Vicepremijer Aleksandar Vučić i prvi čovek nacionalne aviokompanije Ujedinjenih Arapskih Emirata, Etihad, Džejms Hogan potpisali su danas u Beogradu Sporazum o strateškom partnerstvu, kojim je Srbija "prizemljila" JAT, a dobila novu aviokompaniju Er Srbija.

Er Srbija biće, prema Hoganovim rečima, najbezbedniji avioprevoznik, koji će, prema Vučićevim rečima, do kraja godine učiniti Srbiju liderom u regionu i postati najmoćnija u radijusu zemalja sa gotovo 100 miliona stanovnika.

Prvi potpredsednik Vlade Srbije Vučić poručio je da je danas veliki i važan dan za Srbiju, jer će srpski avion biti postavljen na pistu za uzletanje, a ugovor sa Etihadom, agencijom Ujedinjenih Arapskih Emirata, će Srbiji omogućiti tehnološko i poslovno okruženje u kojem će 30 miliona putnika dobiti pouzdanog prevoznika do značajnih destinacije Evrope i sveta.

Vučić je rekao da Srbija mora da opravda poverenje, jer će se od danas rad meriti po kriterijumima najrazvijenijeg dela sveta.

Vicepremijer je zahvalio ministru finansija i privrede Mlađanu Dinkiću i drugim saradnicima koji su, kako je rekao, uložili mnogo energije u pravljenju nečega što predstavlja počtak i novo lice zemlje.

On je zahvalio i JAT-u koji je imao "mudrosti i zrelosti" da prepozna novu viziju kompanije i zemlje.

Vučić je kazao da je zahvalan svima koji su "razumeli da je Srbija ispred svih i ispred svega, da je Srbija važnija od svih nas i da ćemo pravljenjem ovakve kompanije, koja će biti nesumnjivo najznačajnija u regionu, konačno moći da kažemo da smo lider, a da to ne zvuči patetično".

"Ovo je prvi veliki posao od više planiranih kojim u Srbiju uvozimo tehnologiju, jer imamo veru u naše ljude, a ono što nam je nedostajalo je sistem i zajednički ćemo napraviti velike rezultat", poručio je Vučić i dodao da će avioni "Er Srbije leteti dugo i visoko i sigurno na sopstvenim krilima".

On je izrazio uverenje i očekivanje da će, kako je rekao, naš i njergov prijatelj šeik Muhamed, čija je vizija i želja da Srbija bude i jača i modernija i uspešnija, ponovo doći u Srbiju i da će biti realizovano još ovako važnih zajedničkih projekata.

"Krila Srbije, nova krila Srbije uskoro poleću, već pre kraja ove godine sa 10 novih aviona", poručio je Vučić.

Hogan je poručio da je aviokompanija iz Abu Dabija opredeljena za to da Srbija dobije novu nacionalnu aviokompaniju i da Beograd pretvori u čvorište čitavog Balkana.

"Ne bismo bili ovde da ne verujemo da će 'Er Srbija' imati uzbudljivu budućnost. Postavili smo janse ciljeve profitabilnosti.... Ovo je veliki dan ne samo za 'Er Srbiju' već i za Etihad", poručio je Hogan.

Ističući da je vizija šeika Mohameda i Upravnog odbora startegija partnerstva i isplativih investicija, Hogan je najavio fundamentalne promene u poslovanju, od menadžmenta do flote.

"Analizirali smo mogućnosti da se u Beogradu napravi snažna baza i uvereni smo da može da promenimo JAT. JAT-u je bio potreban novi početak, ne možemo da gubimo vreme i gledamo u prošlost. Ušli smo u dijalog, potpisali poslovnu alijansu, a važno je da poslovni plan koji stvorimo postavi kompaniju u pravoj veličini i pravom smeru i da ponovo postane lider u svom sektoru", poručio je Hogan.

Kako je objasnio, novo srpsko osoblje Etihada upotpuniće postojeće osoblje JAT-a.

Takođe, najavio je da će se fazno uvoditi novi avioni, a biće i novih destinacija - od Abu Dabija do Melburna, Sidneja u Australiji i Čikaga u SAD.

Nove destinacije uključuju  i letove za Banjaluku, Bejrut, Bukurešt, Budimpeštu, Kairo, Kijev, Ljubljanu, Prag, Sofiju, Varnu i Varšavu.

Među prvim novim destinacijama koje će uvesti Er Srbija ubrajaju se četiri nedeljna leta između Beograda i Abu Dabija, a ti letovi će uz već postojeće letove Etihad ervejza na istoj relaciji, prerasti u dnevne letove čim nova flota od 10 Erbasova A319 bude u stanju da podrži predviđeno povećanje putnika i frekvencija.

Sadašnja flota JAT ervejza od 10 Boinga 737-300 biće povučena iz redovnog saobraćaja i zamenjena iznajmljenim uskotrupnim avionima.

"Promene zavise od liderstva", rekao je Hogan, dodavši da je novoimenovani direktor Dane Kondić, sa 20 godina iskustva, "pravi čovek na pravom mestu".

Prema Hoganovim rečima, za novi brend zaslužna je srpska studentkinja Tamara Maksimović.

Kompanija će imati i "mapu puta" - kratkoročnu, srednjeročnu i dugoročnu.

Kada je reč o floti, Hogan je najavio prvo obezbeđivanje 10 novih aviona "erbas" A319, ali i plan da i oni u narednih 24-36 meseci budu zamenjeni još modernijim avionima Boing 737.

