Kada je pre neki dan iznenada ovaj svet napustio Džejms Gandolfini, mnogi su to doživeli kao smrt nekoga veoma bliskog sebi. Gandolfini je tokom svoje karijere imao mnogo sjajnih uloga i filmova, ali će ipak ostati zapamćen kao Toni, kriminalac i ubica kojeg je ceo svet voleo. Teško je naći reči kojima bi se lik Tonija Soprana predstavio i približio onima koji seriju nisu gledali, pa to nećemo ni pokušavati. Takvi jednostavno u svojim životima moraju pod hitno da pronađu 86 sati vremena i da pogledaju kompletan serijal. Na ovom mestu, kao posveta Džejmsu i Toniju, sledi izbor pet najupečatljivijih epizoda ove kolosalne serije.
5. PILOT EPIZODA (r. Dejvid Čejs)
Dok stoji za roštiljem u svojoj porodičnoj kući u Nju Džersiju, Toni Soprano iz Di Meo mafijaške porodice, gubi dah i tlo pod nogama i pada na zemlju. Doktori ne uspevaju da pronađu nikakav fizički problem, pa ceo incident nazivaju 'napadom panike' i stresom. Toni odlazi kod psihijatra. Prvi šok – mafijaš na kauču. Naravno, maksimalno je razdražljiv i nekooperativan, ali uspeva da doktorki Melfi prepriča svoj san u kojem se patke skupljaju i gnezde na njegovom bazenu. U spektakularno napisanom pilotu saznajemo i upoznajemo i ostale okolnosti i likove u Tonijevom životu – majku Liviju, ženu Karmelu, decu, nećake, rođake, saradnike. Legenda počinje. Znate kako je sa TV serijama – piloti uvek nekako škripe jer nije lako u sat vremena stvoriti likove, radnju, atmosferu. Ovde je sve jasno posle sat vremena – pred vama je nešto što je već savršeno. Gandolfini je svojim šarmom obavio pola posla.
4. FUNHOUSE (poslednja epizoda II sezone) (r. Džon Paterson)
Toni je večerao u indijskom restoranu, ali njegovom stomaku se to nimalo nije svidelo. Sledi agonična noć prepuna bizarnih snova, ali pitanje je da li Tonija muči kari ili saznanje da je njegov prijatelj Sal 'Big Pussy' Bonpenisjero prekršio omertu - kod časti i zavet ćutanja. Jutro donosi nove napade dijareje, ali i odluku da Sal mora da ode. Toni je i prvi koji će povući okidač, a Salovo telo će završiti na dnu okeana. U istoj epizodi, Toni ponosno prisustvuje svečanoj predaji diploma koju dobija njegova ćerka. Glumački, Gandolfini je ovde neverovatan, sa rasponom emocija koje kao da i nisu odglumljene. Publika je u neverici – zašto toliko voli ovog čoveka? Inače, Stounsi dominiraju saundtrekom tokom cele epizode.
3. WHITECAPS (poslednja epizoda IV sezone) (r. Džon Paterson)
Jedan od tri glumačka Emija je Gandolfini dobio upravo za ovu epizodu koja zatvara priču o zategnutim odnosima Tonija i Karmele. I Edi Falko je za ovu epizodu zasluženo dobila Emi nagradu, pa nije teško zaključiti kako je prepirka između njih dvoje toliko intenzivna i 'stvarna', da je najbolje da je gledate zagrljeni sa svojom drugom polovinom. Svašta se dešava u finalu IV sezone, ali scena kada Toni u svom džipu do daske sluša"Lejlu" sastava Derek & the Dominos i zatiče svoje golf štapove rasute po dvorištu, teško se zaboravlja. Malo pre toga, Karmela je saznala da je Toni, po ko zna koji put prevario, ovog puta sa Irinom i Svetlanom, tako da je razlaz neminovan. Gandolfini je zaslužio nekoliko nagrada za ovu bravuru.
2. COLLEGE (V epizoda I sezone) (r. Alen Kolter)
Tajm magazine je ovu epizodu proglasio najboljom u celom serijalu i to, naravno, nije slučajno. Medou i Toni putuju kolima ka fakultetu koji ona želi da upiše. Slede trenuci iskrenosti: Medou prvo otvoreno pita oca da li je on član mafije, a njegov izraz lica, pa zatim i poricanje govore više nego što je to moguće opisati. Toni na kraju priznaje da deo njegovih prihoda dolazi i od ilegalnog klađenja, a Medou zauzvrat otkriva da povremeno uzima 'spid'. U istoj epizodi Toni slučajno primećuje Fabijana Petrulija, bivšeg člana porodice, ali i FBI doušnika. Po prvi put vidimo kako Toni lično nekoga ubija baš u ovoj epizodi. Parče žice mu je dovoljno da obavi taj posao, samo da bi malo kasnije nastavio svoj put sa ćerkom, u potrazi za idealnim koledžom.
1.MADE IN AMERICA (poslednja epizoda) (r. Dejvid Čejs)
Jedan od najtužnijih trenutaka u istoriji televizije – poslednja epizoda Sopranosa. Nije bitno šta se sve dešava pre poslednje scene, ali ukratko – Toni je priteran uza zid. Zna da tužilaštvo ima čvrstog svedoka, veći deo njegove kriminalne organizacije više ne postoji, a on sam je sakriven u sigurnoj kući svestan da je budućnost vrlo mračna. U poslednjim scenama, Toni sedi u restoranu i čeka da se familija okupi. Prvo stiže Karmela, pa Ej Džej, a na kraju i Medou. Ovo je ona scena koja neodoljivo podseća na"Kuma" i scenu sa Al Paćinom u sličnom restoranu. O kontroverzama i komentarima koje je ova scena izazvala napisane su knjige, a fanovi nikada nisu uspeli da se slože oko toga kako bi zaista trebalo tumačiti poslednje kadrove. Gandolfinijevom smrću, ove scene dobijaju posebnu dimenziju.
Ostale Miškove kolumne pročitajte OVDE!