13 razloga da se osunčate malo

Autor:

Naučnici sa Instituta Karolinska u Švedskoj kažu da izbegavanje sunca može da bude štetno po zdravlje koliko i pušenje.

13 razloga da se osunčate malo Foto: MONDO/Bojana Zimonjić Jelisavac

Samo da se vreme malo popravi… Evo nekoliko dobrih razloga da provedete malo vremena na suncu:

Lepše će vam početi dan

Ako sebi možete da dozvolite luksuz da se probudite "prirodno" (bez alarma koji neumoljivo zvoni), sunčeva svetlost će vam probuditi energiju i popraviti raspoloženje, jer će "isključiti" melatonin koji nas uspavljuje. Nemojte navlačiti zavese pre nego što uveče legnete u krevet.

Dobro je za kožu

"Kod osoba koje pate od akni, ekcema ili psorijaze, primećuje se značajno poboljšanje stanja nakon umerenog izlaganja suncu", kaže dr Ros Peri, prenosi britanski " Miror". "Samo vodite računa da ne preterate, da ne biste izgoreli, naravno."

Bićete srećniji

Nije slučajnost to što se bolje osećamo kad je lep dan. Sunce podstiče lučenje serotonina, koji je "zaslužan" za osećaj sreće i dobro raspoloženje.

Studije su pokazale da umereno izlaganje suncu može da ublaži čak i simptome depresije, naročito kod osoba koje uz to pate i od manjka vitamina D.

Pozitivno utiče na plodnost

Veća je verovatnoća da ostanete u drugom stanju tokom leta. Žene koje imaju viši nivo vitamina D, koji se stvara u telu kad smo izloženi prirodnom svetlu i sunčevim zracima, lakše ostaju zu drugom stanju.

Pomaže vam da ostanete vitki

Dovoljno vitamina D znači i manje masnih naslaga.

Dobro je za srce

Manje ljudi umire od bolesti srca i krvnih sudova tokom leta nego tokom zime. Istraživanja sprovedena u Univerzitetskoj bolnici u Kopenhagenu pokazala su da osobe koje imaju deficit vitamina D imaju za 81 odsto viši rizik od bolesti srca od onih koje imaju normalan nivo ovog vitamina u krvi.

Umereno izlaganje suncu snižava rizik od srčanog i moždanog udara, jer snižava krvni pritisak, pokazala su istraživanja.

Štiti od demencije

Istraživanja su pokazala da "sunčani vitamin" pomaže u prevenciji Alchajmerove bolesti i demencije. Osobe sa višim nivoom vitamina D bolje "prolaze" na testovima pamćenja i kognitivnih performansi.

Štiti i od raka (umereno izlaganje suncu, naravno)

Vitamin D usporava razvoj i progresiju određenih tipova kancera, pokazale su studije. A osobe koje imaju visok nivo ovog vitamina u krvi su pod 20 odsto nižim rizikom od pojave raka generalno.

Budi libido

Jedno francusko istraživanje pokazalo je da je veća verovatnoća da se flertovanje završi "pozitivnim ishodom" ako je dan lep i sunčan.

Uz to, testosteron je na vrhuncu u Avgustu, a pada u zimskim mesecima, i na najnižem nivou je u martu, pokazala je studija sprovedena u Austriji.

Namirnice bogate vitaminom D

Goveđa ili teleća džigerica (42 IU u 85 grama), žumance (41 IU po komadu), riba iz konzerve (154 IU u 85 grama tunjevine, 270 IU u 100 grama sardine), šitaki pečurke (40 IU u jednoj šolji), mleko - punomasno, obrano ili delimično obrano (100 IU u 240 mililitara), jogurt (80-100 IU u 180 mililitara), bademovo mleko (100 IU u 240 mililitara), sok od pomorandže (137 IU po čaši), tvrdi sirevi (40 IU po kriški).

Imaćete snažnije kosti

Pogađate, zbog vitamina D koji je uz kalcijum, magnezijum, vitamin K i fosfor, od ključne važnosti za zdravlje kostiju. Da bismo imali jake, zdrave kosti i skelet, potrebna je sinergija vitamina D i kalcijuma. A da biste imali dovoljno vitamina D, morate malčice i da se osunčate.

Živećete duže

Švedsko istraživanje koje je pratilo 30.000 žena tokom 20 godina, pokazalo je da su one koje su generalno provodile vreme na suncu živele duže od onih koje su "živele u senci".

Ublažava bolove

Sunce nas opušta, što znači da ublažava i mišićnu tenziju i oslobađa nas napetosti. Ovo pomaže u ublažavanju bolova osobama koje pate od hroničnih zapaljenskih stanja, kao što je artritis recimo.

Dobro je za zube

Manje je verovatno da se bolesti desni "aktiviraju" u leto, nego u zimu. Ovo, takođe, ima veze sa "čudesnim" vitaminom D. Istraživanje sprovedeno u Norveškoj pokazalo je da postoji povezanost između gubitka zuba kao posledice bolesti desni i izloženosti suncu. Na jugu Norveške, iz tog razloga bez zuba je ostalo 11 odsto odrasle populacije, dok je na severu taj procenat čitavih 66 odsto.

Ali, nemojte da vam ovo bude izgovor da se izležavate na suncu dok ne izgorite. Dovoljno je dvadesetak minuta tri puta nedeljno…

A kad smo već kod sunčanja, evo male pomoći:

sunčanje, sunce, uv zračenje Foto: MONDO/Mario Milojević

Sve vesti