"Promašili ste temu"

Dan nakon što smo saznali kako glase slogani za kampanju za podsticanja rađanja u Srbiji, oglasile su premijerka i potpredsednica Vlade Srbije. Ne dopada im se šta su pročitale. Ministarstvo kulture uvažilo kritike.

11
A- A A+
tiršova bolnica, bolnica, tiršova, zorana mihajlović Foto: Mondo/Goran Sivački

Potpredsednica Vlade Srbije i predsednica Koordinacionog tela za rodnu ravnopravnost, Zorana Mihajlović je kritikovala tek objavljene slogane za akciju podsticanja rađanja. Kritikama se priključila i premijerka Ana Brnabić.

Ocenila je da su članovi komisije Ministarstva kulture i informisanja Srbije koji su birali slogane za akciju podsticanja rađanja, "promašili temu" i da "nisu dovoljno sagledali čitavu sliku problema nataliteta".

"Većina izabranih slogana u ovoj akciji jednostavno stavlja obavezu ženama, tačnije imperativ da rađaju decu što, uverena sam, može samo da izazove kontraefekat", rekla je Mihajlović, koja je i članica Vladine komisije za populacionu politiku, a saopštio je njen kabinet.

Dodala je da je ona "nekoliko puta upozoravala da niko nema pravo da naređuje ženama da rađaju, niti da krivi žene za stopu nataliteta i da ih doživljava kao nekakve mašine za rađanje".

Ukazala je da su slogani "Dosta reči, nek zakmeči" i "Rađaj, ne odgađaj" uvredljivi za žene, javno ih sramote i pokazuju veliko nerazumevanje uloge žena u Srbiji i u populacionoj politici, kao i neshavatanje razloga zbog kojih u Srbiji treba da se rađa više dece što je "isprepletano i sa uslovima u našem zdrastvu, obrazovanju, medijima, ali i sa kulturnim životom naše zemlje", rekla je Mihajlović.

Ministarstvo kulture i informisanja izabralo je šest "najboljih slogana" za kampanju promocije mera populacione politike. O koji sloganima je tačno reč, pročitajte u tekstu:

Da vas čujemo: Za koji slogan biste vi glasali...

I premijerka Srbije Ana Brnabić kaže da slogani ne mogu da podstaknu povećanje nataliteta i dodala da je mnogo važnije da država bude ažurnija i da u praksi trudnice mogu da ostvare svoja prava.

Slogani koji su se tim povodom pojavili u javnosti nisu u njenom stilu, rekla je premijerka odgovarajući na pitanja novinara, te navela da će se još razgovarati o tome.

"Nisam videla sve (slogane). Ne mogu da kažem da su oni baš u mom stilu, tako da bih ja to drugačije, ali ne bih da 'mikromenadžujem' ministarstva. Razgovaraćemo još o tome i verujem da je ovo radni naziv i korak ka pronalaženju pravog slogana za tu kampanju", rekla je Brnabić.

Ona je rekla da bi volela malo drugačiju kampanju i slogane za podsticanje nataliteta, kao i da veruje da će se u budućnosti postiće konsenzus.

Premijerka je rekla da je razumela građane i da se slaže sa njima da je važno šta se tim povodom radi u praksi i da država treba da bude ažurnija u isplati dodataka, te da trudnice ne moraju da nose "milijardu" papira na šaltere.

"Istovremeno moramo da posvećujemo više pažnje kompanijama i u privatnom i u državnom sektoru da pomognu porodiljama da usklade roditeljstvo i posao. Ja bih se fokusirala na to", rekla je Brnabić.

Na konkretno pitanje da li slogani mogu da podstaknu povećanje nataliteta, Brnabić je odgovorila: "Apsolutno, ne".

Ministarstvo kulture: Prihvatamo kritike

Nakon ovih kritika Ministarstvo kulture i informisanja saopštilo da neće dodeliti nagrade za pobedničke slogane u kampanji podsticanja rađanja. 

"Komisija je konstatovala da ni jedan od predloga ne zadovoljava potrebu da jedna poruka identifikuje složenost problema projektnog zadatka iz Javnog poziva, već da proglasi po dva dobitnika za sva tri mesta", piše u saopštenju Ministarstva kulture, koje "smatra opravdanim deo kritike koje je javnost uputila tim rešenjima".

"Izbor slogana za tu bitnu društvenu temu je veoma delikatna stvar i Ministarstvo kulture i informisanja ohrabruje i Savet za populacionu politiku i Komisiju da nastavi da radi na iznalaženju najkvalitetnijeg rešenja za tu važnu temu", navodi se u saopštenju.

Sve vesti