska komisija na deo koji se odnosi na zaštitu potrošača, nije imala primedbe. Tako da će se uskoro i u Srbiji primenjivati ista pravila.

Kada nacionalna zakonodavstva članica EU, a nadamo se i Srbija kao zemlja kandidat, "uvezu" ova pravila u svoj zakonodavni sistem, biće mnogo manje zamki u koje lako upadaju više ili manje obavešteni i oprezni kupci.

Da se na vebsajtu nešto ne sme naplatiti, a da jasno nije naznačena cena i količina, važilo je i ranije, ali je sada stvar malo "zategnuta".

Recimo, u onlajn formularima zabranjeni su već popunjeni (čekirani) "boksovi"sa dodatnim uslugama koje se naplaćuju. Znači, kupcu se može naplatiti samo ono što je sam odobrio/popunio/čekirao i za šta je jasno bila naznačena cena. Uz to cena mora biti i za ukupnu količinu nečega, ali i jedinačna, po proizvodu/usluzi.

Takođe, zabranjuje se različita (viša) cena za, na primer, korišćenje (određenih) bankovnih ili drugih kartica.

Ono što će evropske kupce možda i najviše obradovati, jeste produženje roka povraćaja robe sa 7 na 14 dana. U tom roku, koji teče od dana prijema robe, kupac se može predomisliti i robu vratiti, tj. otkazati ugovor.

U istom roku prodavac mora da vrati novac, i to sve sa troškovima isporuke. Na kupcu je samo da plati slanje robe prodavcu.

Izvor: Mondo/Georgi Mitev Šantek

Ovi propisi nadovezaće se na ranije, koji su tekovina EU od Preliminarnog programa EEZ 1997. i prve Direktive o pouzdanosti proizvoda i kupovine "na pragu" iz 1985. godine, a koji zabranjuju navođenje kupca na pogrešan zaključak o cenama, popustima, oglasima ili u današnje vreme slikama proizvoda koji ne odgovaraju stvarnosti.

Samo u Aneksu dokumenta EU o nefer trgovačkoj praksi (Unfair Commercial Practices) ima taksativno pobrojan 31 način na koji trgovac može da obmane kupca.

SVE SAMO DA NE DOĐE DO SUDA

Ulaskom u Evropsku uniju srpski potrošači će, pored ravnopravnosti domaćih potrošača sa onima "iz Evrope", imati još jednu važnu mogućnost - pristup EU mreži centara za zaštitu potrošača.

Tih centara danas ima 30 (po jedan u svakoj članici, plus Island i Norveška), i preko njih potrošači mogu da lakše, brže i jeftinije ostvare svoja prava kada zapadnu u probleme sa trgovcima, istakao je Atila Krieš iz Evropske mreže centara za potrošače (European Consumer Centres Network, ECC).

Preko te mreže godišnje se reši 45.000 žalbi na ponašanje trgovaca, među kojima su i oni s kojim "običan mali potrošač" ne može sam izađe na kraj - velike aviokompanije na primer.

Razmirice na relaciji trgovac - potrošač nacionalni ECC rešava preko medijacije, arbitraže, ombudsmana... već kako u kojoj zemlji, ali ideja je da stvar ne ide na sud jer to znači angažovanje advokata i dodatne troškove koji mogu biti papreni.

Na isti način se rešavaju i prekogranični problemi - kada je kupac u jednoj a prodavac u drugoj državi. Oštećeni potrošač kontaktira nacionalni ogranak mreže, on svoje kolege

"Ovako se 'prijateljski' reši veliki broj žalbi i to u roku od tri, četiri meseca, što je veoma brzo u poređenju sa sudskim postupkom", kaže Krieš.

I što je najbolje, ceo postupak je besplatan a nema ni minimuma vrednosti robe ili usluge koja je sporna.

Komentari 8

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

MB

Kupci u Srbiji imaju više problema sa carinom nego sa onlajn prodavnicama,a to znam iz ličnog iskustva. Stvar je u tome da se nikada nezna koliki će biti PDV i carina na robu,jer naša carina izgleda ima neki svoj cenovnik. Iako uz paket ide račun ime prodavnice web adresa i link ka proizvodu koji je u paketu naša carina naplaćuje mnogo veči pdv kao i veću carinu koja se naplaćuje za robu vredniju od 50 eura (ispod 50 € carina se ne plaća)

Milos

Ma kada cemo se mi platama pridruziti EU, mene jedino to zanima?!

freddy_krueger

@Milos Kada sve poskupi i kada budu cene kao u EU, onda ce i plata biti kao u EU. I onda ces da shvatis, da si na istom. Tvoj problem i tebi slicni, je to sto zelite platu EU, ali da zivite u Srbiji po sadasnjim standardima. Malo morgen momak.

special image