Mršavljenje: Ovo je važnije od dijete i vežbanja!

Autor:

Ako želite da skinete višak kilograma, nauka kaže da postoji jedna stvar koja je važnija od dijete i vežbanja.

Većina ljudi veruje da je "formula" za mršavljenje "vežbanje + dijeta", ali postoji još jedan jako važan faktor bez kojeg nećete uspeti u svojoj nameri.

Studija sprovedena na Bond univerzitetu u Australiji, objavljena u stručnom žurnalu "Gojaznost" pokazala je da je najvažnije od svega da izgradite zdrave svakodnevne navike, jer je to jedini način da višak kilograma izgubite tako da se oni nikad više ne vrate.

"Sjajna stvar je što je promena navika nešto što daje rezultate kod svih nas, nema tu konkretnog plana ishrane ili vežbanja", kaže autor studije dr Đina Klio za Woman's Health.

Kako se formiraju navike

"Pravilo 21 dana" ne važi za sve, kad se radi o usvajanju novih navika. U proseku, ljudi novu naviku usvoje za 66 dana, ali to vreme varira između 18 i 254 dana, u zavisnosti od ponašanja koje želite da promenite. Nove navike najlakše ćete usvojiti ako kažete sebi "ja ne…" umesto "ja ne smem/ne mogu…", kaže psiholog dr Amanter Imber iz Australije. Osobe koje kažu "ja ne jedem slatko" imaju za 50 odsto veće šanse da stvarno prestanu da jednu slatkiše od onih koje kažu "ne smem da jedem slatko".

Tim koji je predvodila dr Klio proučavao je kako metode promena našeg ponašanja utiču na grupu ispitanika od 75 osoba sa manjim ili većim viškom kilograma.

Ispitanici su podeljeni u tri grupe, prva je pratila program koji ih je učio kako da raskrste sa lošim navikama, druga je usvajala nove navike, a treća grupa bila je kontrolna.

Grupa ispitanika koja je bila fokusirana na prekidanje sa lošim navikama svakog dana primala je poruku u kojoj je bio zadatak osmišljen tako da poremeti njihovu dnevnu rutinu, na primer "idite do posla drugim putem" ili "pomozite lokalnom dobrotvornom društvu".

Druga grupa, koja je trebalo da formira nove, zdrave navika bila je ohrabrivana da unese deset zdravih promena u način života, na dnevnoj bazi, kao što su planiranje unapred i uspostavljanje samokontrole.

Na kraju studije koja je trajala 12 nedelja, ispitanici iz obe grupe izgubili su u proseku 3,1 kilogram, a posle 12 meseci, skinuli su prosečno još 2,1 kilogram.

Ispitanici iz ove dve grupe počeli su da jedu više voća i povrća, redovnije su vežbali i generalno su se osećali mnogo bolje.

"Navike ne zahtevaju da sve vreme imate samokontrolu, i to je najvažnije. Vi promenom navika počinjete da jedete zdravije i da vežbate a da ne morate da se 'terate' na to, jer vam je to postao novi način života. Zdravija ishrana i vežbanje kad promenite navike postaju nešto o čemu ne razmišljate, prosto to radite", objašnjava dr Klio.

Usvajanje novih navika je od ključne važnosti za ozbiljne promene, a za to vam je neophodno da idete korak po korak, ali da budete dosledni.

Osobe koje su želele da izgube višak kilograma, tokom ove studije počinjale su malim promenama, kao što su dosledno pridržavanje vremena za obroke u toku dana, ili "obećanje" da će tokom dana napraviti 10.000 koraka.

"Ako se naviknete na te male promene koje vaš životni stil čine zdravijim, tokom vremena ćete prestati da razmišljate o tome, a kilogrami će početi da nestaju", kaže dr Klio.

Deset ključnih navika za trajno skidanje viška kilograma, po dr Klio:

1. Uvek imajte obroke u isto vreme

2. Konzumirajte zdrave masti

3. Šetajte što više

4. Neka vam zdrava užina bude pri ruci kad idete negde

5. Čitajte deklaracije

6. Vodite računa o veličini porcija

7. Nemojte sedeti satima

8. Vodite računa i šta pijete

9. Kad jedete, skoncentrišite se na hranu

10. Jedite pet porcija povrća u toku dana

Pet "pravila" za mršavljenje koja imaju smisla


Povezano

Sve vesti