Kapetan Amerika - prvi osvetnik

Koliko god veličansten bio moralni lik Kapetana Amerike i koliko god je fantastično on bio opevan u literaturi, naročito u poslednje vreme, Stiv Rodžers ni kao lik ni kao sopstveni alter-ego, nikada nije mogao da se meri za ostalim, mnogo živopisnijim i zanimljivijim likovima iz svih poznatih superherojskih svetova.

Captain America – The First Avenger (2011)
Režija: Džo Džonston
Uloge: Kris Evans, Tomi Li Džons
Distributer: Taramaunt

Ovogodišnji trend pravljenja filmova koji se odnose na poreklo, odnosno na prve dane nekog serijskog lika ili makar serije filmova na određenu temu, nastavlja najnoviji proizvod Marvelove radionice snova. Nakon ovogodišnjih ''X-Men''-a, ''Green Lantern''-a, ''Tora'', ''Planete majmuna'' i ''Green Hornet''-a, na red je došao i verovatno najveći od svih Marvelovih superheroja – slavni Kapetan Amerika. Ovaj film se uklapa u još jedan trend koji se odnosi na sve letnje holivudske hitove koje ovih dana imamo prilike da pratimo – svi su, manje-više, odlični, neki čak i fenomenalni, kao ''Prva klasa'' X-Men-a, recimo, a priča o Stivu Rodžersu i tome kako je on postao simbol američke vojske u Marvelovom univerzumu, naravno, ide na sam vrh liste ovogodišnjih hitova, rame uz rame sa, činilo se, nedostižnim mutantima.

Slično ostalim superherojskim filmovima koji dolaze iz Marvel ili DC ergele, tako i Kapetan Amerika ima taj užasan hendikep da ovdašnjoj javnosti njegovo ime ne znači baš ništa, osim možda kao prepoznatljiv naziv iz popularne kulture za koji smo, eto, čuli, ali nismo imali prilike da se pobliže upoznamo. Nejasno je, zaista, kako je moguće da ovdašnji izdavači ne prate holivudske trendove i oprobaju se na nekom od super-komercijalnih Marvelovih naslova, ali situacija je takva i ako ni Spajdermen nije uspeo to da promeni, onda je zaista teško nadati se da bi u neko skorije vreme Kapetan Amerika ili neko od njegovih Osvetnika mogao da se pojavi u domaćim kioscima ili knjižarama.

Naravno, Stiv Rodžers, kao kapetan američke vojske i neko ko nosi kostim koji je u bojama američke zastave, ima i taj dodatni hendikep u našoj zemlji u kojoj su plavo-belo-crvene štrafte i zvezdice i svaki pomen naziva omražene države sasvim sigurno znak koji ne donosi ništa dobro distributeru ovog filma (otud verovatno i skoro potpuno prazna dvorana u Ušću, u subotu predveče). Prava šteta, naravno, jer je Kapetan Amerika autentični i univerzalni heroj i junak za uzor ne samo deci i tinejdžerima, već i svima onima koji vole i veruju u tu Ameriku izgubljenu u snovima i literaturi. Istinska moralna i ljudska gromada, Kapetan Amerika ni u ovom filmu ne izgovara nijednu pogrešnu ili suvišnu reč ili jeftinu populističko-patriotsku frazu, pa ga i to svrstava u red besmrtnih i veličanstvenih heroja prošlog, a bogami i ovog novog veka.

Takođe, Kapetan Amerika u bioskope stiže u vreme kada njegove strip stranice, slavnije nego iko ikada, ispisuje Ed Brubejker stvarajući tako možda i jedan od najznačajnijih superherojskih strip serijala novijeg vremena. Time je šteta što prevedene sveske na ovim prostorima ne postoje još veća, ali srećom, tu su tehnologija i on-line knjižare, pa zato niko nema opravdanja za to što nema pojma ko je Zimski vojnik ili Crvena napast. Zbog toga, iskoristite u svom Gugl prozoru kombinaciju Brubaker i Captain America. Pre toga, ipak, požurite u bioskope da vidite kako je sve to počelo, jer mrka kapa da ćemo još dugo moći da gledamo ovakav plakat na ulazu u srpske bioskope.

