Stres čini da ćelije stare brže. Iako ovo zvuči kao početak reklamnog spota za neku novu kremu, u stvari se odnosi na baterije.
Ono što su genetičari odavno demonstrirali na ljudskom telu važi i za ćelije baterija, u ovom slučaju električnih vozila. Što je baterija starija, slabije su njene performanse i manji kapacitet, kao i domet vozila. Kako bi pomogli da baterija duže traje, kompanija Boš razvija nove cloud usluge koje dopunjuju sisteme upravljanjem baterija.
Na taj način, daljinskim putem će moći da se značajno unaprede performanse baterija i produžiti njihov radni vek.
Ove mere mogu smanjiti trošenje baterije, najskuplje komponente električnog vozila, za 20 odsto. Podaci u realnom vremenu dobijeni od vozila i njegovog okruženja igraju glavnu ulogu. Cloud usluge koriste ove podatke kako bi optimizovali svaki proces dopune i pružili vozačima savete kako da sačuvaju snagu baterije.
Boš je nazvao ovu tehnologiju "Baterija u oblaku" (Battery in the Cloud), a njen prvi kupac je DiDi, kineski vodeći dobavljač usluga mobilnosti.
Prema mišljenju stručnjaka, prosečan životni vek današnjih litijum-jonskih baterija je 8-10 godina ili između 500 i 1.000 ciklusa punjenja. Proizvođači baterija obično garantuju kilometražu između 100.000 i 160.000 kilometara.
Međutim, na životni vek utiču brojni (negativni) faktori, kao što je brzo punjenje baterija, veliki broj ciklusa punjenja, sportski način vožnje i ekstremno niske ili visoke temperature. Svi oni su izvor stresa za baterije, zbog kojih one brže stare.
Cilj ove tehnologije jeste da prepozna i suzbije ove okidače stresa. Svi bitni podaci baterije, poput trenutne temperature okruženja i režima punjenja, prvo se prenose u realnom vremenu na cloud, gde se obrađuju dobijeni podaci.
Osim prikaz trenutnog stanja baterije, moći će po prvi put da se napravi pouzdana procena preostalog radnog veka i performansi baterije. Ranije nije bilo moguće napraviti tačnu procenu koliko brzo se troši baterija elekričnog vozila.
Baterije je potrebno zaštiti i od starenja, koje se najčešće dešava kada se baterije skorz napune na visokim i niskim temperaturama okruženja. Nova tehnologija će moći da spreči da dođe do te situacije. Smanjenjem napunjenosti baterije za nekoliko procenata, baterija je zaštićena od dodatnog trošenja i habanja. Podaci u "oblaku" će takođe pomoći u održavanju i popravci baterije. Čim se primeti greška ili defekt baterije, na primer, vozač ili operator flote može biti obavešten. Ovo povećava šanse da se baterija popravi pre nego što postane totalno oštećena ili prestane sa radom.
Konačno, ovakve usluge optimizuju proces dopune, koji je inače jedan od najvećih prepreka za kreiranje masovnog tržišta elektromobilnosti, tako što uklanjaju opasnost da dođe do nekontrolisanog pada kapaciteta i kvara baterije usled nedovoljnog ili prekomernog punjenja.
Dok postojeće aplikacije sa tajmerima za punjenje dozvoljavaju vozačima da mere proces dopune kada je potreba za električnom energijom velika, ovo rešenje ide još dalje, nudeći posebno razvijen proces dopune kao deo novih usluga za baterije kompanije Boš. On optimizuje brzo i sporo punjenje i kontroliše električnu energiju i nivo napona tokom procesa dopune, produžujući život baterije.
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našim Facebook i Instagram stranicama.