Koristite li svetla svog automobila po zakonu (SAVETI)

Tokom zimskih meseci, neka vam oborena svetla budu uvek uključena

20
Foto: MONDO/Stefan Stojanović

Svetla su jedna od najbitnijih komponenti svakog automobila. Njihovo korišćenje posebno dolazi do izražaja u zimskim uslovima, kada je dan kratak, a vremenske prilike zahtevaju njihovu daleko češću upotrebu nego inače.

Počinjemo od saveta da sijalice treba zimi češće proveravati, kako bi se što brže uočilo ako neka pregori.

Naravno, sve svetlosne grupe, uključujući i maglenke, potrebno je da budu čiste, jer bilo kakva prljavština umanjuje njihovu efikasnost. Dakle, za slučaju da prođete putem, koji je prekriven blatom, obavezno obrišite farove što je pre moguće. To možete učiniti i nakon svake iole duže gradske vožnje po kiši.

Dnevna LED svetla su odlična karakteristika mnogih automobila proizvodenih u poslednjih nekoliko godina, pa su sve češća i na modelima koja se voze u Srbiji. Ona se aktiviraju čim se strartuje motor.

Međutim, skoro svi modeli (osim većine novih "renoa", a u poslednje vreme "dačija" i "audija") imaju samo prednja dnevna svetla, što znači da su ti modeli teže uočljivi sa zadnje strane. Zato je preporuka da se oborena svetla pale čim se vidljivost umanji.

Šta više stručnjaci preporučuju da se oborena svetla u ovo doba godine uvek koriste.

Sve pomenuto je bitno naročito, ako imate automatska svetla, kod kojih svetlosni senzor odlučuje o uključivanju svetala. Primećeno je da se u tim modelima ponekad ne pale kada je pada kiša ili sneg.

U slučaju jačih padavina, pored oborenih svetala, možete uključiti prednje, a posebno zadnje maglenke.

Ova svetla su prvenstveno namenjene korišćenju u magli. Posle zaleđenog kolovoza, gusta magla (posebno dnevna) najopasnija je situacija za vožnju. Ako se zadesite u njoj, pored oborenih svetala i maglenki, uključite i sva četiri migavca.

Duga svetla su svakako korisna stvar ali se njihovo korišćenje nikako ne preporučuju u slučaju magle, vejavice i jače kiše. Tada ona neće osvetleti put, već upravo te vremenske (ne)prilike. A mogu vas koštati iznosa od 5.000 dinara, jer je Zakonom zabranjena njihova upotreba u slučaju magle.

Kažnjivo je i ako u slučaju magle vozite bez upaljenih oborenih farova. Taj prekršaj vas može koštati između 10 i 20 hiljada dinara, četiri kaznena poena, a biće vam i mesec dana zabranjeno da vozite.

Kako bi sve ove operacije mogli da obavite "u hodu", naučite gde vam se nalaze prekidači za sva pomenuta svetla, kao i šta koja lampica na instrument tabli znači.

"Vozači izbegavaju stvari koje mogu da vide. Zbog toga je pravilna upotreba svetala dobar način da povećate bezbednost i smanjite rizik prilikom zimskih putovanja", jednostavan je savet stručnjaka.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našim Facebook i Instagram stranicama.

Foto: MONDO/Stefan Stojanović

Svetla su jedna od najbitnijih komponenti svakog automobila. Njihovo korišćenje posebno dolazi do izražaja u zimskim uslovima, kada je dan kratak, a vremenske prilike zahtevaju njihovu daleko češću upotrebu nego inače.

Počinjemo od saveta da sijalice treba zimi češće proveravati, kako bi se što brže uočilo ako neka pregori.

Naravno, sve svetlosne grupe, uključujući i maglenke, potrebno je da budu čiste, jer bilo kakva prljavština umanjuje njihovu efikasnost. Dakle, za slučaju da prođete putem, koji je prekriven blatom, obavezno obrišite farove što je pre moguće. To možete učiniti i nakon svake iole duže gradske vožnje po kiši.

Dnevna LED svetla su odlična karakteristika mnogih automobila proizvodenih u poslednjih nekoliko godina, pa su sve češća i na modelima koja se voze u Srbiji. Ona se aktiviraju čim se strartuje motor.

Međutim, skoro svi modeli (osim većine novih "renoa", a u poslednje vreme "dačija" i "audija") imaju samo prednja dnevna svetla, što znači da su ti modeli teže uočljivi sa zadnje strane. Zato je preporuka da se oborena svetla pale čim se vidljivost umanji.

Šta više stručnjaci preporučuju da se oborena svetla u ovo doba godine uvek koriste.

Sve pomenuto je bitno naročito, ako imate automatska svetla, kod kojih svetlosni senzor odlučuje o uključivanju svetala. Primećeno je da se u tim modelima ponekad ne pale kada je pada kiša ili sneg.

U slučaju jačih padavina, pored oborenih svetala, možete uključiti prednje, a posebno zadnje maglenke.

Ova svetla su prvenstveno namenjene korišćenju u magli. Posle zaleđenog kolovoza, gusta magla (posebno dnevna) najopasnija je situacija za vožnju. Ako se zadesite u njoj, pored oborenih svetala i maglenki, uključite i sva četiri migavca.

Duga svetla su svakako korisna stvar ali se njihovo korišćenje nikako ne preporučuju u slučaju magle, vejavice i jače kiše. Tada ona neće osvetleti put, već upravo te vremenske (ne)prilike. A mogu vas koštati iznosa od 5.000 dinara, jer je Zakonom zabranjena njihova upotreba u slučaju magle.