Stiv Rodžers je žgoljavi dečak koji duboko u sebi oseća potrebu da se priključi vojsci koja se sprema da se suprotstavi Hitlerovim trupama koje osvajaju Evropu. Alternativna istorija u Marvelovom univerzumu podrazumeva i neke fantastične obrte, pa tako Stiv, nakon nekoliko odbijanja, ipak sreće oficira-naučnika koji u njemu prepoznaje ne samo uporan i iskren patriotizam, već i neskrivenu plemenitost i pravednost.

Tako Stiv postaje prototip projekta koji podrazumeva stvaranje armije super-vojnika, ali nemačka kontra-obaveštajna služba uspeva da srpeči razvitak te ideje, pa Stiv ostaje jedini primerak koji je nakon testa postao upravo taj novi soj nepobedivih i novim moćima obdarenih vojnika. U isto vreme, ni Nemci ne miruju već stvaraju sopstvenu verziju nad-čoveka/vojnika uz pomoć specijalnih okultnih jedinica. Ali Crvena lobanja dolazi sa mračne strane, tako da je sudar Dobra i Zla i ovde u prvom planu. Ulog je ogroman – sudbina celog sveta.

Koliko god veličansten bio moralni lik Kapetana Amerike i koliko god je fantastično on bio opevan u literaturi, naročito u poslednje vreme, Stiv Rodžers ni kao lik ni kao sopstveni alter-ego, nikada nije mogao da se meri za ostalim, mnogo živopisnijim i zanimljivijim likovima iz svih poznatih superherojskih svetova. On nije ni duhovit i brbljiv kao Spajdermen, niti je cinično mračan kao Betmen, nema ni približno zanimljive moći kao Supermen ili Tor, niti je zavodnik i šarmer kao Iron Man ili bilo koji drugi stripovski junak. Kapetan je pravi vojnik – dosadan i uporan, srčan, disciplinovan i poslušan, trapav sa ženama i krut kada nije u akciji. Čak su i njegove superherojske moći prilično ordinarne i nezanimljive – tajni serum je njegove obične sposobnosti multiplikovao, pa je tako Kapetan 'samo' izuzetno snažan, brz i precizan, ali i dalje ne može ni da leti ni da menja vreme ni da bljuje vatru.

Verovatno i zbog toga, Džo Džonston, reditelj ovog sjajnog ratnog filma i odlučuje da priču o jednom vojniku i njegovom štitu ispriča vojnički jednostavno i pravolinijski, bez ikakvih iznenađenja i egzibicija – gledanje ''Prvog osvetnika'' na trenutke izgleda kao gledanje bilo kog ratnog filma iz 50-ih i 60-ih godina prošlog veka (''Kelijevi heroji'', ''Topovi sa Navarona''...). U takvom jednom filmu prirodno izgledaju i sve neverovatne stvari koje superheroji inače rade u stripovima i filmovima, pa je tako iluzija u ovom filmu potpuna – ne samo da se Rodžersu slepo veruje, već se nada u jedan takav svet za koji se on bori prenosi i u sumornu stvarnost. Zato je ovo jedinstven i dragocen film i pored forme koja obećava samo dobru zabavu i ništa više: ''Kapetan Amerika'' je, naravno, mnogo više od toga – film koji nije zadužen samo za provod, već i za neke mnogo iskrenije poruke. Kao takav, idealan je za decu, ali i za sve odrasle, naročito u ovako infantilnom i povodljivom društvu kao što je ovo naše.

Moje društvo, pristrasna ciljna grupa, nije htelo ni da pominje ocene u ovakvoj situaciji, no znao sam šta mogu da upišem pored njihovih inicijala i bez pitanja i na osnovu pogleda i nekoliko rečenica koje smo izmenili tokom projekcije. Ja ipak ostavljam malo lufta, jer šta ako jednog dana i Ed Brubejker odluči da potpiše filmski scenario za nekog od budućih Kapetana ili Osvetnika?


