Pronaći parking mesto u Beogradu decenijama je noćna mora vozača. Još veća agonija nastaje kada automobil "na sekund" parkirate na nedozvoljenom mestu i pauk ga odnese.
U Srbiji cene odnošenja nepropisno parkiranih vozila nisu menjane već četiri godine, a regulisane su odlukom Vlade Srbije od 24. decembra 2009. godine prema kojoj se naknada za nepropisno parkiranje utvrđuje u zavisnosti od težine automobila, ali i težine samog prekršaja.
Možda će vas iznenaditi podatak da je u Beogradu u poređenju sa ostatkom Srbije "pauk" najjeftiniji - pošto je leta 2010, kako su tada objavili mediji, bivši gradonačelnik Dragan Đilas insistirao da kazne za odnošenje nepropisno parkiranih vozila budu smanjene.
Pre nego što se upustite u računicu koliko bi vas koštao ovaj prekršaj u zavisnosti od težine vašeg "ljubimca", imajte u vidu da se na sve navedene iznose dodaje i mandatna kazna od 5.000 dinara koju plaćate MUP-u.
Pa da počnemo s vrtoglavim ciframa....
Za vozila do 800 kilograma u većini gradova Srbije propisana kazna za klasične prekršaje na za to nepredviđenom mestu je 5.000 dinara, a ako napravite teži prekršaj i - parkirate se na mestu predviđenom za invalide, na zelenoj površini, pešačkom prelazu, žutoj traci ili tramvajskim bašticama na primer, moraćete da platite kaznu od 6.000 dinara. U Beogradu je taj iznos nešto niži i kreće se od tri (za običan prekršaj) do 5.000 dinara za teže prestupe.
U tu, najjeftiniju klasu, ne spada gotovo ni jedno od vozila koja saobraćaju po Beogradu, jer već "jugo" premašuje tu težinu.
Sledeća grupa vozila za koje se u Srbiji plaća kazna od 6.000 do 9.000 hiljada u zavisnosti od prekršaja su vozila mase od 801 do 1.330 kilograma, pa tu spada "jugo" koji ima između 820 i 920 kilograma, punto klasik koji je, u zavisnosti od opreme težak od 850 do 1. 050 kilograma, "reno megan 2" i "opel astra" sa po 1.300 kilograma. Beogradske "povlašćene cene" za ovu grupu vozila iznose od 4.415 do 8.830 dinara.
U treću, skuplju grupu, od 1.331 kilogram do 1.900 kilograma već spadaju porodična vozila. Na primer "opel zafira B" je na granici sa težinom od 1.320 do 1.560 kilograma, Audi A6 težak je od 1.500 do 1.800 kilograma, a "tojota lend kruzer" oko 2.000 kilograma. Ako vaš automobil pripada ovoj grupi za nepropisno parkiranje u Novom Sadu ili Nišu platićete 9.000 za običan prekršaj, a ako ste zauzeli mesto invalida ili parkirali na pešačkom kazna iznosi 13. 500. Beograđani će za isti prekršaj platiti 6.622, odnosno 13. 245 dinara.
Za terenska vozila, džipove na primer, koji spadaju u četvrtu grupu vozila koja premašuju 1.900 kilograma, za nepropisno parkiranje i odnošenje paukom u Srbiji ćete platiti od 13.500 do 20.250 dinara, a u Beogradu 9.933, ili u "težem slučaju" - 19.867.
Kada se podvuče crta - najeftinije što možete da prođete - ako vozite "juga", za "najobičniji prekršaj" zbog kog vas odnese pauk" u Beogradu ćete platiti 9.415 dinara, a u ostalim gradovima 11.000 dinara.
PARKING SERVIS - I BOG I BATINA
Posle toliko godina tokom kojih važi ovaj sistem naplate ponovo se, u situaciji kada je zemlja u sve većoj ekonomskoj krizi, postavlja pitanje da li je kriterijum za naplatu pravi.
Tako Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, koji je za MONDO i razjasnio klasifikaciju vozila po njihovoj masi, kaže da ima nelogičnosti u ovoj odluci Vlade.