Kažnjivo je i ako u slučaju magle vozite bez upaljenih oborenih farova. Taj prekršaj vas može koštati između 10 i 20 hiljada dinara, četiri kaznena poena, a biće vam i mesec dana zabranjeno da vozite.

Kako bi sve ove operacije mogli da obavite "u hodu", naučite gde vam se nalaze prekidači za sva pomenuta svetla, kao i šta koja lampica na instrument tabli znači.

"Vozači izbegavaju stvari koje mogu da vide. Zbog toga je pravilna upotreba svetala dobar način da povećate bezbednost i smanjite rizik prilikom zimskih putovanja", jednostavan je savet stručnjaka.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našim Facebook i Instagram stranicama.

Foto: MONDO/Stefan Stojanović

Svetla su jedna od najbitnijih komponenti svakog automobila. Njihovo korišćenje posebno dolazi do izražaja u zimskim uslovima, kada je dan kratak, a vremenske prilike zahtevaju njihovu daleko češću upotrebu nego inače.

Počinjemo od saveta da sijalice treba zimi češće proveravati, kako bi se što brže uočilo ako neka pregori.

Naravno, sve svetlosne grupe, uključujući i maglenke, potrebno je da budu čiste, jer bilo kakva prljavština umanjuje njihovu efikasnost. Dakle, za slučaju da prođete putem, koji je prekriven blatom, obavezno obrišite farove što je pre moguće. To možete učiniti i nakon svake iole duže gradske vožnje po kiši.

Dnevna LED svetla su odlična karakteristika mnogih automobila proizvodenih u poslednjih nekoliko godina, pa su sve češća i na modelima koja se voze u Srbiji. Ona se aktiviraju čim se strartuje motor.

Međutim, skoro svi modeli (osim većine novih "renoa", a u poslednje vreme "dačija" i "audija") imaju samo prednja dnevna svetla, što znači da su ti modeli teže uočljivi sa zadnje strane. Zato je preporuka da se oborena svetla pale čim se vidljivost umanji.

Šta više stručnjaci preporučuju da se oborena svetla u ovo doba godine uvek koriste.

Sve pomenuto je bitno naročito, ako imate automatska svetla, kod kojih svetlosni senzor odlučuje o uključivanju svetala. Primećeno je da se u tim modelima ponekad ne pale kada je pada kiša ili sneg.

U slučaju jačih padavina, pored oborenih svetala, možete uključiti prednje, a posebno zadnje maglenke.

Ova svetla su prvenstveno namenjene korišćenju u magli. Posle zaleđenog kolovoza, gusta magla (posebno dnevna) najopasnija je situacija za vožnju. Ako se zadesite u njoj, pored oborenih svetala i maglenki, uključite i sva četiri migavca.

Duga svetla su svakako korisna stvar ali se njihovo korišćenje nikako ne preporučuju u slučaju magle, vejavice i jače kiše. Tada ona neće osvetleti put, već upravo te vremenske (ne)prilike. A mogu vas koštati iznosa od 5.000 dinara, jer je Zakonom zabranjena njihova upotreba u slučaju magle.

Kažnjivo je i ako u slučaju magle vozite bez upaljenih oborenih farova. Taj prekršaj vas može koštati između 10 i 20 hiljada dinara, četiri kaznena poena, a biće vam i mesec dana zabranjeno da vozite.

Kako bi sve ove operacije mogli da obavite "u hodu", naučite gde vam se nalaze prekidači za sva pomenuta svetla, kao i šta koja lampica na instrument tabli znači.

"Vozači izbegavaju stvari koje mogu da vide. Zbog toga je pravilna upotreba svetala dobar način da povećate bezbednost i smanjite rizik prilikom zimskih putovanja", jednostavan je savet stručnjaka.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našim Facebook i Instagram stranicama.

Komentari(20)
Du
Dušan9.11.2020
Leti na 30 c svetla kako hrvati prolece leto moze bez svetala a tek kad se mora voziti po zimskom pravilù tad i sa svetlima Treba gledati i na stednju Ili kako u Madjarskoj
Sa
Sasa Simic4.1.2019
Najgluplja moguca stvar je ukljuciti sva cetiri pokazivaca pravca u magli ukoliko se niste zaustavili,jer po pravilu se oni ukljucuju samo u vanrednim situacijama.To moze izazvati preterano panicnu reakciju kod vozaca koji nailaze na takvo vozilo , odnosno naglo kocenje,pa ako je jos malo klizavo a uglavnom jeste,onda i zanosenje...sto moze prouzrokovati lancani udes. Mislim da je dovoljno upaliti svetla za maglu i prilagoditi brzinu
Dz
Dziberi28.12.2018
Prvo kod nas pola lozara koristi kineske ksenone koji samo zaslepljuju , ali su zato ,,lepi".Drugo, vecina kod nas vozi sa maglenkama kada to nije potrebno, par njih sam pitao zasto kazu lepse izgledaju kola.Trece, pola automobila nema pravilno usmerena svetla pa zaslepljuju ljude i ljudi ne shvataju da zbog njihove bahatosti i lepote neko moze da nastrada, posle se cudimo sto ginemo ko ludi, cetvrto hvala na ovoj temi, za ovo bi organi reda trebalo da resetaju samo tako ne 3000 kazna nego 30000