Ja: ****1/2
G: *****
N: *****

Captain America – The First Avenger (2011)
Režija: Džo Džonston
Uloge: Kris Evans, Tomi Li Džons
Distributer: Taramaunt

Ovogodišnji trend pravljenja filmova koji se odnose na poreklo, odnosno na prve dane nekog serijskog lika ili makar serije filmova na određenu temu, nastavlja najnoviji proizvod Marvelove radionice snova. Nakon ovogodišnjih ''X-Men''-a, ''Green Lantern''-a, ''Tora'', ''Planete majmuna'' i ''Green Hornet''-a, na red je došao i verovatno najveći od svih Marvelovih superheroja – slavni Kapetan Amerika. Ovaj film se uklapa u još jedan trend koji se odnosi na sve letnje holivudske hitove koje ovih dana imamo prilike da pratimo – svi su, manje-više, odlični, neki čak i fenomenalni, kao ''Prva klasa'' X-Men-a, recimo, a priča o Stivu Rodžersu i tome kako je on postao simbol američke vojske u Marvelovom univerzumu, naravno, ide na sam vrh liste ovogodišnjih hitova, rame uz rame sa, činilo se, nedostižnim mutantima.

Slično ostalim superherojskim filmovima koji dolaze iz Marvel ili DC ergele, tako i Kapetan Amerika ima taj užasan hendikep da ovdašnjoj javnosti njegovo ime ne znači baš ništa, osim možda kao prepoznatljiv naziv iz popularne kulture za koji smo, eto, čuli, ali nismo imali prilike da se pobliže upoznamo. Nejasno je, zaista, kako je moguće da ovdašnji izdavači ne prate holivudske trendove i oprobaju se na nekom od super-komercijalnih Marvelovih naslova, ali situacija je takva i ako ni Spajdermen nije uspeo to da promeni, onda je zaista teško nadati se da bi u neko skorije vreme Kapetan Amerika ili neko od njegovih Osvetnika mogao da se pojavi u domaćim kioscima ili knjižarama.

Naravno, Stiv Rodžers, kao kapetan američke vojske i neko ko nosi kostim koji je u bojama američke zastave, ima i taj dodatni hendikep u našoj zemlji u kojoj su plavo-belo-crvene štrafte i zvezdice i svaki pomen naziva omražene države sasvim sigurno znak koji ne donosi ništa dobro distributeru ovog filma (otud verovatno i skoro potpuno prazna dvorana u Ušću, u subotu predveče). Prava šteta, naravno, jer je Kapetan Amerika autentični i univerzalni heroj i junak za uzor ne samo deci i tinejdžerima, već i svima onima koji vole i veruju u tu Ameriku izgubljenu u snovima i literaturi. Istinska moralna i ljudska gromada, Kapetan Amerika ni u ovom filmu ne izgovara nijednu pogrešnu ili suvišnu reč ili jeftinu populističko-patriotsku frazu, pa ga i to svrstava u red besmrtnih i veličanstvenih heroja prošlog, a bogami i ovog novog veka.

Takođe, Kapetan Amerika u bioskope stiže u vreme kada njegove strip stranice, slavnije nego iko ikada, ispisuje Ed Brubejker stvarajući tako možda i jedan od najznačajnijih superherojskih strip serijala novijeg vremena. Time je šteta što prevedene sveske na ovim prostorima ne postoje još veća, ali srećom, tu su tehnologija i on-line knjižare, pa zato niko nema opravdanja za to što nema pojma ko je Zimski vojnik ili Crvena napast. Zbog toga, iskoristite u svom Gugl prozoru kombinaciju Brubaker i Captain America. Pre toga, ipak, požurite u bioskope da vidite kako je sve to počelo, jer mrka kapa da ćemo još dugo moći da gledamo ovakav plakat na ulazu u srpske bioskope.

