Prvi potpredsednik Vlade Aleksandar Vučić izjavio je večeras da FAP neće biti ugašen, već istinski restruktuiran, i da će do 1. marta biti pronađen strateški partner, a radnicima isplaćivan minimalac.

Vučić je, posle sastanka sa rukovodiocima fabrike, predstavnicima štrajkačkog odbora i jednim od direktora Mercedesa, radnicima, koji su čekali ishod sastanka, rekao da razume njihov gnev.

"Znam da na pruzi niste bili iz besa, već iz muke, ali morate shvatiti da država ne može da toleriše zaustavljanje železničkog saobraćaja, koji je za samo tri dana 'koštao' 25 miliona dinara", rekao je Vučić.

On je najavio da će vlada posebnim aktom rešiti i problem overe njihovih zdravstvenih knjižica.

FAP je od velikog značaja i velikog interesa, poručio je vicepremijer i dodao da se očekuje da do 2015. bude profitabilan.

On je najavio formiranje radne grupe od predstavnika ministarstava privrede i finansija, rukovodstva, predstavnika zaposlenih i Mercedesa, kao zainteresovanog partnera, i nekog iz njegovog kabineta, s ciljem da pronađu rešenje za fabriku u Priboju.

"Ja ću nadgledati njihov rad, da bih mogao da garantujem za dogovoreno", naglasio je Vučić.

Radnici su aplauzima reagovali na vicepremijera i na vesti koje im je doneo, a predsednik štrajkačkog odbora Milorad Dragaš je rekao da je "vredelo čekati" na njegov dolazak.

Vučić je rekao da nije znao da li će ga dočekati kamenicama, ili lepo, kao što je i bilo, a da je trebalo odmah da ga zovu, i on bi se, kao i danas, odazvao.

Prvi potpredsednik vlade je obezbedio dolazak jednog od direktora kompanije Mercedes, Rolfa Jirgena Sejerlea, u Priboj i njegovo učešće u razgovoru vicepremijera sa rukovodstvom FAP-a.

Kako Tanjug nezvanično saznaje, od predstavnika "Mercedesa" se očekuje da proceni da li nemački automobilski gigant može na bilo koji način da pomogne FAP-u, odnosno da uposli njegove kapacitete.

Vučić je na sastanak sa rukovodstvom FAP-a došao sa svojim ekonomskim savetnikom Sinošom Malim i savetnikom Jorgom Haskensom, koji je takođe Nemac.
Sastanak je trajao više od dva sata.

Štrajkači su bili okupljeni u fabričkom krugu od jutros u 10 sati, kada su obavešteni da će u toku dana u FAP stići Vučić.

Oni su jutros prekinuli trodnevnu blokadu železničke stanice u Priboju, na pruzi Beograd - Bar.

Vučić je juče rekao da niko ne sme da ucenjuje državu, a posebno ne FAP, kojeg država izdržava.

Fabrika automobila Priboj jedini je proizvođač teških privrednih vozila u Srbiji, a osnovana je pre šest decenija, 30.oktobra 1953.

Marta 2010. najavljivano je sklapanje ugovora FAP-a sa kineskom kompanijom "Dong feng", najvećim proizvođačem kamiona u Aziji, ali su pregovori sa kineskom firmom okončani neuspešno.

Odbor Skupštine Srbije je u decembru 2010. preporučio Agenciji za privatizaciju i Ministarstvu ekonomije da deo FAP-a, bude posebno privatizovan, i to pogon koji je proizvodio kočionu tehniku,i koji je poslovao uspešno.

Tender za prodaju 86,49 odsto kapitala FAP-a je objavljen u januaru 2012. a ponudu za kupovinu dostavio je ukrajinsko-britanski konzorcijum (Finkom Kapital iz Kijeva i Team Constructions Investments iz Londona).

Ni ovi pregovori nisu završeni s pozitivnim ishodom, pošto je ponuđač dostavio izmene i dopune ugovora o prodaji koje, kako je Agencija za privatizaciju tada saopštila, nisu prihatljive, jer značajno menjaju strukturu transakcije i međusobna prava i obaveze ugovornih strana, te je tender proglašen neuspelim.

Vučić je potvrdio večeras da je Mercedes zainteresovan za FAP, te da očekuje još neke potencijalne partnere.

Crna Gora traži odšetu

Crnogorska železnica saopštila je da trpi ozbiljne gubitke zbog blokade pruge Beograd-Bar u stanici Priboj i najavila da će zbog toga od Železnice Srbije tražiti nadoknadu štete.

"Prvog dana blokade smo, što za vraćanje novca od karata putnicima koji nisu mogli da putuju, što za organizovanje prevoza putnika autobusima, imali štetu oko 2.000 evra. Narednih dva dana nismo prodali nijednu kartu", kazala je predstavnik PR službe Železničkog prevoza Crne Gore Teodora Kusovac.

Ona je navela da na pruzi Beograd-Bar dnevno saobraća dva para vozova, odnosno po dva polaska sa obe strane i da je dnevni prihod, koji dele dve železnice, oko 9.000 evra.

Kusovac je kazala da propisi koji regulišu saradnju između željeznica dve države ostavljaju mogućnost traženja štete drugoj strani, pa će Železnički prevoz Crne Gore od Železnica Srbije tražiti nadokandu za smanjenje prihoda izazavano blokadom pruge.

Ona je dodala da se u takvim situacijama i ranije praktikovalo prebijanje gubitaka.

Železnice Srbije su poručile da će to srpsko preduzeće poštovati ugovorne obaveze.

"Srpske železnice kao državno preduzeće i kompanija od javnog interesa moraju da poštuju sve zakonske procedure i ugovorne obaveze", rečeno je Tanjugu u Železnicama Srbije.