• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Evo kako nas varaju u hipermarketima

 Lana Stošić
Autor Lana Stošić

Potrošači u Srbiji su redovne žrtve najrazličitijih prevara u supermarketima, a da toga nisu ni svesni. Šok ih sačeka tek kasnije, kada ostanu praznih džepova…

 Kako prodavci varaju potrošače u Srbiji Izvor: MONDO, Lana Stošić

Obišli smo nekoliko hipermarketa u Beogradu u kojima smo uočili dosta nepravilnosti koje direktno štete kupcima, a dodatno pune kase trgovaca.

Masan i težak papir u kome nam mere i pakuju skupoceni delikates, vodom natopljene pršuta i salama, prekucavanje roka trajanja na bajatim proizvodama, samo su neki od načina na koji postajemo žrtve trgovaca.

Tu su i merenje na vagama sa magnetima, sitna slova na deklaracijama, sokovi bez voća, mesne prerađevine sa mesom u tragovima, “super akcije” koje nisu akcije, ili znatno manje gramaže od označene na pakovanju…




SUHOMESNATI TRIKOVI

Uđete u prodavnicu i hoćete da kupite dva puta po 100 grama kulena. Prodavačica vam iseče kobasicu na mašini, stavi na papir (masan i težak više od 10 grama) izmeri i zalepi cenu. Na dva puta po 100 grama zakinuli su vas za 20 grama kulena, a da niste ni znali. Ako je kulen oko 1.300 dinara kilogram, na dva puta po 100 grama vi ste izgubili 26 dinara, a da to uopšte niste primetili.

Ovo je samo jedna od mnogobrojnih prevarnih radnji koje ćete teško “provaliti” , a ujedno je laka zarada trgovcima.

Predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Beograd Petar Bogosavljević objasnio je za MONDO da skupi delikatesni proizvodi moraju da se mere na tankom celofanu koji ne sme da utiče na masu proizvoda.

 "Takve proizvode, poput kulena i salama, prodavac mora da izmeri na tankom celofanu koji će pokriti samo deo tasa na koji se stavlja",  rekao je  Bogosavljević.

On je, međutim, istakao da se u Srbiji još uvek mnogi bave "prevarnim radnjama" na štetu potrošača i umesto tankog celofana lepo isečeni kulen ili pečenicu mere na natopljenom pak papiru čija je masa povećana, a zastupljene su i već čuvene prevare sa "loše" izbaždarenim vagama i magnetima.

Užasava i podatak da se potrošačima "podvaljuju" pršuta i salama natopljene vodom, uglavnom na pijacama i u mesarama, kako bi bile što teže. Takvih slučajeva najčešće ima pred božićne i novogodišnje praznike, ali i tokom mrsnih slava. Zato oprezno kupujte namirnice se za predstojeće praznike…

PODVALE NA DEKLARACIJAMA

Jedna od najčešćih obmana je nepravilno deklarisanje proizvoda.

Recimo sirevi – imate biljne sireve koji imaju izgled sira – posebno oni tvrdi, ali… to nije sir, već proizvod od biljaka, a ne od mleka!

“Teško možete da vidite da je biljni kačkavalj biljni, a ne ‘pravi’ , jer je veličina slova u funkciji prevare potrošača. Vi ćete tek tamo negde na delu koji ne možete ni da pročite naći da je to proizvod od soje i raznih  biljaka...”, rekao je Bogosavljević i dodao da sličnih problema ima i sa proizvodima od mesa, posebno sa mesnim prerađevinama, čajevima, sokovima…

Čaj od brusnice jednog proizvođača koji je nedavno bio na rafovima u supermarketima i drugim prodavnicama u Srbiji u sebi je sadržao samo tri odsto brusnice, a na njemu je pisalo "čaj od brusnice".Potrošač je automatski doveden u zabludu!

Podatak da “čaj od brusnice” ima samo tri odsto brusnice bio je sitno ispisan na deklaraciji pri dnu. Da je pisalo "čaj sa dodatkom brusnice" ili nešto slično, situacija bi bila drugačija i potrošač ne bi bio totalno obmanut.

AKCIJE KOJE NISU AKCIJE

Kada je reč o akcijama i popustima u velikim trgovinskim lancima, morate da otvorite “četvore oči” i nekoliko puta da proverite da se ne radi o prikrivenoj prevari.

