Za deset dana Dušan Borković debituje u Svetskom šampionatu turing automobila (WTCC). Na crti "zverima", kao što su Sebastijan Leb, Ivan Miler, Gabrijele Tarkvini... Pročitajte sve o WTCC šampionatu.
To je reč kojom Dušan Borković opisuje svoje emocije pred debi u Svetskom šampionatu turing automobila (WTCC), takmičenju u kojem će se oprobati sa asovima svetskog kalibra poput Francuza Ivana Milera (branilac titule), Sebastijana Leba (koji se posle reli karijere prebacio u ovaj šampionat), vremešnom, ali brzom Gabrijele Tarkviniju i mnogim drugim etabliranim i afirmisanim vozačima.
Borković će biti prvi Srbin koji će učestvovati u WTCC-u i uopšte prvi srpski automobilista koji će se takmičiti u svetskoj klasi.
"Ostvario sam san koji sanjam već 20 godina, od momenta kada sam se prvi put takmičio", kaže Dušan, pred start sezone u Maroku 13. aprila.
RML Campos racing
Dušan Borković (broj 98)
Ugo Valente
ROAL motorsport
Tom Čilton
Tom Koronel (2 puta šampion Yokohama trofeja)
Munnich Motorsport
Đani Morbideli (bivsi vozač F1, šampion F3)
Rene Munih
Lada
Džejms Tomson
Rob Haf (1 WTCC titula) Mihail Kozlovskij
Citroen
Ivan Miler (4 WTCC titule) Sebastijan Leb (9 WRC titula)
Hoze Marija Lopez
Ma Čing Hua (voziće samo 3 evropske i 2 azijske trke)
Honda (fabrički tim)
Gabrijele Tarkvini (bivši vozač F1 I 1 WTCC titula)
Tijago Monteiro (bivši vozač F1)
Honda (privatni tim) Norbert Mihelis (osvajač 1 Yokohama trofeja)
Mehdi Benani
Svetski šampionat turing automobila (WTCC) je takmičenje na kružnim stazama pod okriljem Svetske automobilske federacije (FIA). Biće voženo 12 trka širom sveta (Maroko, Francuska, Mađarska, Slovačka, Austrija, Rusija, Belgija, Argentina, SAD, Kina, Japan, Makao).
"Voziću protiv 'mafije'", rekao je Dušan kroz osmeh tokom brifinga za medije, na kojem je objašnjavao šta ga sve očekuje u ovoj kategoriji i objašnjava: "Mafija zato što treba da budeš dobar sa svima. Takav sam savet dobio. Tim Čilton je prošle sezone bio glavni kandidat za osvajanje drugog mesta, ali su ga u poslednjoj trci u Makau 'olupali'. Tako je to kad nisi dobar sa svima. Kao 'mafija'. Ako te ne vole...".
Glavni favoriti su vozači "Sitroena" Ivan Miler i Sebastijan Leb, a Borković nam poručuje da obratimo pažnju i na uzdanice "Honde" Gabrijela Tarkvinija i Tijaga Monteira (obojica bivši vozači Formule 1), Toma Čiltona iz "Roal Motorsporta", kao i na vozače "Lade" Džejmsa Tomsona i Roba Hafa.
Borković će voziti u "Ševrolet kruzu" (čija šasija, recimo, košta pola miliona evra!), a njegov klupski kolega je Hugo Valente.
"Jedan hrvatski kolega, koji se oprobao u WTCC-u, rekao mi je jednom prilikom da na Balkanu često kažemo da sve što mogu oni, možemo i mi, jer nisu oni vanzemaljci. A onda je dodao: 'E, pa ovi jesu vanzemaljci!'. Rekli su mi da se ugledam na Ivana Milera, ne po karakteru, jer je 'gadan', već po načinu na koji vozi, on je kao mašina!", kaže Borković.
Koliko se "Sitroen" ozbiljno pripremao za ovu sezonu svedoči i podatak koji je i Dušanu neverovatan - samo za test vožnje prevezli su 200.000 kiloetara tokom proteklih godinu dana i potrošili više od 1.000 guma!
"A mi smo se pripremali tri dana...", kaže Borković, koji realno gleda na stvari i dodaje da će debitanstku sezonu iskoristiti za učenje i adaptaciju.
Kada je novinarima predstavljao automobil, specijalno izrađen za njega, kao i komande na volanu (upravljaču) izgledalo je kao da nam neki astronaut prepričava kako pokreće i upravlja svemirskom letilicom.
Tu su žuta, plava, crna... dugmad, a crveno je za...
"Uh, pa to ne znam ni ja čemu služi. Još nisam isprobao", nasmejao je Borković sve prisutne u sali Ustanove kulture "Parobrod".
