Najveći problem u potrazi za kvalitetnim majstorom je što ne postoji jedinstveni cenovnik usluga, pa ukoliko nemaju majstora po preporuci Beograđani samo za zamenu slavine, bojlera ili popravku kugličnih ležajave u veš mašinama moraće da izdvoje i trećinu prosečne plate.

Cena popravke ventila ispod sudopere kreće se u rasponu od 3.000 do čak 16.000 dinara, dok je za odgušenje WC šolje ili sudopere potrebno izdvojiti od 2.000 do 4.000 dinara (ako vam je zagušena i WC šolja i sudopera većina majstora će vam izaći u susret pa će vam oba posla naplatiti 5.000 dinara.)

Za zamenu WC šolje majstor će za ruke uzeti od 2.000 do 3.000 dinara, dok cene šolja varirati od 2.500 pa do 6.700 dinara, zavisno od proizvođača. Kada je reč o vodoinstalaterskim radovima poveće sume novca potrebno je izdvojiti za zamenu bojlera – od 10.000 do 15.000 dinara, s tim što će veći deo otići na kupovinu novog uređaja. Cena zamene grejača u bojleru kreće se od 2.000 dinara pa naviše.

DRŽI VODU DOK MAJSTORI ODU

Baka Rada kojoj su se nedavno zagušile sudopera i WC šolja, bila je šokirana kada joj je vodinstalater koga je našla u Žutim stranama za 10 minuta posla uzeo 5.000 dinara. Da stvar bude još gora WC šolja i sudopera zagušile su se opet posle dve nedelje.

"Nisam mogla da verujem kada mi je rekao da treba da platim toliko. Pa ništa nije uradio, uključio je neku električnu sajlu, nekoliko puta je pročačkao šolju i sudoperu, pustio vodu nekolio puta i to je bilo to. Znam da je vikendom skuplje nego inače i ne bih toliko ni žalila da se ista stvar nije desila posle samo dve nedelje", rezignirana je ova gospođa.

Ona kaže da nije reklamirala radove,već da je pozvala majstora kojeg joj je preporučila komšinica.

"Ne bih ni zvala te iz oglasa da mi zaista nije bilo hitno i da je preporučeni majstor bio u Beogradu", kaže za MONDO baka Rada i dodaje da će od sada i za najmanji kvar zvati samo proverene majstore.

Ništa drugačije nije ni sa električarskim, bravarskim uslugama, popravkom i servisiranjem klima uređaja i veš mašina.

Tako za servisiranje klime, što obično većina nas i ne radi redovno , pa nam se desi da klima procuri ili da ne hladi, treba izdvojiti od 1.600 do 2.600 dinara, opet zavisno od servisera. A to opet nije garancija da će ona besprekorno funkcionisati i naredne sezone.

Bravarske usluge su posebna tema. Ako vam se desi da ne možete da uđete u stan, nemate mnogo izbora nego da uzmete telefon u ruke i na internetu pronađete bravara, a još ako je nedelja ili kasno uveče…računajte da ćete iz džepa morati da izvadite i do 6.000 dinara.

Kod većine zanatlija skuplja tarifa je već nakon 19 časova, i to ne neznatno skuplja, već čitavih 50 odsto. Kažu, imaju i oni radno vreme u usluge u naplaćuju u skladu sa tim. Saglasni su da cena ne zavisi samo od popravke, već i od brzine i kvaliteta izvođenja radova, a često se "brane" i troškovima za gorivo, kao i platama za pomoćne radnike.

Ipak, neretko možemo da čujemo i da isti majstor jednu uslugu naplati različito penzioneru i nekom imućnijem.

Vladimir Arnautović, osnivač sajta koji građanima pomaže da izaberu "najboljeg" izvođača radova, kaže za MONDO da na osnovu iskustva može da potvrdi da je to zaista tako.

"Majstor dođe, izvidi kakav je stan, proceni vlasnika i na osnovu toga da cenu."

KOD REGISTROVANIH IMATE PRAVO ŽALBE

Sugrađani koji su se "opekli" i platili visoke račune majstorima koje su pronašli putem oglasa ili flajera iz poštanskih sandučića, imaju izbor da pozovu registrovane firme koje se bave održavanjem i popravkama.

Jedna od najvećih firmi te vrste je "Hauzmajstor" ,a ono što je dobro je da majstori po obilasku stana i utvrđivanju kvara prave predračun sa tačnom cenom radova i delova potrebnih za popravku koji je besplatan, a mušterije ga mogu odbiti ukoliko im je iznos prevelik.

