Šta je zajedničko "reno tvingu", "VW polu", "BMW 318i", "hondi sivik" i "fordu C-maks"?
Osim što imaju cetiri tocka i volan, ove modele pokrece mali motor sa samo tri cilindra. Naravno, vecina pomenutih ima i vece agregate na raspolaganju, ali mi cemo se sad posvetiti ovim koji su velicine dve konzerve piva, a potpomognuti su turbo kompresorom.
Vec decenijama standard u automobilskoj industriji su motori s cetiri redna cilindra. Manje cilindara je, do pre dvedeset godina, imalo samo nekoliko modela, poput "peglice", "spaceka" i istocnonemackih zvezda – "trabanta" i "vartburga".
Devedesetih Japanci pocinju stidljivo da nude trocilindraše, koji stiže u Evropu preko "opel korse". A onda se pre desetak godina desila "eksplozija". Cuvena trojka, bazirana na istoj platformi, "tojota ajgo", "pežo 107" i "sitroen C1" dobija motor s tri cilindra. Njih slede grupacije VW i Reno-Nisan…
Ova moda nazvana "daunsajzing" (downsizing – smanjivanje velicine) posledica je trenda smanjenja potrošnje i emisije štetnih gasova u atmosferu.
Manja zapremina motora i manjak cilindara donose i manju snagu motora. Kako bi se nadomestio ovaj problem, motori dobijaju kompresore, mehanicke i, sve cešce, one sa turbinom. Zahvaljujuci njima u cilindre ulazi više vazduha cime se dobija veca snaga, kao i obrtni moment.
Ford 1.0 EcoBoost
Najbolji motor na svetu u poslednje tri godine je Fordov EcoBoost agregat. Ovaj turbo-benzinski motor se ugraduje u Fordove od 2012. godine. Iako ima samo 999 kubika, utisak u vožnji je kao da imate 50 odsto vecu radnu jedinicu, posebno za volanom nove "fieste" maksimalne snage od cak 140 "konja".
Pored "fieste", mali EcoBoost se ugraduje i daleko vece modele, kao što su "fokus", "C-maks" i komercijalni "tranzit kurijer".
Folksvagen 1.0 TSI
Izvor: MONDO/Stefan StojanovićOvaj model je poceo da se ugraduje u grupacijske mališane – "ap!", "sitigo" i "mii". A sada je stigao i u druge, (daleko) vece modele iz Folksvagen grupe. Imaju ga Folksvageni "polo" i "golf", Škode "oktavija" i "karok", Seati "ibica", "leon" i "arona", kao i Audiji "A1" i "A3".
Maksimalni broj "konja" koji su Nemci izvukli iz ova tri cilindra iznosi 115. I iako nije tako snažan kao Fordov pulen, 1.0 TSI se pokazao odlicnim, posebno u uslovima gradske vožnje.
Reno TCe 90
Francuski predstavnik nema ni ceo litar zapremine. Sa tacno 898 kubnih centimetara, ovo je najmanji model u ovom izboru. Takode, sa 90 konjskih snaga je medu najslabijima. Medutim, pruža veliko zadovljstvo, posebno u "tvingu" u kome je smešten pozadi.
Ovaj agregat se ugraduje i u "klio" i "kaptur", kao i u Dacijine modele "sandero" i "logan MCV" i predstavlja odlicnu alternativu drugim "standardnijim" agregatima.
Honda 1.0 Turbo
Izvor: MONDO/Stefan StojanovićPoslednja se u ovu trku ukljucila Honda i odmah osvojila brojne simpatije tržišta. Iz zapremine od 988 kubika uz pomoc turbine izvuceno je respektabilnih 129 konja.
Ovaj trocilindraš je dostupan samo u novom "siviku" s petoro vrata i omogucava mu veoma pristojne performanse u minimalnu potrošnju.
Pored ovih minijaturnih agregata, postoje i veci trocilindraši. Mi cemo vam predstaviti sada dva najzanimljivija.
BMW B38
BMW-ov predstavnik ima 1.499 kubika i prvo je krenuo da se ugraduje u "svemirski" i8. Tamo razvija cak 230 konjskih snaga.
Za "normalne" modele, tu je verzija od 136 KS, koja je svoje mesto našla kompletnoj Mini gami, kao i u BMW-ima "X1" i serijama 1, 2 i 3. Model 318i možda nema top performanse kao drugi Bavarci, ali predstavlja odlicno rešenje za eko vožnju.
Nisan DIG-T R 1.5
Nisan, tacnije njegovo sportsko odeljenje Nismo, pre cetiri godine je predstavio trocilindricni motor zapremine 1,5 litara koji razvija celih 400 konjskih snaga. Jedan od najboljih reprezenata "dounsajzing" trenda težak je samo 40 kilograma i ima bolji odnos snage po kilogramu od bolida "formule 1". Bio je ugradivan u hibridni trkacki model ZEOD RC.
Zanimljivo je da je francuski Total razvio posebno goriva i mazivo za ovaj agregat.
Šta vi mislite o motorima sa tri cilindra? Da li biste kupili takav automobili? Pišite nam u komentarima…
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobracaja… pratite u MONDO Auto rubrici, kao i našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.