WTCC format predviđa dve trke po vikendu (svaka u dužini od 60 kilometara) i dodelu bodova za najbržih 10 takmičara (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1). Obe trke imaju start sa mesta.
PARC FERME - posle svake trke auto ide na lokaciju koju FIA odredi na proveru vozila. Mehaničari i inženjeri nemaju pravo da rade bilo šta na automobilu dok se nalazi u Parc Ferme, to pravo imaju samo FIA zvaničnici koji su zaduženi za proveru vozila. Kraj Parc Ferme je označen zvukom ili na monitorima, a nakon toga se vozilo vraća u pit gde mehaničari i inženjeri mogu da rade na njemu maksimalno 15 minuta između trka.
PIT LANE - Ograničenje brzine u pit lane je 60 km/h (vozač na volanu ima dugme koje kada pritisne ne može da pređe 60km/h, kako ne bi dobio kaznu ) - samo 6 članova ekipe mogu da se nalaze na pit-wall tokom treninga, kvalifikacija i kada trka počne, ali nema limit u broju inženjera i mehaničara po timu
- FIA može da pozove bilo kog vozača u bilo koje vreme da se testira na doping kontroli.
- Sva kola moraju biti parkirana u pit lane pod uglom od 45 stepeni, sa zadnjim delom automobila okrenutim ka garaži.
POSEBNA PRAVILA
Težina automobila sa vozačem je 1.100kg. Ballast (tegovi) se dodaju po proračunu koji sprovodi FIA na osnovu brzine sa kvalifikacija i prve i druge trke, a najveća kilaža koja u toku sezone može da se doda je 60kg.
Gume - Postoje slick gume za suvo i gume za kišu. Grejači guma su dozvoljeni. Gume se greju do određene temperature u zavisnosti od asfalta i spoljašnje temperature (otprilike guma treba da bude na 88 stepeni).
Wet race/kišna trka - Kada je proglašena dolazi do promene guma (pre ili u toku trke). Na kolima je obavezno da budu uključena prednja svetla, zadnja svetla i zadnja svetla za kišu.
Poeni za tim - Za dva vozila u timu koja imaju najviše bodova zbirno se računaju poeni tog tima.
Poeni za vozača - Dodeljuju se za najbržih 10 takmičara (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1)
Poeni u slučaju obustave trke
- prvi vozač je prošao manje od 2 kruga, nema poena
- prvi vozač je prošao više od 2 kruga a manje od 75%, dodeljuje se polovina od predviđenih poena
- prvi vozač je prošao više od 75%, dodeljuju se svi predviđeni poeni.
Borković je sa svojih 207 centimetara apsolutno najviši automobilista na svetu. To, nažalost, u ovom sportu nije prednost. Pogotovo što je FIA promenila pojedina pravila pred start nove sezone WTCC, pa su tako sedišta pomerena malo ka volanu (za šest centimetara), što njemu predstavlja problem.
Tokom test vožnje u Belgiji na stazi Spa, zbog položaja tela i visoko podignutih nogu, na leđima je imao otekline i jedva je hodao. Uz to, glavom je pri svakoj krivini udarao u krov automobila.
"Suze su mi same išle koliko me je bolelo. Posle su mi stavili poseban kalup i bilo je malo bolje, ali i dalje nije idealno. Šta ću, moraću da se tome prilagodim tokom cele sezone", kaže Dušan.
Ako želite da znate zašto je prošle sezone gotovo 600 miliona ljudi širom sveta, uživo ili posredstvom kanala Eurosport gledalo WTCC šampionat i zašto je ova kategorija popularnija od Formule 1, saznajte od 13. aprila kada počinje sezona u Maroku.
Trke će biti direktno prenošene na Eurosportu, ali i Radio-televiziji Srbije.
Srećno, Duco!
KALENDAR TRKA
Maroko12-13. april
Staza: Mulaj el Hasan (ulična trka)
Francuska 19-20. april
Staza: Pol Rikar
Mađarska 3-4. maj
Staza: Hungaroring
Slovačka 10-11. maj
Staza: Slovakia ring
Austrija 24-25. maj
Staza: Salcburgring
Rusija 7-8. jun
Staza: Moskva
Belgija 21-22. jun
Staza: Spa Frankoršamp
Argentina 2-3. avgust
Staza: Termas de Rio Ondo
SAD 13-14. septembar
Staza: Sonoma
Kina 11-12. oktobar
Staza: Međunarodna staza Šangaj
Japan 25-26. oktobar
Staza: Međunarodna staza Suzuka
Makao 14-16. novembar
Staza: Guja (ulična trka)