Najćešće podvale su sa prodajom 1+1 artikala po “super ceni”. Takve ponude su uglavnom prevare, jer često vas "super popust" izađe skuplje nego kada bi taj proizvod uzeli po regularnoj ceni, verovali ili ne.

Pakovanje sredstva za čišćenje wc šolje u jednom od beogradskih hipermarketa košta 130 dinara, a na istoj polici ponuđena vam je “specijalna akcija 1+1” gde za dva takva proizvoda morate da izdvojite “samo” 275 dinara! Pa gde je tu akcija i gde je ušteda!? Nigde! Izgubili ste 15 dinara vođeni idejom da ćete uštedi, ali je reč o klasičnoj obmani!

Četkica za zube 1+1 u jednom beogradskom marketu na akciji je koštala 79 dinara, dok joj je regularna stara cena bila 79,99 dinara. Dakle uštedeli ste manje od jednog dinara!!!

U pojedinim marketima prodavci čak istaknu cene bez pdv-a, ali ispod te cene sitnim slovima ispišu i pravu cenu, koju većina potrošača neće odmah videti, već kad dođe na kasu ili kada stigne kući i preračuna se.

Izvor: MONDO, Lana Stošić

Petar Bogosavljević iz Uruženja za zaštitu potrošača rekao nam je da je ipak jedan deo akcijskih prodaja u Srbiji korektan, i da na osnovu toga prodavci i potrošači uspevaju nekako da nađu zajedničke interese.

“Popusti koji se daju penzionerima ili određenim ekonomskim grupama imaju pun smisao kad je u pitanju trgovina, jer se na taj način podstiče potražnja u uslovima velikog osiromašenja”, rekao je Bogosavljević.

REKLAME

Koliko vam se puta desilo da ste videli na reklami “šokantni” popust za neki proizvod u jednom od supermarketa u Beogradu i iznenađeni povoljnom cenom odlučite da odete nekoliko kilometara dalje da bi iskoristili ponudu i uštedeli? Međutim, kada ste došli u radnju zatičete prazan raf!?

Potrošili ste vreme i novac da stignete sa Petlovog ili Banovog brda na Novi Beograd, a prodavac vam kaže da je baš pre par minuta otišao poslednji komad koji je bio na akciji. Kad ste već prevalili put kako bi uštedeli, ipak odlučite da kupite nešto da ne bude da ste baš “džabe” dolazili i tako postanete žrtva “upecana” na trgovački mamac.

Osećate se “nasankano”- e, pa to i jeste, zato što trgovac koji akciju nekog proizvoda reklamira preko javnih oglašivača mora da ima taj artikal u skladištima i da omogući potrošačima prodaju takve robe do isteka akcije, odnosno do jasno naznačenog datuma do kada će taj proizvod biti dostupan po povoljnijoj ceni.

Izvor: MONDO, Lana Stošić U suprotnom, dovodi potošača u totalnu zabludu i navodi ga na kupovinu artikala koji im baš nisu potrebni .

Kako objašnjava Petar Bogosavljević, rešenje protiv takve bahatosti trgovaca moglo bi da se sprovede ako bi se prevareni potrošači udružili i kroz zaštitu kolektivnih interesa pokrenuli postupak.

“Mislim da bi mogli da obezbedimo da se preko Komisije za konkurenciju obezbedi da se oduzme nezakonito stečena dobit. Srbija bi imala više novca nego od prihoda koje će doneti umanjene plate i penzije ako bi išla na fer odnose i onemogućavanje prevarne trgovačke prakse i sprečavanje onih radnji gde državni činovnici kroz prste gledaju na ove anomalije koje uništavaju privredu”, ukazao je Bogosavljević.

BAJATI PROIZVODI

U supermarketima u Beogradu na akcijama su često proizvodi pred istekom roka trajanja, a ima i onih kojima je rok odavno istekao… Najčešće zloupotrebe su sa mesom i mesnim prerađevinama. U pojedinim radnjama, na primer, kupite meso na akciji koje je pred istekom roka, što je i naglašeno u prodavnici, ali kad dođete kući i otvorite pakovanje primećujete tamniju boju, kao i čudan neprijatni miris.

