MONDO/Agencije

Brnabić: Ne pomažemo ilegalno Er Srbiju

Premijerka Ana Brnabić odbacila je danas tvrdnje slovenačke kompanije Adrija ervejz da Srbija dodeljuje nedozvoljenu državnu pomoć kompaniji Er Srbija. "Poštujemo SSP", kaže srpska premijerka. Kako je dotirana srpska kompanija.

1
A- A A+
avion, er srbija, letenje Foto: MONDO/Dragana Todorović

"Srbija u potpunosti poštuje Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju (kojim je zabranjena državna pomoć preduzećima) tako da smo u tome svemu u potpunosti čisti", rekla je Brnabić za Tanjug i dodala da je uverena da će Srbija "pobediti", ukoliko neko proba da od ovoga napravi slučaj pred Evropskom komisijom.

Ona objašnjava da je Srbiji i ranije prigovarano kako navodno dodeljuje prekomernu državnu pomoć preduzećima i time krši SSP, a kao primer podseća na slučaj Smederevske Železare.

Ni u tom slučaju, kaže, nije bilo davanja državne pomoći.

"Er Srbija" uvodi devet novih linija

"S druge strane, Evropska komisija je uvela kvote koje su direktno protiv slobodne trgovine i Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju. I dalje mi ne dajemo nikakvu državnu pomoć Železari Smedervo", kaže predsednica vlade.

Tada, kada je slučaj Železare bio aktuelan, kaže, Srbija je prošla rigoroznu "antidamping" istragu.

Predsednica vlade objašnjava da nema konačne informacije da li je taj proces u vezi Er Srbije uopšte pokrenut, ali ukazuje da njena vlada i resorna ministarstva paze na sve što se tiče državne pomoći.

Premijerka: Evo šta smo dobili od Etihada

"Radimo u skladu sa Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju koji zabranjuje državnu pomoć. Ministarstvo privrede i Ministarstvo evropskih integracija, vlada, i ja kao predsednica vlade, pazimo na to", rekla je Brnabićeva.

Slovenačka kompanija Adrija ervejz žalila se evropskim institucijama tvrdeći da kompanija Er Srbija dobija, kako su naveli, prekomernu državnu pomoć što je, ugrožavanjem konkurencije, navodno ugrozilo njihovo poslovanje.

Posle SAD, direktan let i do Indije?

Evropska komisija nije prava adresa?

Evropska komisija nema direktnu nadležnost po pitanju sprovođenja državne pomoći koju primenjuje zemlja kandidat za članstvo u EU, a to se konkretno odnosi i na primedbe Adrija ervejza na slučaj Er Srbije, saznaje Tanjug u Briselu. U Briselu naglašavaju da Evropska komisija, kao telo EU koje se bavi pitanjima državne pomoći u zemljama članicama, nije nadležna i za sprovođenje politike primene državne pomoći u zemljama kandidatima za članstvo. Izvori u Briselu naglašavaju da je nacionalno telo Srbije, zaduženo za pitanja državne pomoći, nadležno da prima pritužbe, vodi istragu, prikuplja dokaze i donosi odluke po konkretnim pitanjima. Pre žalbi EU, doduše, Adrija ervejz jeste, prema medijskim navodima, od srpske Komisije za kontrolu državne pomoći tražila ocenu zakonistosti pomoći koju naš avio prevoznik dobija od države, koja je njen većinski vlasnik.

Er Srbija je srpska nacionalna avio kompanija ali u kojoj je 51 odsto vlasnik država, a 49 odsto kompanija iz UAE Etihad ervejz. Prema okvirnom ugovoru o transakciji koji je sa Etihadom potpisan u avgustu 2013. godine, država Srbija se obavezala da bespovratno ulaže u kompaniju Er Srbija naredne tri godine, odnosno do kraja 2016.

Međutim i u budžetu za 2019. godinu, pod stavkom "subvencije privatnim preduzećima" Er Srbija je navedena kao jedno od pedesetak preduzeća koja su korisnici ovih sredstava "za podsticanje privrednog razvoja".

Ministar finansija Siniša Mali tvrdi da država više ne finansira Er Srbiju, i da je tu reč o isplati starih dugova Jat Ervejza koje je država preuzela na sebe, a koji ne mogu da se podvedu pod druge stavke.

Možda je tu problem koji sada pokušava da iskorsti Adrija ervejz, kao i činjenicu da je i tokom 2017. godine Er Srbija finansirana ali kao korisnik državnih sredstava po Strategiji za razvoj turizma. Te godine je aviokompaniji isplaćeno 12 miliona evra iz budžeta.

Nekigh dotacija bilo je i u 2018. godina, jer u medijima je objavljen i Zaključak Vlade Srbije iz novembra te godine, u kome stoji da je Er Srbija iz državne kase dobila nešto manje od 12 miliona evra pokrije gubitke leta Beograd - Njujork u 2017, kao i nepto više od 2 miliona evra za gorivo u 2018.

I ranijih godina Er Srbija je dobijala državnu pomoć, koja nije direktno značila davanje "keša". Recimo državna firma Aerodrom "Nikola Tesla", koji je sada data Francuzima u koncesiju, oprostila je milione evra duga Er Srbiji.

Povezano

Sve vesti