• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

MONDO: Nema hleba za taksiste

Autor Jelena Stokić

U današnje vreme više od pola plate ode nam na hranu, zaduženi smo kreditima, ali teško se odričemo starih navika koje nam život čine lagodnijim. Ipak, jednog luksuza smo se odrekli. U Srbiji se sve manje vozimo taksijem.

 MONDO: Nema hleba za taksiste Izvor: MONDO, Petar Stojanović

Izvor: MONDO, Petar Stojanović

U Beogradu pozivi taksi udruženjima u odnosu na prošlu godinu su prepolovljeni, a vožnja taksijem je postala luksuz i u Novom Sadu i Nišu.

Vladan Ivetić iz "Žutog taksija" kaže za MONDO da je broj poziva kol centru u prestonici smanjen za 50 odsto i da se građani voze samo kada moraju, najčešće kod lekara.  kada su napolju ekstremni uslovi kao što su velike vrućine ili je pljusak, sneg, kada kasne na posao.

Kako kaže Ivetić, a i taksista "Plavog taksija" Siniša Sretenović, većina vožnji je do nekog od kliničkih centara i mušterije su obično stariji putnici ili roditelji sa decom.

Ivetić kaže da je neki prvi pokazatelj krize i nemaštine to što građani kada pozovu taksi prvo pitaju koliko bi koštala vožnja od jednog mesta do drugog, što ranijih godina nikako nije bio slučaj, bar kada su u pitanju pozivi telefonom.

"Sugrađani, obično stariji, sve više nam usluge plaćaju i čekovima i mi to prihvatamo jer smo svesni da je nemaština velika. Ova vremena su zaista teška za taksiste i njihove porodice jer su mnogi prinuđeni da rade i po 14 sati da bi zaradili za život, što je opet, previše i fizički teško izdržljivo", ističe Ivetić.

Taksista Siniša Sretenović kaže da je decu ispisao iz vrtića jer nije u mogućnosti da plaća.

"Ne može da se poredi finansijska situacija od pre nekoliko godina i danas. Ne isplati mi se da radim i da plaćam usluge vrtića, jer ne mogu toliko da zaradim i da poplaćam sve popravke, preglede automobila, porez, tako da čuvam decu, a žena radi. Povremeno izađem popodne da taksiram, ali i to je mršavo. Čak i da radim po 12 - 13 sati ne znam da li bi bilo bolje",  kaže ovaj taksista.

Novosadski taksisti sa pravim padom prometa susreli su se krajem prošle godine, kada su povećane cene taksi usluga.

U Beogradu start papren

U Novom Sadu cena starta je 70 dinara, kilometar u prvoj, dnevnoj tarifi je 52, dok je u Nišu start 75 dinara, a taksimetar po kilometru otkuca 35 dinara. U Beogradu je start više nego duplo skuplji u odnosu na ova dva grada (170 dinara), a tarifa po kilometru je 65 dinara.

Kako su nam rekli u nekoliko taksi udruženja, bio je to pravi šok za Novosađane jer su bili naviknuti na prilično povoljne cene jer je do pre dve godine važilo "voziš se za 200, 300 dinara, osim ako ideš na Klisu ili drugi udaljeni deo grada."

U novosadskom "Pan taksiju" kažu da je posla skoro upola manje u odnosu na prošlu godinu i da se na vožnju čeka i po 45 minuta, ali da je najveći problem to što nema dovoljno taksi stajališta.

"Građani nas zovu obično kada su u nekoj stisci sa vremenom ili ako je napolju kijamet. Naše usluge koriste i mladi koji su noć proveli u gradu, popili su i ne žele da sedaju za volan", rekli su za MONDO u "Pan taksiju."

U udruženju "City plus" se slažu da je postojao trenutni pad posla posle povećanja cena, ali da je taksi danas ipak jedno od često korišćenih prevoznih sredstava u Novom Sadu.

Mlada Novosađanka Sonja K. kaže da se ona, koja se prilično "vozikala" taksijem, skoro potpuno odrekla tog "luksuza."

"Vrlo retko se vozim taksijem, baš kada moram – kada kasnim na posao, a to je gotovo nikada, ili kada sa drugaricama zaglavim u noćnom provodu, a popila sam. Ne isplati mi se, jer kada sagledam svoja primanja i svakodnevne troškove – vožnja taksijem zaista jeste luksuz", kaže Sonja koja naglašava da je primetila da se i ljudi u njenom okruženju ne odlučuju tako lako da taksisti daju par stotina dinara ako već mogu gradskim prevozom za  55 dinara.