"Biće potrebno doneti i neke teške odluke, biće potrebno unutrašnje restruktururiranje", rekao je on.

Predsednik Etihada je rekao da će ta kompanija postati vlasnik 49 odsto akcija JAT i da će upumpati 40 miliona evra.


Hogan je podsetio da je Etihad nacionalna aviokompanija UAE, sa centrom u Abu Dabiju, osnovana jasnom vizijom akcionara da stvori kompaniju koja počinje od početka, koja je bezbedna, najbolja u svojoj klasi i zarađuje novac.

"Danas letimo do 94 destinacije, imamo 78 aviona, a u naredne četiri godine nabavićemno još 70. Imamo preko 50.000 zaposlenih i pri tome 138 nacionalnosti", rekao je on.

Prvi čovek nove nacionalne aviokompanije Er Srbija, Dane Kondić, rekao je da je njegov cilj transformacija dosadašnjeg JAT ervejza u profitabilno, stabilno i snažno preduzeće.

"Novo ime kompanije znači novi start, nagoveštava novi početak. Er Srbija će biti reklama za Republiku Srbiju", rekao je Kondić, i dodao da se ne menja samo ime, već i flota.

Uvode se novi avioni koji, kako je rekao, emituju manje ugljen-dioksida, prave manju buku, i troše maje goriva.

"Oni podižu kvalitet kompanije. Postojeća flota je dobro služila, ali je postala ekonomski neisplativa", poručio je Kondić.

Odlazeći ministar finansija i privrede Mlađan Dinkić izjavio je da je potpisivanje ugovora sa "Etihad ervejzom" odličan dan za Srbiju i događaj od nacionalnog značaja.

"Srbija je od danas dobila snažna krila", rekao je Dinkić novinarima nakon potpisivanja tog ugovora u Hajatu.

On je rekao da je zbog toga vredelo godinu dana raditi u Vladi Srbije i dodao da je današnja dan jedan od takvih "zbog kojih uopšte vredi živeti i raditi".

Dinkić je naveo da niko pre godinu dana nije mogao ni da zamisli da će se ovakav partner naći za posrnuli JAT koji, kako je rekao, ima prastare avione.

"Doveli smo jednu od najvećih kompanija na svetu i ono što je najvažnije do kraja godine će stići deset novih aviona i svetski kvalitete usluge", rekao je Dinkić ističući i značaj toga što će se u imenu kompanije nalaziti naziv naše države.

Prema njegovim rečima, ovo mnogo više znači za promenu imidža Srbije, nego što ljudi sada mogu i da shvate - svuda gde ti avioni budu leteli biće i ime naše države.

Na pitanje da li će i dalje raditi na dovođenju investiciija, on je rekao da za to živi, "za događaje kao što su dovođenje Fijata, Boša, Etihada, Benetona".

"Što se mene tiče, radiću do kraja da nešto stvaramo, popravljamo, pomognemo u svim oblastima života.

Na pitanje kako se oseća posle 12 godina na vlasti, sada kada je u opoziciji, Dinkić je rekao: "Osećam se super".

Etihad je Sporazumom kupio 49 odsto Jata, a država će, sa 51 odsto udela, ostati većinski vlasnik nacionalnog avioprevoznika sa novim imenom, koji će promeniti ime u Er Srbija.

Er Srbija će do kraja godine zaposliti 50 pilota.

Stručnjaci očekuju da bi udomljavanje srpskog nacionalnog avioprevoznika trebalo da donese konačno rešavanje problema u poslovanju Jata, koji je opterećen dugom od 195 miliona evra.

Etihad je uspostavio redovne dnevne letove od 15. juna na liniji Abu Dabi-Beograd, i Jat ima svoj kod na toj avioliniji na osnovu sporazuma o komercijalnoj saradnji dve kompanije na više od 40 desetinacija.

Bliskoistočni avioprevoznik je jedna od najboljih firmi u toj branši u svetu. Etihad je kompanija sa 77 aviona i ima 10 milona putnika godišnje, a putnički i robni saobraćaj obavlja ka 94 odredišta na Bliskom istoku, u Africi, Evropi, Aziji, Australiji i američkom kontinentu sa flotom od 77 aviona Erbasa i Boinga.

Ima 29 odsto vlasničkog udela u nemačkom "Er Berlinu", 40 odsto u "Er Sejšelima", oko tri odsto u "Er lingusu", devet odsto u kompaniji "Virdžin Australija" a u toku je preuzimanje 24 odsto indijskog Džet ervejza.

JAT je osnovan pre 66 godina, i danas je, posle tri procene kapitala, četiri konkursa za strateškog partnera i pokušaja da se da na upravljanje srpskim biznismenima, konačno dobio strateškog patnera.

Preteča"Jata" je aviokompanija "Aeroput", osnovana 1927. godine. Dve decenije kasnije, preimenuje se u Jugoslovenski aerotransport.

Od 2000. godine kompanija se deli na više jedinica, "Jat" gubi aerodrome u koje je ulagao u Beogradu, Podgorici i Tivtu, odvajuju se ketering, tehnika, hoteli, a velika imovina stečena u prošlosti se rastače.

Jat trenutno ima 1.200 radnika od kojih je, prema procenama, veliki deo višak koji cma će biti obezbeđen socijalni program.