SHAZAM! (FILMSKA RECENZIJA)

Naš kolumnista gledao je "verovatno i najbolji" DC film, evo njegovih utisaka!

Shazam! (2019)

Režija: Dejvid F. Sandberg

Uloge: Zakari Livaj, Džek Dilan Grejzer

Distributer: Blitz Film

Novi film iz DC radionice (DCEU) stigao je i u beogradske bioskope. Sedmi po redu, ali verovatno i najbolji. U svakom slučaju značajan progres za ovu franšizu koja je svoju priču otpočela svojim najjačim oružjem (Supermen, Betmen, Wonder Woman), ali je do prvog zaista zabavnog filma stigla sa junakom koji je daleko od te prve lige DC superheroja.

"Šazam!" je u isto vreme i ponajmanje ambiciozan filmski projekat DCEU serijala, sa malo poznatim glumcima i svedenim, ali solidnim specijalnim efektima, ali s druge strane, ko je lud da na proleće 2019. godine, na megdan moćnim "Osvetnicima", potura bilo šta vrednije iz svog inače spektakularnog kataloga. Rano je još reći šta će ova taktika doneti DC-u na planu finansija (verovatno više nego što su se nadali), ali kritika i publika već slave ovaj uslovno rečeno mali film kao relativni trijumf.

Naravno, biće i onih koji će reći da je, eto, DC konačno uspeo da napravi pristojan film tek kada je počeo da liči na Marvel, ali priča o junaku Šazamu je mnogo komplikovanija od toga. Nekada poznat i kao Kapetan Marvel (Fawcett Comics), još od 1939. godine, kada se prodavao više i od slavnog Supermena, Šazam je tek 1972. postao punopravni član DC ergele i to baš zahvaljujući sličnostima sa Supermenom kojim je DC godinama osporavao autentičnost ovog junaka i zatim ga preoteo konkurenciji.

Zanimljivo je da DC nikad nije uspeo da zaista kapitalizuje na ovom svemogućem superheroju kojem je zbog problema sa imenom Marvel čak morao da promeni i ime (u Šazam), ali iako je na kraju otkupio i kompletnu Marvel "porodicu" Bilija Betsona, DC je morao da čeka, evo, ovaj trenutak da izvojuje značajan poen u takmičenju sa slavnim rivalom.

"Šazam!" svakako nije konkurencija "Osvetnicima", ali pravog rivala junaku sa belim plaštom trebalo bi tražiti u stvari baš u Marvelovom "Kapetanu Marvelu", filmu koji je nedavno premijerno prikazan u svetskim bioskopima i koji takođe tretira junaka koji "može sve". Mudrost Solomona, snaga Herkulesa, Atlasova izdržljivost, moć Zevsa, hrabrost Ahila i Merkurova brzina ne označavaju samo poreklo smešnog imena Šazam (Shazam), već i drugo ime za super bzinu, letenje, laserske zrake koje izbacuje iz prstiju ili očiju, sve ono što, dakle, krasi ne samo Supermena, već i Marvelovog Kapetana Marvela.

Ali dosta više sa zbunjujućim igrama oko imena i prezimena našeg glavnog junaka! Šazam je Bili Betson, tinejdžer koji nekako nabasa na čarobnjaka koji mu daje neograničene moći svaki put kada glasno izgovori reč – Šazam. I Bili u tom trenutku postaje svaki tinejdžer na ovom svetu, svaki klinac u bioskopskoj sali koji je ikada maštao o tome da postane superheroj.

Bili ne mora da razmišlja o tome koja je moć najbolja jer ih on ima sve. I kao i svaki tinejdžer, on će sve svoje moći studiozno ispitati, eksperimentisati sa njima i iz njih pokušati da izvuče najveću moguću korist. Naravno, na svoj tinejdžerski način i upravo je to mesto i upravo je Šazam taj heroj koji u punoj meri koristi onu floskulu da svi mi u sebi imamo negde nekog superheroja koji čuči i čeka magičnu reč ne bi li se pokrenuo.

DC pažljivo gazi po toj zamisli i tek pred kraj uspeva da ipak pokvari utisak, antiklimaksom u vidu bespotrebno dugog i ne preterano kreativnog akcionog okršaja. Od stvarne upotrebne moći superherojskih osobina, mnogo je zanimljiviji prvi deo filma u kojem se Bili igra sa svojim tek otkrivenim sposobnostima. Odjednom, u DCEU filmu vidimo neku radost i toplinu, konačno možemo i da se nasmejemo.

Livaj je odličan kao Šazam, nabildovan i uvek napet, ali u isto vreme i naivan i trapav. I svi ostali članovi tima deluju uigrano i motivisano, tako da je i taj ansambl uglavnom neprepoznatljivih lica deo tajne uspeha Sandbergovog filma. Ideja deteta u telu odraslog čoveka podsetiće na neke druge primere iz istorije filma i literature, ali "Big" i Tom Henks su negde u stvari najbliži modelu na koji se ugledao Sandberg kada je gradio Šazamov lik.

Ova priča funkcioniše sjajno u epizodi o nastanku ovog superheroja i njegove "familije", tako da budućnost serijala ostaje kao nešto čemu ćemo se nadati i željno iščekivati, ali to je u isto vreme i odličan signal i recept za DCEU kako da konačno svojim neverovatnim junacima udahne i malo života i ljudskosti u svojim filmskim pričama. Do sada je sve to bilo poprilično mučenje.

Ocena: ***1/2

Da li se vama dopao ovaj film?

64.15% (238)