Slična situacija je i u Nišu gde je od početka 2013. godine broj Nišlija koji se voze taksijem znatno smanjen, a usluge koriste pretežno penzioneri koji idu kod lekara i mlađa populacija vikendom.

"Iako je taksi u Nišu prilično jeftin, opao nam je promet. Malo više posla je vikendom, u jutarnjim satima kada se mladi vraćaju iz grada, ali i kada su vremenske nepogode. Naši taksisti voze vožnje i od po 100 dinara, i samo jednu ulicu. Moramo da se prilagođavamo", kaže za MONDO Mirjana Stojanović, vlasnica "Duga" taksija.

Sve više onih koji izigraju taksiste i pobegnu

Poznato je da pojedini klijenti neće da plate vožnju, da hvataju krivine tako što traže da skoknu do kioska ili da odu kući po novac i potom pobegnu zauvek. U unutrašnjosti je takvih situacija zanemarljivo malo, ali je u glavnom gradu takvih prevaranata sve više.

Dovitljiva bakica

Gotovo svi taksisti u gradu čuli su za stariju gospođu koja se služi najsuptilnijom prevarom kako bi platila jeftinije vožnju ili se čak vozila besplatno. Baka se vozi ujutru na kratkim lokacijama po centru i uvek nudi 5.000 dinara iako vožnja košta tek nekoliko stotina dinara. Pošto uglavnom traži da joj taksista stane u prometnim ulicama, na primer, kod "Londona", on nema vremena da usitni novac pa joj vožnja ispadne najčešće besplatna.

"Toga je oduvek bilo, ali u poslednje vreme sve je više takvih slučajeva – od onih izgovora na koje smo već navikli do perfidnijih. Primera je mnogo, ali jedna od čestih situacija je da mladić uzme taksi, traži od taksiste da svrate do trafike, pa do još jednog odredišta – tu stekne poverenje vozača, pa onda ga zamoli da odu do stana da pokupi devojku i više se ne pojavi.  Desilo mi se i da mi je mladić čak dao svežanj ključeva kao garanciju da će se vratiti i nikada ga nisam više video", priča  Ivetić.

Taksista Siniša Sretenović kaže da su klijenti danas veoma dovitljivi i da pojedinci koriste gužve u saobraćaju, pogotovu u centru grada, jer taksista ne može da se zadržava, pa navodno ne ponesu sitan novac ili imaju samo evre kod sebe.

Divlji taksisti vuku za rukav

U udruženjima kažu da iako su realne cene taksi usluga visoke za građane, mnogo je onih koje su vozili "divlji taksisti" koji papreno naplaćuju svoje usluge, pa se građani ne odlučuju da više sednu u taksi.

Bilo je primera na aerodromu, gde je žarište "divljaka", da taksista koji privuče mušteriju navodno nižom cenom nego što je vaučer koji se regularno kupuje za vožnje sa aerodroma, ustvari naplati duplo skuplje.

"On kaže da vozi za 1.500 dinara, što je 300 dinara jeftinije nego kada se kupi vaučer, što naravno klijent prihvati. Ako poveze dvoje ljudi kada izađu na autoput traži od svakoga od njih po 1.500 dinara", kaže Ivetić i dodaje da u prestonici krstari nekoliko hiljada nelegalnih taksista.

Kako su nam objasnili sagovornici mnogi od tih "divljaka" imaju papire na drugo ime, nepotpune dozvole, a najlakše ih je prepoznati po krovnim oznakama koje se više ne koriste ili imaju table koje liče na one koje već imaju neka udruženja.

"Taksisti koji ne poštuju red ispred aerodroma "Nikola Tesla" ponašaju se kako hoće bez obzira na Komunalnu policiju i obezbeđenje "Parking servisa". Ne čekaju u redu, ulaze na parking, a na kraju ga još i ne plaćaju. I to bez ikakvih posledica", naglašavaju u taksi udruženjima i tvrde da im ništa ne mogu ni inspekcija niti komunalni policajci.

Međutim, u komunalnoj policiji najavili su još pre izvesnog vremena pojačanu kontrolu.