Stiv Rodžers je žgoljavi dečak koji duboko u sebi oseća potrebu da se priključi vojsci koja se sprema da se suprotstavi Hitlerovim trupama koje osvajaju Evropu. Alternativna istorija u Marvelovom univerzumu podrazumeva i neke fantastične obrte, pa tako Stiv, nakon nekoliko odbijanja, ipak sreće oficira-naučnika koji u njemu prepoznaje ne samo uporan i iskren patriotizam, već i neskrivenu plemenitost i pravednost.

Tako Stiv postaje prototip projekta koji podrazumeva stvaranje armije super-vojnika, ali nemačka kontra-obaveštajna služba uspeva da srpeči razvitak te ideje, pa Stiv ostaje jedini primerak koji je nakon testa postao upravo taj novi soj nepobedivih i novim moćima obdarenih vojnika. U isto vreme, ni Nemci ne miruju već stvaraju sopstvenu verziju nad-čoveka/vojnika uz pomoć specijalnih okultnih jedinica. Ali Crvena lobanja dolazi sa mračne strane, tako da je sudar Dobra i Zla i ovde u prvom planu. Ulog je ogroman – sudbina celog sveta.

Koliko god veličansten bio moralni lik Kapetana Amerike i koliko god je fantastično on bio opevan u literaturi, naročito u poslednje vreme, Stiv Rodžers ni kao lik ni kao sopstveni alter-ego, nikada nije mogao da se meri za ostalim, mnogo živopisnijim i zanimljivijim likovima iz svih poznatih superherojskih svetova. On nije ni duhovit i brbljiv kao Spajdermen, niti je cinično mračan kao Betmen, nema ni približno zanimljive moći kao Supermen ili Tor, niti je zavodnik i šarmer kao Iron Man ili bilo koji drugi stripovski junak. Kapetan je pravi vojnik – dosadan i uporan, srčan, disciplinovan i poslušan, trapav sa ženama i krut kada nije u akciji. Čak su i njegove superherojske moći prilično ordinarne i nezanimljive – tajni serum je njegove obične sposobnosti multiplikovao, pa je tako Kapetan 'samo' izuzetno snažan, brz i precizan, ali i dalje ne može ni da leti ni da menja vreme ni da bljuje vatru.

Verovatno i zbog toga, Džo Džonston, reditelj ovog sjajnog ratnog filma i odlučuje da priču o jednom vojniku i njegovom štitu ispriča vojnički jednostavno i pravolinijski, bez ikakvih iznenađenja i egzibicija – gledanje ''Prvog osvetnika'' na trenutke izgleda kao gledanje bilo kog ratnog filma iz 50-ih i 60-ih godina prošlog veka (''Kelijevi heroji'', ''Topovi sa Navarona''...). U takvom jednom filmu prirodno izgledaju i sve neverovatne stvari koje superheroji inače rade u stripovima i filmovima, pa je tako iluzija u ovom filmu potpuna – ne samo da se Rodžersu slepo veruje, već se nada u jedan takav svet za koji se on bori prenosi i u sumornu stvarnost. Zato je ovo jedinstven i dragocen film i pored forme koja obećava samo dobru zabavu i ništa više: ''Kapetan Amerika'' je, naravno, mnogo više od toga – film koji nije zadužen samo za provod, već i za neke mnogo iskrenije poruke. Kao takav, idealan je za decu, ali i za sve odrasle, naročito u ovako infantilnom i povodljivom društvu kao što je ovo naše.

Moje društvo, pristrasna ciljna grupa, nije htelo ni da pominje ocene u ovakvoj situaciji, no znao sam šta mogu da upišem pored njihovih inicijala i bez pitanja i na osnovu pogleda i nekoliko rečenica koje smo izmenili tokom projekcije. Ja ipak ostavljam malo lufta, jer šta ako jednog dana i Ed Brubejker odluči da potpiše filmski scenario za nekog od budućih Kapetana ili Osvetnika?


