Psihološki trikovi: Kako da smršate bez dijete

Autor:

Psiholog dr Meg Erol savetuje kako da kontrolišete želju za slatkišima i nezdravim navikama u ishrani, kako biste skinuli višak kilograma bez držanja dijete.

Psihološki trikovi: Kako da smršate bez dijete Foto: Guliver/Getty Images/maselkoo99

Psiholog Meg Erol u saradnji sa novinarkom Luis Etkinson koja piše o zdravlju, napisali su knjigu The Shrinkology Solution, u kojoj je istražen uticaj psihologije na mršavljenje i saveti.

Evo njihovih izdvojenih saveta kako da smršate, a da ne držite dijetu.

1. Kada poželite da se vratite za sto da još jedete

Morate da "prizovete" superheroja unutar sebe, koji će vam dati snagu i volju. Stanite tako da vam noge budu u širini ramena, stopala ravno na podu, dignite glavu pravo i gledajte napred, šake stavite na kukove i dišite duboko.
"Govor tela može da ima veoma veliki uticaj na ponašanje", kaže psiholog. "Studije su pokazale da stajanje u ovoj pozi samo dva minuta povećava nivo testosterona, smanjuje kortizol i povećava osećaj moći i kontrole".

2. Kada vam se jede čokolada

Kada vam se nenormalno jede čokolada, zagrlite nekoga! Ponekad je fizička potreba za čokoladom posledica niskog nivoa hemikalija dopamina i serotonina u mozgu. Da, čokolada može da vam popravi raspoloženje, ali studije su pokazale da ljubljenje, maženje ili uživanje u seksu (ako ste na mestu gde je to prikladno raditi) mogu da povećaju nivo ovih hemikalija u mozgu, kao i nivo oksitocina.

Ako ste sami, psiholog savetuje da pročitate neki erotski roman jer će to brzo da aktivira centre za zadovoljstvo u mozgu.

3. Ako vas biskviti "zovu"...

Kognitivna bihejvioralna terapija se često koristi u psihologiji kako bi naučila ljude da promene loše obrasce ponašanja tako što će promeniti način razmišljanja.

To je efikasan način da se povećate "nivo tolerancije na frustraciju" koja se dešava kada neka neprijatna situacija dovede do potrebe za hranom. Probajte ovaj trik:

1) Pritisnite pauzu i "zamrznite" svoje telo. Sada zamislite da ste se prepustili svojoj želji, da uživate u biskvitima. Zamislite scenu realno, onako kako se obično odigrava. Da, na kratko ćete biti zadovoljni, ali šta još?

2) Dišite duboko nekoliko trenutaka i "premotajte film", odnosno razmislite kako biste se osećali pet ili deset minuta nakon što biste pojeli te biskvite. Bili biste razočarani u sebe, zar ne? Osećali biste grižu savesti, najverovatnije.

Ne odbacujte ova osećanja jer mogu da vam pomognu.

3) Sada kada ste "videli budućnost", vratite se u sadašnjost i ovog puta "odgledajte scenu" u kojoj NEĆETE pojesti biskvite.

Kako se osećate sada? Snažno, puni volje, srećni što ste iskontrolisali želju?

4) Na kraju, sada vam je veće samopouzdanje i bolje se osećate, pa pritisnite "plej" i sami donesite odluku o tome šta želite da radite. Stvarno imate moć da menjate svoju budućnost.

4. Kada biste pojeli sve pred sobom 

Znate one situacije kada niste sigurni ni da li vam se jede slatko ili slano, ali vam se čini da biste pojeli sve što se nađe ispred vas? Da biste to prevazišli, potreban vam je kratak šok.

"Brzo skrenite svoje misli sa ovog destruktivnog obrasca ponašanja ('kakva je poenta ovakve ishrane?') i pokušajte sledeće trikove", savetuje psiholog – zagrizite limun; pojačajte muziku; otvorite frižider i uzmite nekoliko kockica leda; uzmite knjigu ili časopis i jedan pasus čitajte naglas unazad (za to je potreban veći kognitivni kapacitet i brže će vam skrenuti misli sa hrane).

5. Jede vam se brza hrana

Um i telo su jedan integrisani sistem, pa se fokusirajte na fizičku promenu kako biste skrenuli misli sa brze hrane.

Pokušajte da balansirajte telo na jednoj nozi (zatvorite oči jer će vam tako biti teže), a oni koji su u tome dobri i ta vežbica im je laka, mogu da urade stav na šakama.

6. Kada biste pojeli "kilo sladoleda"

Norvežani i Danci imaju reč "hige" (hygge) koja se odnosi na osećaj udobnosti, ušuškanosti.

Upravo to vam je potrebno u situacijama kada biste nekontrolisano navalili na sladoled. Za te trenutke, imajte spreno mekano ćebe, nekoliko egzotičnih biljnih čajeva, mirišljave sveće i slične stvari koje će vam pomoći da se osećate lepo i ušuškano.

Kad god osetite nekontrolisanu potrebu za sladoledom, utonite u mekano ćebe i okružite se stvarima koje će vam pomoći da se opustite.

7. Kada ste tužni i želite kolač

Jedan od razloga zašto se okrećemo slatkišima kada se osećamo loše je zbog toga što neki slatkiši imaju uticaj sličan uticaju droge na deo mozga odgovoran za nagrade.

Razlog za to je što je mozak programiran za preživljavanje, pa svako ponašanje koje povećava šanse da preživimo aktivira centar za zadovoljstvo i nagrade, oslobađajući u mozgu dopamin.

Ali, istraživanja su pokazala da postoji način da ovaj uticaj slatkiša zamenimo nečim drugim.

Naime, masaža dokazano povećava nivo serotonina, hormona sreće u telu za 28 odsto, dok istovremeno za 31 odsto smanjuje nivo hormona stresa, kortizola. Zato, kada ste tužni i neopisivo želite da se utešite kolačima iako znate da to nije dobro, pokušajte da se izmasirate. To će vam pomoći bolje nego tri minuta zadovoljstva koje će vam pružiti krofna.

Stavite malo ulja za masažu ili kreme za lice na ruke. Zatim bradu podignite na gore, a rukama masirajte pokretima gore-dole obe strane lica.

Stavite prste na sredinu čela i zatim ih vucite na stranu, kao da želite da očešljate obrve.

Nakon toga, počinjući na kraju obrva, pravite male kružne pokrete oko očiju kažiprstom i srednjim prstom, a onda kružnim pokretima izmasirajte jagodice (do ušiju).

8. Kada mislite da ste gladni

Ako mislite da ste gladni a niste sigurni, ali ste ipak zaleteli ste da uzmete nešto na brzinu, zamislite pred sobom tanjir sirovog brokolija. Želite li da ga pojedete? Ako je odgovor da, verovatno ste stvarno gladni. I bolje pojedite brokoli nego tortu.

Sve vesti