Kako se i zašto ručno prave automobilske gume (VIDEO)

Autor:

Otkrivamo zašto roboti godinama neće istisnuti majstore za narezivanje guma

Kako se i zašto ručno prave automobilske gume (VIDEO) Foto: promo/Continental

Bez obzira na to što se čini kao ozbiljan finansijski izdatak, zimska guma je jedini siguran uslov za bezbednu vožnju po snegu i ledu.

Svojstvo je ono što ih razlikuje i zato ovome treba pristupiti krajnje ozbiljno. Za početak, letnje gume na temperaturi ispod sedam stepeni gube svoju najvažniju karakteristiku - dobro prianjanje na asfalt, a njihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od propisanog traga koji ostavljaju zimske gume.

Druga bitna stavka su šare. Nasuprot letnjim, dubina kanala na šarama guma za zimu je veća i ima ih više, dok u gazećem sloju takođe ima mnogo malih kanala.

Razlika je i u sastavu ali i načinu proizvodnje. Robote, koji se koriste u proizvodnji za narezivanje guma u velikim serijama, vrlo je skupo programirati, pa se bezbroj finih rezova u blokovima profila gume koji osiguravaju bolje prianjanje na snegu i ledu za vreme razvoja radi ručno. Složene nacrte inženjera u još neobrađeni gazni sloj gume u kratkom roku mogu urezati samo ljudi. Zato se konstrukcija zimskih guma smatra kraljevskom disciplinom u svetu guma.

Uvežban majstor može da nareže šaru letnjeg pneumatika za šest časova, dok je za komplikovan dizajn zimskih guma potrebno čak četrdeset sati rada. Šare se urezuju na osnovu nacrta, a podrazumeva se da odstupanja moraju da budu minimalna, kako ne bi došlo do pogrešnih rezultata merenja u fazi ispitivanja. Lamele mogu biti vrlo složene, različitih rezova i dubine, a majstori za to koriste specijalne alate i zagrejane noževe različitih dužina i oštrica, neretko širokih i samo desetak milimetara.

Iz tog razloga majstori koji režu gume će još neko vreme biti neizostavni deo razvoja svake nove gume. Za ovo zanimanje ne postoji klasično obrazovanje, pa se školovanje rezača guma najčešće odvija u krugu fabrike.

Continental u svom sektoru za urezivanje eksperimentalnih šara godišnje proizvede 2000 guma i gotovo sve imaju različite namene i ciljeve - testiranja po snegu, mokroj i suvoj podlozi. Jedan set guma može izdržati više od 160 sati testiranja. Tokom tog perioda se šara može modifikovati već nakon nekoliko kilometara. Važan je samo rezultat. Nakon intenzivnih testiranja tako izrađenih guma na automobilu, kad objektivni rezultati poput otpornosti na akvaplaning ili put kočenja pokažu odgovarajući napredak i vozači koji testiraju daju svoje zeleno svetlo, guma ulazi u serijsku proizvodnju. U protivnom, sve se vraća na početak i to je razlog zašto je razvoj kvalitetne zimske gume toliko skup.

Pogledajte i kratak film o ručnom urezivanju šara u gume:

Izvor: Promo/Continental

Continental za zimsku vožnju preporučuje WinterContact™ TS 860, kao model koji pruža maksimalnu bezbednost u snežnim uslovima za vozila u kompakt i srednjoj klasi. U ponudi se takođe nalaze i dve zimske gume za vozila koja su veća i sa više sportskog duha, WinterContact™ TS 850 P (performanse) i nedavno plasirana WinterContact™ TS 860 S (sport) koje imaju veličinu do 22 inča.

Povezano

Sve vesti