Samo pet odsto ljudi na svetu je imalo tu privilegiju da leti putničkim avionom. Za one koji nisu ili za one koji se plaše letenja, "evo nekoliko zanimljivih činjenica o letenju avionom.
Ako mislite da ste sami gore, varate se. Misterija je koliko se u ovom trenutku nalazi aviona na nebu, ali 2017. ih je u proseku bilo 9.728 u svakom trenutku, a prevozili su oko 1.270.406 ljudi.
Od dvojice pilota koliko ih se nalazi na svakom letu, nijedan od njih ne jede isti obrok. Dok oni povremeno jedu istu hranu koja se služi putnicima, piloti gotovo uvek izbegavaju da jedu identican dorucak, rucak ili veceru, kako bi izbegli eventualno trovanje hranom.
Kada je rec o bezbednosti, u avionskim nesrecama nastrada jedan na svakih pet miliona putnika na komercijalnim letovima. A pritom, avioni su sve bezbedniji.
Na primer, 2017. godina je, statisticki gledano, bila najbezbednija godina kada je rec o komercijalnim letovima - prošle godine nije bilo nijedne nesrece sa smrtnim ishodom. U poredenju sa tim, 2005. godine je upravo u avionskim nesrecama nastradalo više od 1.000 ljudi.
Zanimljivo, prema stastistickim podacima, vece su šanse da vas ubije udar munje nego da nastradate u avionu.
Ali, ako se ikada zadesite na nekom nesrecnom letu, imajte na umu da ljudi koji sede bliže repu imaju oko 40 odsto vece šanse da prežive.
Kad smo vec pomenuli munje i gromove, da li ste se ikada pitali šta se dešava kada munja pogodi u avion - jer, to je ono cega plaše i nahrabriji putnici?
Udaranje munje u avion je zapravo prilicno cesta pojava. Najcešce se dešava da munja pogodi krila aviona ili sam vrh "nosa" i "proputuje" kroz ceo trup pre nego što napusti avion. Ponekad to može da uzrokuje manju štetu na spoljašnjosti letelice, ali u najvecem broju slucajeva avion ostaje netaknut.
Ono što je takode interesantno je da pilot putnickog aviona letelicom zapravo upravlja samo nekoliko minuta nakon poletanja i nekoliko minuta pre sletanja. U meduvremenu, avionom upravlja autopilot, ali ne treba da brinete jer pilot sve vreme nadgleda te instrumente. Da bi se eventualno sprecilo da pilot zadrema, u vecini aviona postoji sistem upozorenja koji se ukljucuje ako se pilot nije pomerio neko vreme.