• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

BITEF: Belgijske predstave na otvaranju i zatvaranju

Izvor Tanjug

Ovako će izgledati program ovogodišnjeg Bitef festivala koji počinje 18. septembra.

 Bitef 2019 program Izvor: Mondo/ Stefan Stojanović

Predstava "Orest u Mosulu" u produkciji NT Genta, radena po Eshilovoj "Orestiji", u postavci jednog od politicki i umetnicki najradikalnijih i najznacajnijih svetskih reditelja Mila Raua otvorice 18. septembra 53. Bitef festival koji ce 25. septembra zatvoriti komad "Pozvani" koreografa Sepe Bajensa, u produkciji cuvene kompanije "Ultima vez" iz Brisela.

Umetnicki direktor Bitef festivala Ivan Medenica je na konferenciji za novinare u Flamanskom umetnickom institutu u Briselu rekao da je tematska linija 53. Bitefa "sveopšti raspad, entropija zajednice/društva u savremenom svetu, te ispitivanje mogucnosti njene obnove", zbog cega su i odabrane dve pomenute predstavekojesu nosece i za tematsku/društvenu i za umetnicku liniju koncepta.

"Glavni program Bitefa opisuje luk od predstava koje tematizuju raspad prevashodno politicke zajednice, ali, i porodice i ljubavnih/partnerskih odnosa, do onih koje pokušavaju da ponude alternativu. Ta se alternativa svodi na obnovu humanistickih vrednosti na kojima se moderna zajednica zasnivala od perioda prosvetiteljstva do naših dana: slobodu, jednakost, solidarnost, kolektivni rad i zalaganje, poverenje", objasnio je Medenica, prenosi "Tanjug".

U prvom delu programa dominirace predstave koje tematizuju potpuni raspad savremene politicke zajednice i humanistickih ideala i noseca predstava ovog dela jeste "Orest u Mosulu".

Medenica je istakao da je "Orestija" formativna dramska prica naše, zapadne civilizacije i podsetio da Eshil slavi prelazak iz rodovskog društva zasnovanog na krvnoj osveti, koje uništava cele porodice, gradove i države u pravni i pravedni, demokratski poredak.

Rau, prema njegovim recima, postavlja "Orestiju" u grad Mosul u Iraku, razoren terorom Islamske države i americkim napadima.

"On kombinuje filmski materijal iz ovog grada i živu scensku radnju koja obnavlja snimljene prizore, prožima pricu o razaranju Troje i vladarskog doma Argosa s razaranjem Mosula u kome se nalazi Niniva, mnogo starija civilizacija od naše/grcke, spaja belgijske i iracke glumce, fikciju i dokument... Za razliku od Eshila, Rau ne nudi izmirenje i uspostavljanje demokratije i pravde, vec jasno ukazuje da su globalna razaranja, nasilje jednih koje rada nasilje drugih, nepravda, urušavanje demokratije... sveopšte obeležja današnjeg sveta", istakao je Medenica.

Rau i dramaturg Štefan Bleske u video poruci izrazili su zadovoljstvo zbog dolaska na Bitef i rekli da svojom predstavom postavljaju pitanje da li je demokratija moguca danas, na koje, kako su primetili, možda ne postoji odgovor.

Umetnicka linija koja je, pored tematske, uvek noseca osovina glavnog programa, na 53. Bitefu bice tzv. "imerzivno pozorište" u kome se briše razlika izmedu scene i gledališta, izvodaca i gledalaca, u kome publika ucestvuje, uranjajuci u (fikcionalni) svet scene.

Medenica je rekao da žele da ispitaju da li sama forma imerzivnog teatra, to što izvodaci i gledaoci grade zajednicke prostorne, telesne i energetske odnose i situacije, može da bude alternativa društvu/zajednici baziranoj na sebicnosti, nesolidarnosti, nasilju, gde se imerzivni teatar javlja kao laboratorija drugacijih, humanijih odnosa, zasnovanih na uzajamnoj pažnji, poverenju, solidarnosti, saradnji.

"Cilj nam je da, posle prikaza sveopšteg razaranja savremene zajednice/društva razvijemo i neku optimisticku perspektivu", naglasio je Medenica.

U ovom delu programa noseca predstava bice "Pozvani" koreografa Sepe Bajensa, u kojoj se, napominje Medenica, skoro do kraja ne zna ko su sve izvodaci, jer su, razlicitih godina, pola, porekla, obuceni privatno, pomešani sa gledaocima u zajednickom, praznom prostoru.

Medenica je istakao da je politicki aspekt predstave "Pozvani" vrlo važan, ta cinjenica da se ljudi iz publike pozivaju da uzmu ucešce, da deluju, istražuju nacine kako se može koristiti pozorište za gradnju humanijeg društva, zbog cega Bajensovo delo vidi kao simbol nade.

Najzastupljenija i najvidljivija nacionalna pozorišna produkcija na 53. Bitefu bice upravo belgijska cime se nastavlja tradicija uspostavljena poslednjih godina da baš iz ove zemlje dolaze predstave koje na Bitefu bivaju medu najzapaženijima.

Medenica je podsetio na gostovanje predstava "Planina Olimp" Jana Fabra 2017. i "Rekvijem za L." Alana Platela 2018. i istakao da je ove godine moglo da ih bude i više i da se celo izdanje festivala pretvori u smotru belgijskog teatra.

Tokom pet decenija Bitef festivala od ukupno 711 predstava 18 je bilo iz Belgije.

Današnjoj konferenciji za novinare prisustvovali su ambasadorka Srbije u Belgiji Marina Jovicevic i predstavnici Evropske asocijacije festivala i Medunarodne mreže za savremene izvodacke umetnosti sa kojima je Medenica razgovarao o buducoj saradnji.

Tagovi

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

SERIJE