MONDO/Tanjug

Šta treba da uradite da vas AGENCIJE ne PREVARE

Autor:

Iz turističke inspekcije objašnjavaju kako da proverite da li je agencija "bezbedna" i na šta da obratite pažnju kako vas turističke agencije ne bi prevarile.

Šta treba da uradite da vas AGENCIJE ne PREVARE Foto: Guliver/Getty Images/surasaki

Građani treba pažljivo da pročitaju sve detalje ugovora o aranžmanu sa turističkom agencijom, o kojoj mogu da se raspitaju u turističkoj inspekciji, kao i da provere da li je likvidna na sajtu Narodne banke Srbije, kažu u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija.

Takođe, u Agenciji za privredne registre može se proveriti da li agencija ima potrebnu licencu.

Iako ove letnje sezone nije bilo mnogo prijava turističkoj inspekciji, građani treba širom da otvore oči kada potpisuju ugovor o putovanju i ne sme da ih mrzi da pročitaju sve, savetuje pomoćnica ministra turizma zadužena za turisticku inspekciju Vera Božić Trefalt. 

Izvor: Tanjug

"Građani mogu da okrenu turističku inspekciju telefonom ili da se raspitaju putem mejla", rekla je Trefalt Tanjugu i dodala da i na sajtu Ministarstva trgovine mogu da se nađu obaveštanja da li je nekoj turističkoj agenciji oduzeta licenca.

Kako je rekla, novim Zakonom o turizmu koji je stupio na snagu 22. marta predviđeno je da cena aranžmana mora da bude jedinstveno iskazana.

"To znači da sve u vezi sa aranžmanom mora da bude iskazano u jedinstvenoj ceni. Dakle, sve što je neophodno za realizaciju putovanja, na primer, koliko kosta trajekt, da li je došlo do promene cene goriva ili avionske karte i slično. Ako je došlo do promene cene aviokarte, agencija mora da obrazloži, pošto se tako povećava cena aranžmana".

Takođe, ističe da je za organizaciju i realizaciju turističkog putovanja odgovorna turistička agencija, koja je u obavezi da pruži sve ugovorene i plaćene usluge odnosno da se pridržava programa putovanja i opštih uslova putovanja.

Pomoćnica ministra turizma kaže da je, pored ugovora, izuzetno važno da agencija ima Opšte uslove putovanja i program putovanja.

"Sva ova tri elementa su jako važna i treba sva tri dokumenta bukvalno da budu uručena u ruke putniku", naglasila je Trefalt i dodala da je agencija prlikom zaključivanja ugovora o putovanju obavezna da uruči i podatke o garanciji putovanja i načinu njenog aktiviranja.

Izvor: Tanjug

Upozorava da usmene informacije nemaju pravnu snagu i da nisu obavezujuće za agenciju, pa putnici treba da insistiraju da njihovi posebni zahtevi, kao što je spratnost, karakteristike smeštaja i slično, budu uneti u ugovor o putovanju. Na primer, kakva je terasa, da li apartman ima pogled na more, da li ima internet, kakvi su ležajevi i slično.

"Sve to mora biti uneto u ugovor o putovanju, odnosno program putovanja. Ta slova su nekad bila manja, a sada su malo veća. Program putovanja je na više strana i često putnici nemaju strpljenja da pročitaju pre nego što potpišu ugovor", kaže Trefalt.

Informacije o smeštajnom objektu građani mogu da nađu na sajtu objekta, kao i na sajtu drugih agencije koje ga nude, a takođe mogu da vide i forume sa komentarima putnika, savetuju u turističkoj inspekciji.

Kada je reč o postupku reklamacije, prvi korak je da se podnese prigovor predstavniku agencije na licu mesta, a po povratku i pisana reklamacija agenciji.

U slučaju opravdane reklamacije putnika agencija je dužna da u dogovoru sa putnikom vrati razliku između ugovorene cene i pružene usluge, u roku ne dužem od 15 dana od dana podnošenja reklamacije.

Ukoliko putnik ne dobije odgovor u zakonskom roku ili nije zadovoljan odgovorom agencije, može podneti predstavku Sektoru turističke inspekcije.

One se primaju u pisanom obliku putem pošte na adresu Sektor turističke inspekcije, Omladinskih brigada 1 ili elektronskim putem na mejl turisticka.inspekcija@mtt.gov.rs. Na osnovu predstavke sprovodi se postupak vanrednog inspekcijskog nadzora u kome se utvrđuju činjenice da li je prigovor putnika osnovan.

Turistički inspektor, iako utvrdi da je prigovor putnika opravdan, nema ovlašćenje da naloži agenciji da oštećenom putniku vrati razliku u ceni, tako da nadalje putnik moze da ostvari svoja prava pokretanjem potrošačkog spora pred nadležnim sudom.

Za tužbu se ne plaća sudska taksa ako vrednost predmeta spora ne prelazi 500.000 dinara.

Trefalt kaže da je tokom letnje sezone pojačan inspekcijski nadzor, kao i da svake godine najveći broj prijava stigne krajem avgusta i krajem septembra.

"Apelovala bih na putnike da pre potpisivanja ugovora o putovanju detaljno sve pročitaju i kažu u agenciji šta očekuju i da li to negde piše, da bi se zaštitili", poručila je Trefalt.

Povezano

Sve vesti