"Naši majstori dolazak naplaćuju 1.000 dinara , a svaki započeti sat rada je takođe 1.000 dinara. Na ovaj iznos treba dodati i PDV, što znači da je minimalan iznos poporavke bez zamene delova 2.400 dinara. Noćne intervencije se naplaćuju duplo, rekli su za MONDO u ovoj firmi.

Cene jesu poprilično visoke,ali je telefon ove kompanije dostupan 24 sata, a svaki majstor izdaje račun sa kojim, ako radovi nisu urađeni po dogovoru, može da uloži žalbu.

U tržišnoj inspekciji Ministarstva trgovine i finansija objašnjavaju da je račun osnovni dokument kojim se dokazuje ko je izvršio ulugu, kada je usluga izvršena i po kojoj ceni.

Takođe, u slučaju reklamacije, u ovom slučaju registrovana forma je odgovorna za nesaobraznost koja se pojavi u roku od dve godine od dana prelaska rizika na potrošača. Davalac usluge o reklamaciji odlučuje odmah, a najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema reklamacije.

"U slučaju da potrošač nije zadovoljan ishodom rešenja reklamacije, za ostvarenje svojih prava može da se obrati savetovalištima za zaštitu potrošača koja će da ga posavetuju o daljim koracima", kažu u tržišnoj inspekciji i napominju da kao krajnja instanca za rešavanje potrošačkih prigovora uvek ostaje sud.

SAVETI ZLATA VREDNI

Tržišnoj inspekciji potrošač može da se obrati kada nije dobio račun za izvršene usluge, kada nije dobio odgovor na reklamaciju u zakonskom roku ili kada trgovac nije napravio cenovnik usluga.

U ovom sektoru rekli su nam da broj prijava građa raste iz godine u godinu i da je za prvih šest meseci ove godine primljeno 1.025 prijava na izvršene usluge.

"Potrošači se sve više žale da su angažovali zanatlije, najčešće vodoinstalatere, preko letaka koje su zatekli u poštanskom sandučetu, a koje više ne mogu da kontaktiraju da bi reklamirali izvedene radove.

Za takve majstore se najčešće ispostavi da su neregistrovani i oni koriste oglašene brojeve mobilnih telefona u kraćem periodu, pa ih gase i kasnije menjaju novim", ističu u tržišnoj inspekciji.

Ono što savetuju inspektori,ali i Asocijacija potrošača je da građani nipošto ne koristite letke koje zatiču u svojim poštanskim sandučićima ili oglase po banderama gde su istaknuti samo mobilni telefoni "majstor Žika, jevtin moler, kvalitetni radovi" jer se najčešće radi o neregistrovanim majstorima.

"Potrošači moraju da otvore četvore oči i da znaju kog majstora će pozvati. Važno je da provere da li je firma registrovana jer samo na taj način mogu da se zaštite. U suprotnom isključivo potrošač snosi odogovrnost za loše radove", kaže za MONDO predsednik Nacionalne asocijacije potrošača Goran Papović.

Jako je važno, ističe on, pitati majstora da li posebno naplaćuje dolazak, kao i da li se cena razlikuje u zavisnosti od doba dana kada dolazi i brzine njegovog dolaska.

Papović ,takođe, savetuje da potrošač pozove nekoliko majstora i pita za cenu kako bi dobio potpunu ponudu.

"Ako već nemate majstora preko preporuke, onda je najbolji način da saznate koliko usluga košta da kontaktirate više majstora, pa procenite koliko je realno da platite", kaže on.

U Tržišnoj inspekciji ističu da se cene slobodno formiraju na tržištu i da nije ništa čudno da se isti posao naplati i po nekoliko puta više, ali da je onda važno da potrošač unapred precizno ugovori cenu usluge.

"Ukoliko se ugovorna obaveza trgovca-zanatlije odnosi na više usluga koje se posebno naplaćuju, trgovac je dužan da na zahtev potrošača dostavi specifikaciju ukupne cene u pisanoj formi. Ukoliko je pored ugovorenih usluga potrebno izvršiti dodatnu uslugu, majstor je dužan da vam da izmenjenu specifikaciju i za izvođenje tih dodatnih radova mora da ima vašu saglasnost. Ako nije moguće obavestiti potrošača u primerenom roku dodatni rad može da se obavi samo ako je cena neznatna u odnosu na ugovorenu cenu usluge, odnosno proračun", objašnjavaju u tržišnoj inspekciji.

Ono što oni takođe savetuju je da treba ugovoriti rokove za izvođenje posla. Ako rok nije ugovoren, trgovac je dužan da izvrši uslugu u primerenom roku koji je potreban za izvršenje slične usluge.

I za kraj, ne manje važno je da ako nije ugovoren rok plaćanja usluge, potrošač je plaća po izvršenju posla.