Ja: ****1/2
G: *****
N: *****

Captain America – The First Avenger (2011)
Režija: Džo Džonston
Uloge: Kris Evans, Tomi Li Džons
Distributer: Taramaunt

Ovogodišnji trend pravljenja filmova koji se odnose na poreklo, odnosno na prve dane nekog serijskog lika ili makar serije filmova na određenu temu, nastavlja najnoviji proizvod Marvelove radionice snova. Nakon ovogodišnjih ''X-Men''-a, ''Green Lantern''-a, ''Tora'', ''Planete majmuna'' i ''Green Hornet''-a, na red je došao i verovatno najveći od svih Marvelovih superheroja – slavni Kapetan Amerika. Ovaj film se uklapa u još jedan trend koji se odnosi na sve letnje holivudske hitove koje ovih dana imamo prilike da pratimo – svi su, manje-više, odlični, neki čak i fenomenalni, kao ''Prva klasa'' X-Men-a, recimo, a priča o Stivu Rodžersu i tome kako je on postao simbol američke vojske u Marvelovom univerzumu, naravno, ide na sam vrh liste ovogodišnjih hitova, rame uz rame sa, činilo se, nedostižnim mutantima.

Slično ostalim superherojskim filmovima koji dolaze iz Marvel ili DC ergele, tako i Kapetan Amerika ima taj užasan hendikep da ovdašnjoj javnosti njegovo ime ne znači baš ništa, osim možda kao prepoznatljiv naziv iz popularne kulture za koji smo, eto, čuli, ali nismo imali prilike da se pobliže upoznamo. Nejasno je, zaista, kako je moguće da ovdašnji izdavači ne prate holivudske trendove i oprobaju se na nekom od super-komercijalnih Marvelovih naslova, ali situacija je takva i ako ni Spajdermen nije uspeo to da promeni, onda je zaista teško nadati se da bi u neko skorije vreme Kapetan Amerika ili neko od njegovih Osvetnika mogao da se pojavi u domaćim kioscima ili knjižarama.

Naravno, Stiv Rodžers, kao kapetan američke vojske i neko ko nosi kostim koji je u bojama američke zastave, ima i taj dodatni hendikep u našoj zemlji u kojoj su plavo-belo-crvene štrafte i zvezdice i svaki pomen naziva omražene države sasvim sigurno znak koji ne donosi ništa dobro distributeru ovog filma (otud verovatno i skoro potpuno prazna dvorana u Ušću, u subotu predveče). Prava šteta, naravno, jer je Kapetan Amerika autentični i univerzalni heroj i junak za uzor ne samo deci i tinejdžerima, već i svima onima koji vole i veruju u tu Ameriku izgubljenu u snovima i literaturi. Istinska moralna i ljudska gromada, Kapetan Amerika ni u ovom filmu ne izgovara nijednu pogrešnu ili suvišnu reč ili jeftinu populističko-patriotsku frazu, pa ga i to svrstava u red besmrtnih i veličanstvenih heroja prošlog, a bogami i ovog novog veka.

Takođe, Kapetan Amerika u bioskope stiže u vreme kada njegove strip stranice, slavnije nego iko ikada, ispisuje Ed Brubejker stvarajući tako možda i jedan od najznačajnijih superherojskih strip serijala novijeg vremena. Time je šteta što prevedene sveske na ovim prostorima ne postoje još veća, ali srećom, tu su tehnologija i on-line knjižare, pa zato niko nema opravdanja za to što nema pojma ko je Zimski vojnik ili Crvena napast. Zbog toga, iskoristite u svom Gugl prozoru kombinaciju Brubaker i Captain America. Pre toga, ipak, požurite u bioskope da vidite kako je sve to počelo, jer mrka kapa da ćemo još dugo moći da gledamo ovakav plakat na ulazu u srpske bioskope.

