Dugogodišnji pilot Dimitrije Bata Ranisavljević, koji je za JAT leteo 30 godina, najviše veruje u teoriju da je avion otet, ali ističe da za to mora da postoji mnogo jak razlog, kao što je neki "vrlo interesantan putnik".
Međutim, on ističe i da je moguće da se dogodila snažna i brza eksplozija koja je raznela ceo avion.
"Postoji mogućnost da je u avionu bio neko 'vrlo interesantan' i da je zato otet, ali taj putnik im treba živ", istakao je Ranisavljević koji ima 40 godina letačkog iskustva.
Prema njegovim rečima, neophodno je pretražiti sve napuštene stare piste u okruženju Malezije, kojih ima dosta jer su zaostavština rata.
"Sateliti snimaju tamo gde je najinteresantnije, a imate delove Zemlje koji nisu uopšte pokriveni satelitom i tu postoji prazan prostor, vakum", kaže Ranisavljević i podseća da najmoćnije satelite imaju SAD, Kina, Rusija. On kaže da bi se u brižljivo planiranoj otmici vodilo računa i o "rupama" u satelitskim snimcima, ali napominje da bi u takvu otmicu, da bi ibla uspešna, morala da bude uključena posada.
Ako je otet, gde je sleteo taj avion? Pilot Bata kaže da je mogao da sleti na neku malu, napuštenu pistu, ali on sa nje više ne može da poleti, pa je avion dalje neupotrebljiv.
Sa druge strane, otmičari bi valjda do sada istakli neke zahteve.
Činjenica je i da je malezijski Boing 777 jedan od najmodernijih putničkih aviona, imao određenu količinu goriva i da se tačno zna koliko je vremena mogao da provede u vazduhu.
"Morao je da ima goriva od Kuala Lumpura do Pekinga, plus do određene alternacije, jer ako ne može da sleti u Peking, moraće na neki od tri obližnja aerodroma. Uglavnom se dobijaju tri alternacije od kojih se bira jedna i to u zavisnosti od vremenih uslova. Takođe, svaki putnički avion mora da ima goriva i za pola sata holdinga, u slučaju da vam se desi da dođete do aerodroma i da ne možete da sletite. Sigurno su imali goriva do destinacije, za alternaciju i za pola sata holdinga. Toliko je avion mogao da ostane u vazduhu", objašnjava Ranisavljević.
On ne isključuje teoriju koja navodi da je avion po poletanju leteo još četiri sata, što su malezijske vlasti demantovale, a objašnjava i kako je nestao sa radara.
"Taj Boing 777 ima dva transpondera (signalni sistem uz pomoć koga se avion identifikuje na radaru), koji zamenjuju jedan drugi, kada se nešto desi jednom - uključuje se drugi. Samo pilot može da isključi oba. Ako govorimo o otmici verovatno ih je neko namerno isključio da bi taj avion nestao sa radara", rekao je Ranisavljević i dodao da bi onaj koji bi pokušao otmicu aviona morao da prođe deo pilotske obuke. Takav slučaj se i dogodio 11. septembra u SAD kada su srušene kule bliznakinje, podseća on.
"Ako je avion krenuo za Peking, oni su odleteli prema Vijetnamu, a tu nema pristupačnog terena za sletanje. Ne verujem da mogu da slete u džunglu, osim na neku napuštenu pistu", rekao je on.
Pilot naglašava i da je zanimljiva činjenica što je u tom avionu, kako su mediji preneli, bilo i 20 putnika koji su eletkronski stručnjaci.
EKSPLOZIJA –MOGUĆA OPCIJA
Dugogodišnji pilot ne isključuje mogućnost snažne eksplozije na velikoj visini usled koje je, kako navodi, došlo do potpunog raspada aviona, pa je zato teško pronaći bilo kakav njegov deo. On ističe da to može da se desi samo zbog jake bombe koja je bila povezana sa rezervoarom, odnosno gorivom. U tom slučaju bi oba transpondera prestala sa radom.
Ranisavljević ne veruje u priču da su putnicima zvonili telefoni nekoliko sati od nestanka aviona sa radara. Ako je reč o podmetnutoj bombi koja je imala dodirnih tačaka sa gorivom, nema šanse da je bilo šta zvonilo, dodao je.
Ranisavljević skoro da ne veruje u teoriju da je avion eksplodirao usled nekog kvara na sistemu.
"Teško da je moguće se dogodi takav kvar i da avion momentalno eksplodira, tako da mu nema traga", rekao je Ranisavljević.
Avion se ne bi raspao u paramparčad ni da je bomba bila postavljena u prtljažniku ili kod nekog od putnika, kaže pilot i podseća na slučaj aviona na liniji London-Njujork koji je eksplodirao 21. decembra 1988. godine iznad Lokerbija u Škotskoj.
On nije eksplodirao ceo i nije se raspršio, već se raspao u delove, a ekploziv je bio u prtljažniku. Tada je poginulo svih 259 ljudi u "boingu 747" i još 11 osoba na zemlji. Među žrtvama su uglavnom bili američki studenti koji su krenuli na božićni raspust.
"Međutim, ako je eksploziv bio postavljen u rezervoar s gorivom onda nema verovatnoće da će pilot ili posada moći bilo koga da alarmiraju. Sve nestaje u nekoliko trenutaka... A ako je u pitanju požar ili kvar, prva stvar je da posada obavesti kontrolu letenja o tome", rekao je Ranisavljević.
"U zemljama kao što je Malezija, u njihovim aviokompanijama insistira se na procedurama koje je Boing propisao, tako da ne verujem u mogućnost da je pilot propustio da pošalje obaveštenje o problemu ", istakao je Ranisavljević.
KO ZNA KO SU PUTNICI
Ranisavljević se opet vraća na priču o otmici i navodi da treba utvrditi ko su zaista bili putnici aviona.
"Ko su putnici niko ne može da zna, jer vi imate samo njihova dokumenta. Danas se sve lako falsifikuje i ko zna ko je zapravo bio unutra", rekao je iskusni pilot za MONDO.
On ipak kaže da je Malezija zatvorena zemlja, ali da nema mnogo ekstremista.
"Oni jesu islamska zemlja, ali su prilično stabilni u odnosu na islamske zemlje u okruženju. Malezija erlajnz je jedna od jačih svetskih avio-kompanija, a boing 777 je jedan od najmodernijih aviona", napominje Ranisavljević za MONDO.
"Zašto navijači Crvene zvezde to rade?": NBA as tražio objašnjenje, jedan detalj mu nije jasan
Priveden bivši košarkaš Partizana i reprezentacije: Optužen za nasilje u porodici!
Mondo ukrštenica za 23. novembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
Vezenkov zabija nož u leđa Bugarima: Bomba u Eurobasket 2025, MVP Evrolige menja reprezentaciju?
Zašto je Emir Kusturica promenio veru i postao Nemanja? Prozvali ga izdajnikom, a zbog istine su zanemeli svi