"Na inicijativu Sekretarijata za saobraćaj gradske uprave grada Beograda oformljena je radna grupa u kojoj su, uz predstavnike grada Beograda i Komunalne policije, svoje učešće uzeli i predstavnici auto taksi udruženja, gde su izneti predlozi za izmenu i dopunu Odluke o auto taksi prevozu u cilju smanjenja broja nelegalnih auto taksi prevoznika", istakli su za MONDO u komnalnoj policiji.

Kako kažu, nakon što Skupština Beograda usvoji predloge, "komunalci" će po utvrđenom rasporedu obilazi lokacije na teritoriji čitavog grada kako bi se održao komunalni red, a samim tim i kontrola taksista na čitavoj teritoriji grada.

Tagovi

Komentari 31

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Sveta

Istina o regulisanju taxi saobracaja je mnogo uzasnija nego sto se misli : Najvise se bune protiv ilegalnih ili "polulegalnih"taksista upravo oni koji su u taj posao usli kad nista drugo osim "B" i "C" kategorije nije bilo potrebno,oni organizuje proteste protiv primanja novih taksista u gradu,pricajuci pritom kako jedva i oni sastavljaju kraj s krajem itd Ja sam jedan od onih koji ceka na nekim "listama" za odobrenje Oni u stvari sasvim dobro zaradjuju i bas zato sto se ne primaju novi mogu da se ponasaju neljubazno,bahato i da pritom na razne nacine varaju.Jedan od prethodnih gradonacelnika je postavio sistem korupcije u ovoj oblasti:Obustavio je kurseve za poznavanje grada koji se traze kao jedan od petnaestak uslova (nije se u vreme njegovog "upravljanja" gradom mogao naci cak ni broj sluzb.glasnika koji tu materiju regulise} ali se zato moglo "uci" u posao ako preko njegovih ljudi platis 5000 evra ili ako imas jaku vezu za tako nesto Sta mislite ,kako se stotine vrlo mladih momaka i devojaka naslo u tom poslu? Kako su oni mogli da skupe pet godina iskustva kao profesionalni vozaci i dali mislite da su imali sedam godina vozacku dozvolu uz svu ostalu dokumentaciju? da ne bude zabune - ja imam troje dece od kojih samo jedno povremeno radi na odredjeno vreme Imao sam tu srecu (ili nesrecu) da provedem izvesno vreme u inostranstvu.Tamo je to UPROSCENO DO SAVRSENSTVA. Kurseci za poznavanje grada traju 3 dana i ne traze se ti silni uslovi za dobijanje licence vec samo da nisi krivicno odgovarao i da ti vozacka nije bila pod suspenzijom. Ali, tamo se ekspresno ispada iz posla,ako varas putnike na bilo koji nacin,ako se zbog neljubaznosti oni zale na tebe ako skupis odredjeni broj negativnih poena itd. ZNACI OLOS BRZO ISPADA IZ IGRE A OSTAJU SAMO NAJBOLJI To jeste tezak posao ali ako ga radis posteno i ako radis vredno-sasvim lepo zaradjujes.Na osnovu licnog iskustva iz vremena provedenog u Americi sasvim sam siguran da bar 50 % beogradskih taksista nebi tamo sastavilo ni mesec dana rada. Tamo se taksisti smatraju "ambasadorima" grada a bar polovina od ovih u Beogradu ne zasluzuje realno taj epitet. Kako se stvari kod nas odvijaju,nema nista od promena i poboljsanja.Srecna Vam Nova

Volođa

To je zato što je pola unutrašnjosti došlo u BG da taksira,a ne znbaju ni 20 ulica, za sve uključuju GPS.Tu su još i divljaci...

Pera

Svi dođoši bi da žive u glavnom gradu i da sa sobom ponesu cene iz provincije, e pa ne može! Niko ne sagleda situaciju iz svih uglova,ali za osudu i pljuvanje ste prvi... Dragi sugrađani da vas obavestim,auto ne ide samo na gorivo, već i : mora redovno da se menja ulje,2 para guma (zimske i letnje), a naravno tu su i kvarovi koji se taksistima dešavaju mnogo češće, jer za razliku od ostalih građana oni dnevno pređu i po par stotina kilometara. Pritom,cena goriva konstantno raste, divljih taksista je sve više a grad Beograd ništa ne preduzima po tom pitanju. Napadi na taksiste su sve češći i može se slobodno reći da je to rizičan posao. I posle svega toga svi bi da se voze džabe...teško.

special image