On kaže da je Vlada očigledno u odluci imala nameru da kroz nju sprovede i kazneni karakter, ali da se to ne radi na taj način.
Sama usluga koju parking servisi vrše u slučaju običnog nepropisnog parkiranja ili onog na mestu za invalide ili zelenoj površini košta isto. Kažnjavanje za te druge prekršaje trebalo bi naplaćivati odvojeno, a ne kroz usluge Parking servisa, smatra taj stručnjak.
Druga nelogična stvar u ovom sistemu naplate je zbog čega plaća isto onaj kom se vozilo preveze 500 metara sa mesta na kom je načinjen prekršaj ili deset kilometara. "Cena transporta se uvek računa prema jedinici pređenog puta", kaže Okanović.
On tvrdi da je ovo specifičan slučaj da se naplata ne vrši po kilometru već po masi. "Ne vidim razliku da li ćete ukloniti 'punto klasik' ili 'audi a6'", navodi Okanović ukazujući da se i za veće automobile potroši isto vreme i koristi ista oprema kao za one manje.
Za MONDO je u PR službi Parking servisa rečeno da je njihova osnovna funkcija da uspostavljaju komunalni red i da su dvostruko više kazne u slučajevima težih prekršaja nepropisnog parkiranja i određene da ne bi došlo do haosa u saobraćaju.
Dejan Nerandžić iz Parking servisa objašnjava da ne može isto da košta običan prekršaj kada se neko samo nepropisno parkira i onaj drugi - kada zaustavi saobraćaj i parkira se na tramvajskoj baštici ili na mestu za invalide.
On kaže da se ovi drugi prekršaji tretiraju kao prioritetni i da se vozila "pauk" hitno preusmeravaju na lice mesta.
Bilo kako bilo, svaka kazna koja u današnje vreme stigne na naplatu građanima Srbije više je nego basnoslovna, ali ne treba prevideti ni onu drugu dimenziju priče - pravila se moraju poštovati, a u saobraćaju je, i kad se ne prave prekršaji, popriličan haos.
Zbog toga, nema dileme - "pauk" mora da postoji, ali je pitanje da li su cene prilagođene trenutku u kom živimo, kao i da li je sistem "razreda" dobro napravljen.
U SRBIJI NAJSKUPLJE
Iskustva u regionu su "šarena". Zagreb, na primer, ima isti sistem kao Beograd, pa je tamo za vozila mase veće od 800 kilograma potrebno platiti kaznu od 500 kuna ili 7. 600 dinara.
Sa druge strane - u Republici Srpskoj plaća se po "kilometru" pa je tako ako pauk vaše vozilo prevozi do dva kilometra do mesta skladištenja cena 40 KM (2.400 dinara), od dva do deset kilometara cena je 60 KM (3.600 dinara), a za udaljenost veću od 10 kilometara cena je 90 KM (5.400 dinara).
U Podgorici je prema podacima komunalne policije kompletan ceh za odnošenje nepropisno parkiranog vozila 50 evra.
U Makedoniji se za odnošenje paukom naplaćuje do 60 evra, u Sloveniji cena je od 40 do 200 evra, u zavisnosti od težine prekršaja.
Navedene cene i činjenica da su u komšiluku iznosi koji se za ovaj prekršaj plaćaju niži nego kod nas još jednom "vape na akciju" i eventualnu izmenu odluke koja u našoj zemlji važi već četiri godine.
Duško Vujošević kritikuje Petruševa: Mora da se dovede u red, a Zvezda da se pozabavi njime
"Scene iz Beograda ostavljaju bez teksta": Ovako hrvatski mediji pišu o detalju derbija Zvezda - Partizan
"Moram da vam ispričam jednu priču": Miško o transferu iz Kragujevca koji će zapamtiti Evropa!
Mondo ukrštenica za 25. decembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
Partizan u punoj Areni traži povratak na pobednički kolosek: Klub se oglasio pred meč sa Fenerom