Bavarski proizvođač isporučio ove godine 100.000 električnih vozila i nastavlja sa daljim razvojem e-priče
Elektromobilnost je najznacajniji trend u auto-industriji koji su prihvatili, u manjoj ili vecoj meri, mnogi proizvodaci. Jedan od onih koji prilicno forsira tu pricu je BMW.
Bavarci su obecali da ce ove godine isporuciti 100 hiljada elektricnih vozila. Obecanje je ispunjeno i tim povodom njihova upravna zgrada u obliku cetiri cilindra, na severu Minhena, "pretvorena" je svetlosnom instalacijom u cetiri gigantske baterije.
"Mi ispunjavamo obec´anja", rekao je Harald Kruger, predsednik Upravnog odbora BMW AG. "Ovaj simbol osvetljava put u eru elektromobilnosti. Prodaja 100.000 elektricnih automobila za godinu dana važna je prekretnica, ali ovo je samo pocetak za nas. Od uvodenja BMW i3 2013. godine, kupcima smo isporucili više od 200.000 elektricnih automobila, a do 2025. godine svojim kupcima ponudic´emo cak 25 elektricnih modela."
BMW je 2011. godine osnovao BMW i, elektricni podbrend i vec tada su registrovali imena buducih vozila – BMW i1 do i9, kao i od BMW iX1 do iX9.
Sledec´e godine ocekuje nas lansiranje modela BMW i8 u verzijama rodster i kupe, koji su premijerno predstavljeni na sajmu automobila u Los Andelesu.
Naredne 2019. godine stiže potpuno elektricni MINI, koga sledi elektricni X3, a 2021. ce se pojaviti serijski model, baziran na konceptu BMW iNext, koji c´e kombinovati elektromobilnost sa autonomnom vožnjom i novim opcijama za povezavanja.
Nove baterije
Ipak, pred elektricnim automobilima je i dalje dugacak put kako bi postali široko prihvaceni.
Jedna od bitnijih karakteristika, koja se moraju poboljšati, jesu baterije.
Aktuelni baterijski sklopovi koji se trenutno ugraduju u automobile su preskupi, nedostaje im autonomija, njihovo punjenje je predugo, a imaju i znacajnih problema, kao što su pregrevanje i mogucnost da se zapale u slucaju težih saobracajnih nesreca.
Potencijalno rešenje su takozvane cvrste baterije. Americka kompanija Solid Power objavila je pre nekoliko dana da ce zajedno sa BMW-om raditi na razvoju ovakvog tipa baterija, preneo je Rojters.
Za razliku od trenutnih litijum-jonskih baterija koje koriste celije s tecnim ili elektrolitom u obliku gela, "cvrste baterije" raspolažu cvrstim provodljivim materijalom koji im, izmedu ostalog, garantuje znacajno brže punjenje i dužu autonomiju. Uz to, prica se da su one i jeftinije za proizvodnju.
BMW planira da krene sa ugradnjom ovih baterija u svoje automobile do 2026. godine.
Isto razmišljaju i mnogi drugi proizvodaci koji ulažu znacajna sredstva u istraživanje i razvoj baterija nove generacije.
Jedan od pionira vozila koji koriste baterije, Tojota je cak mišljenja da "cvrste baterije" mogu biti prekretnica u opštoj prihvacenosti elektricnih vozila.
Inace, japanska kompanija, koja je prodala preko cetiri miliona hibridnih "priusa", i dalje nema potpuno elektricno vozilo u svom portfoliju, ali planiraju da u naredne dve godine tržištu ponude cak deset EV modela.