Uplatili ste 11 dana, a dobili 10? Plaža nije peščana, kao što su vam rekli u agenciji? Evo kome da se žalite i kako.
Od banalnih žalbi da u sobi ima komaraca ili da nema mini-bara, ima i mnogo ozbiljnih prijava od kojih građanima letovanje zaista može da presedne. Najčešće među njima odnose se na loš kvalitet smeštaja i na manji broj noćenja od onog koje su putnici uplatili. "Na ranom bukingu uplatili smo aranžman od 4. do 15. jula, odnosno 11 noći i 12 dana. Po dolasku na aerodrom usledio je šok! Obavešteni smo da nam aranžman zapravo obuhvata 10 noći i 11 dana, a u hotelu saznajemo da ni taj 14. jul nije plaćen u celosti, odnosno da moramo izvršiti doplatu na recepciji ako mislimo da jedemo", požalio se redakciji "Blica" jedan nezadovoljni putnik. Putnik može da podnese prigovor (reklamaciju) agenciji u roku od 30 dana od dana utvrđivanja nedostataka. U slučaju opravdanog prigovora, agencija je dužna da vrati razliku između ugovorene cene i cene snižene srazmerno neizvršenju usluge, u od 15 dana od dana podnošenja prigovora. Kada nije došlo do direktnog dogovora putnika i agencije ili putniku nije u roku vraćen novac, nezadovoljni putnik može da podnese prijavu turističkoj inspekciji. Putnik odmah po dolasku sa puta prijavu može da podnese i "Juti" na mejl yuta@rs ili na telefon 011/322-8686. Ako je agencija članica "Jute", to Udruženje pokreće arbitražni postupak i, u zavisnosti od ishoda, putniku može obezbediti povraćaj novca. Aleksandar Seničić, direktor Udruženja turističkih agencija Srbije "Juta", kaže da je manji broj noćenja jedna od najčešćih primedaba putnika, ali i da nije uvek opravdana. "Nesporazumi nastaju zbog toga što se hotelski dan računa drugačije od kalendarskog dana. Kalendarski dan traje 24 sata, a hotelski dan počinje u 14 sati po podne, kada se pristigli putnici puštaju u sobe, do 12 sati sutradan, kada se sobe moraju napustiti poslednjeg dana letovanja. Na primer, poslednjeg dana letovanja vi ostajete u sobi samo do 12 sati, ali je agencija taj dan morala da plati kao jedno noćenje zbog čega se vaš boravak poslednjeg dana može računati kao još jedno noćenje iako tog dana niste prespavali u sobi", objasnio je Seničić. Međutim, u situaciji kada agencija dovede u zabludu putnika tvrdeći mu da će zaista imati 11 noćenja u sobi, a ispostavi se da će imati samo 10, putnik ima prava da se žali i traži povraćaj novca za dan za koji je oštećen. "Zato je najvažnije da putnici pročitaju ugovor o putovanju pre nego što ga potpišu. Povraćaj novca može se dobiti samo u slučaju kada putnik nije dobio ono za šta se agencija ugovorom obavezala da će mu pružiti", ističe Seničić. Za prvih šest meseci podneto je 145 prijava na rad turističkih agencija, kažu u Ministarstvu trgovine i turizma. Inspekcija je utvrdila da je 51 prijava osnovana jer nisu izvršene sve ugovorene usluge i u 22 slučaja postigla je da su agencije oštećenim putnicima vratile iznos srazmeran neizvršenim uslugama vrednosti 345.484 dinara. U slučajevima gde putnici nisu bili obeštećeni, inspektori su podneli zahteve za pokretanje prekršajnog postupka.