Novosadski festival je bio naš Brexit!

Kako je ideja mladih Novosađana prerasla u jedan od najomiljenijih i najvećih festivala u Evropi - EXIT uskoro slavi 20. rođendan, a mi vas podsećamo na njegovu istoriju!

Novosadski festival je bio naš Brexit! Foto: Ivan Miladinović

Stari "egzitaši” pamte tu 2000. godinu, leto pred izbore i inicijativu mladih Novosađana da na čuvenoj plaži Bećarac organizuju 100 dana koncerata, sa ciljem da motivišu sugrađane da se, svojim pravom glasa, izjasne da li žele demokratske promene. Oni koji nisu mogli da glasaju, želeli su samo da se dobro zabave.

Nije bilo reči o tome da će društveni aktivizam prerasti jedan od najvećih (i najomiljenijih) festivala u Evropi, niti su tog leta 2000. godine koncertni dani imali bilo kakav formalan naziv. Nismo čak ni verovali da će toliko potrajati – ipak, dobro je što nismo bili u pravu.

Samo što je završen 19. po redu EXIT a već počinju pripreme za jubilej od 20 godina otkako je ovaj festival upisao Srbiju na muzičku mapu destinacija i događaja koje vredi posetiti. Ove godine, spisak od preko 1000 izvođača doveo je više od 60.000 stranih posetilaca i rekordi se svake godine pomeraju.

iqos Foto: Ivan Miladinović

Pomeraju se istovremeno i granice u okviru kojih festival svetskog glasa, sa nekoliko prestižnih priznanja, može da bukira gotovo sva legendarna imena muzičke scene. Mnoga odavno jeste.

Ove godine se na check listu upisao i kultni The Cure, koji je u sklopu svoje dugoočekivane turneje povodom 40 godina karijere izabrao nastupe na najvećim svetskim festivalima. I na našem EXITu.

Za ovih 19 godina, Petrovardinsku tvrđavu nisu zaobišli mnogi veterani svetske pop rock scene. Neki od njih nastupali su u okviru svojih povratničkih turneja – Guns’n’Roses 2012. godine, Sex Pistols 2008. godine, Faithless 2015. godine i Darko Rundek davne 2002. godine.

Spisak headlinera je iz godine u godinu donosio neverovatna iznenađenja – zbog publike na Petrovaradinskoj tvrđavi u Srbiju su došli Snoop Dogg, Billy Idol, Faith No More, Iggy Pop, Underworld, Duran Duran, pa čak i Pet Shop Boys koji poslednjih godina retko i snimaju i nastupaju.

iqos Foto: Ivan Miladinović

Za gotovo dve decenije izvanrednih koncertnih performansa, retko ko bi mogao da kaže da EXIT nije ugostio bar jednog od njegovih idola. I to čak na vrhuncu svoje slave - kada je u srednjim školama vladala histerija za debi albumom grupe Kosheen, oni su već 2001. nastupili pred domaćom publikom. Isto je, pet godina kasnije, učinio i škotski indie rock bend Franz Ferdinand.

Istovremeno, neke od glavnih zvezda na vodećim festivalskim binama više nećemo imati prilike da čujemo, kao što su bendovi The Prodigy, Beastie Boys ili Kud Idijoti.

Unutar zidina same tvrđave se mnogo toga promenilo – ulazili smo na kartice, ulaznice i narukvice, a pili za novac, tokene i zatim dopunske kartice. Posetioci sve kasnije stižu, sve duže ostaju na tvrđavi i sve kraći spisak potrepština unose.

Na početku, osim kuvanih kukuruza, nije ni bilo prodaje hrane unutar festivala. A danas vas promoteri Filip Morisa u svojim IQOS zonama počaste kuglama sladoleda, bliskih ukusima njihovim alternativnim duvanskim proizvodima koji su bolja zamena za cigarete.

iqos Foto: Ivan Miladinović

Bolja je alternativa i zbog pretresa jer nam na ulazu više ne oduzimaju upaljače, a i balade su se u međuvremenu modernizovale pa kada nas "pogodi pesma” sada palimo ekrane mobilnih telefona.

Dve decenije je period u kom se i sam EXIT, zajedno sa Novosađanima, menjao i prilagođavao novom vremenu, novom zvuku, pa i novopridošlim turistima, koje smo pre osnivanja festivala retko viđali u gradu.

Od sto koncertnih dana na Bećarcu, EXIT je dobio ime, formu, i stalnu adresu na Petrovaradinskoj tvrđavi. Sa prvobitnih 100 dana, "smanjio" se na sedam, pa devet, da bi se 2003. godine ustalila forma od četiri festivalska dana.

Sa druge strane, jedino se pozicija glavne bine za sve ove godine nikada nije promenila. Na istom mestu, već punih 18 godina, mejn stejdž raste i dopunjuje se scenskim efektima, snažnijim ozvučenjem, velikim svetskim zvezdama i IQOS VIP zonom u kojoj se neformalno mogu sresti headlineri festivala, verovatno i mnogo jednostavnije nego u bekstejdžu.

Ovakvi, izdvojeni festivalski segmenti idealni su za sve koji, čim kroče u gužvu i prašinu, prvo pomisle "šta mi je ovo trebalo". Ali EXIT jeste bio potreban, svima koji ga od nultog dana prate iz najpre politčkih, zatim društveno odgovornih, a pre svega kulturoloških pobuda.

EXIT 2020. doneće veoma značajan jubilej ne samo domaćoj već i evropskoj muzičkoj sceni, nova iznenađenja u pogledu glavnih izvođača, verovatno i inovacije u sistemu čekiranja ulaznica.

Najvažniju ulaznicu jubilarni EXIT donosi uvodom u završne, fine kulturološke radove za Novi Sad koji će već iduće, 2021. godine poneti titulu Grada kulture.

Tagovi:

Povezano

Sve vesti