Stiv Rodžers je žgoljavi dečak koji duboko u sebi oseća potrebu da se priključi vojsci koja se sprema da se suprotstavi Hitlerovim trupama koje osvajaju Evropu. Alternativna istorija u Marvelovom univerzumu podrazumeva i neke fantastične obrte, pa tako Stiv, nakon nekoliko odbijanja, ipak sreće oficira-naučnika koji u njemu prepoznaje ne samo uporan i iskren patriotizam, već i neskrivenu plemenitost i pravednost.

Tako Stiv postaje prototip projekta koji podrazumeva stvaranje armije super-vojnika, ali nemačka kontra-obaveštajna služba uspeva da srpeči razvitak te ideje, pa Stiv ostaje jedini primerak koji je nakon testa postao upravo taj novi soj nepobedivih i novim moćima obdarenih vojnika. U isto vreme, ni Nemci ne miruju već stvaraju sopstvenu verziju nad-čoveka/vojnika uz pomoć specijalnih okultnih jedinica. Ali Crvena lobanja dolazi sa mračne strane, tako da je sudar Dobra i Zla i ovde u prvom planu. Ulog je ogroman – sudbina celog sveta.

Koliko god veličansten bio moralni lik Kapetana Amerike i koliko god je fantastično on bio opevan u literaturi, naročito u poslednje vreme, Stiv Rodžers ni kao lik ni kao sopstveni alter-ego, nikada nije mogao da se meri za ostalim, mnogo živopisnijim i zanimljivijim likovima iz svih poznatih superherojskih svetova. On nije ni duhovit i brbljiv kao Spajdermen, niti je cinično mračan kao Betmen, nema ni približno zanimljive moći kao Supermen ili Tor, niti je zavodnik i šarmer kao Iron Man ili bilo koji drugi stripovski junak. Kapetan je pravi vojnik – dosadan i uporan, srčan, disciplinovan i poslušan, trapav sa ženama i krut kada nije u akciji. Čak su i njegove superherojske moći prilično ordinarne i nezanimljive – tajni serum je njegove obične sposobnosti multiplikovao, pa je tako Kapetan 'samo' izuzetno snažan, brz i precizan, ali i dalje ne može ni da leti ni da menja vreme ni da bljuje vatru.

Verovatno i zbog toga, Džo Džonston, reditelj ovog sjajnog ratnog filma i odlučuje da priču o jednom vojniku i njegovom štitu ispriča vojnički jednostavno i pravolinijski, bez ikakvih iznenađenja i egzibicija – gledanje ''Prvog osvetnika'' na trenutke izgleda kao gledanje bilo kog ratnog filma iz 50-ih i 60-ih godina prošlog veka (''Kelijevi heroji'', ''Topovi sa Navarona''...). U takvom jednom filmu prirodno izgledaju i sve neverovatne stvari koje superheroji inače rade u stripovima i filmovima, pa je tako iluzija u ovom filmu potpuna – ne samo da se Rodžersu slepo veruje, već se nada u jedan takav svet za koji se on bori prenosi i u sumornu stvarnost. Zato je ovo jedinstven i dragocen film i pored forme koja obećava samo dobru zabavu i ništa više: ''Kapetan Amerika'' je, naravno, mnogo više od toga – film koji nije zadužen samo za provod, već i za neke mnogo iskrenije poruke. Kao takav, idealan je za decu, ali i za sve odrasle, naročito u ovako infantilnom i povodljivom društvu kao što je ovo naše.

Moje društvo, pristrasna ciljna grupa, nije htelo ni da pominje ocene u ovakvoj situaciji, no znao sam šta mogu da upišem pored njihovih inicijala i bez pitanja i na osnovu pogleda i nekoliko rečenica koje smo izmenili tokom projekcije. Ja ipak ostavljam malo lufta, jer šta ako jednog dana i Ed Brubejker odluči da potpiše filmski scenario za nekog od budućih Kapetana ili Osvetnika?


Ja: ****1/2
G: *****
N: *****