Trik kojim se koriste u mesarama kako bi “podvalili” pokvareno meso je zamrzavanje i odmrzavanje. Kad se meso odmrzne postaje osveženo i spremno za prodaju. Često pokvareno meso samelju i usole, pa nam prodaju pod nazivom “roštiljsko meso” čija je cena oko 350 dinara za kilogram. Što je nerealno, jer cena svinjskog buta je oko 500, a junećeg 650 dinara. Razmislite, gde je tu računica?

Prepakuju se i bajati proizvodi. Kad istekne rok na pakovanju viršli ili ćevapa, preko njih se zalepe samo nove nalepnice sa “svežim” datumom. Opet prodavci dobro prošli, a potrošači prevareni.

VAŠE PRAVO NA DOBRU KUPOVINU

Većina potrošača u Srbiji ne zna koja su njihova prava i zato postaju lake žrtve loše trgovačke prakse i čestih obmana. "Varki" ima na sve strane, pa pre nego što se zaletite na proizvod na akciji - širom otvorite oči. Prvo pogledajte kolika je bila njegova cena pre popusta. Ako vas na kasi sačeka cena viša od one na rafu, nemojte nemo posmatrati, već se žalite i tražite šefa radnje. Tako ćete uticati na poboljšanje loše trgovačke prakse i sačuvati druge potrošače od iste "zamke".


Dobro gledajte šta piše na deklaracijama i koji je rok trajanja proizvoda koji kupujete. Uvek možete da se žalite i da reklamirate robu, jer TO JE VAŠE PRAVO! Ali, obavezno sačuvajte račun ili neki drugi dokaz o kupovini, da bi imali sve "crno na belo".

Pozivamo Vas da nam pišete ako imate probleme na čije rešenje možemo da utičemo, kao i ako želite da ukažete na neka dobra dela iz svog okruženja.  Javite nam se na adresu  [email protected], a u naslovu mejla napišite: POŠTA ČITALACA

Komentari 91

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Brzi

Najveci je problem u kontroli od strane inspektora. Radio sam u prodavnici kad mi je dosla inspektorka i bacila mi spisak na tezgu i rejla spremi to dolazim za sat vremena. Pozvao sam gazdu i rekao o cemu se radi nasta mi je rekao "ne pravi se pametan zar mi nije lakse da joj spremim taj Mitrov dan jednom godisnje ili da mi svaki dan stoji za vratom a znas i sam koliko robe imamo sa isteklim rokom". Moram da dodam da je na spisku bilo izmadju ostalig 40kg banana i 16 kg suhomesnatih projzvoda pa ko za slavu kupuje 16 kg su.projzvoda pa jos i banane. Od tog dana ispektorka nije dosla do sledeceg Mitrov dana. Kad sam to iskustvo razmenio sa kolegama i koleginicama iz druguh orodavnica to je bio slucaj i sa njima samo sa drugim praznicima a ista inspektorka. Do konacnog odkrica da joj je zet drzao prodavnicu i prodavao tu istu robu. Trgovinu sam napustio onog dana jad sam sundjerom za sudove i suxomilom prao ubudjale su. projzvode. Cuo sam da je inspektorka pokojna ali sigurno da ima naslednika.

Micika Cicika

Nije bilo skoro ali desilo mi se i treba da se zna.Kupio suprug 3 pastete u crevu.Posle dva dana otvorim jednu a ona smrdi grozno.Vidim da je u roku trajanja,pokupim i ostale i taksijem odem do prodavnice.Trgovkinji namerno natresem na dlan smrdljjve pastete,jedva je nekako oprala ruku i otisla da na racunaru pronadje taj iznos koji je bio cena tih pasteta pa ce da mi vrati pare.Cekala sam u pretoploj prodavnici,bilo je leto,ona nikako da stigne,kazem kasirki da cu pasti od vrucine,da mi ne trebaju te pare i odem kuci.Odmah napisem mejl proizvodjacu i objasnim da mi je cilj bio da se neko ne razboli od takve pastete a da nisam uspela da prodavacici to objasnim jer je nisam uspela docekati.Nije prosao sat vremena,javila mi se ljubazna zenska osoba i saopstila mi sledece:zahvaljuju na upozorenju,vec su bili u toj radnji i uzeli spornu pastetu,proizvod nije bio uskladisten po propisu u rashladnoj vitrini i zato se usmrdio.Usput zele moju adresu da mi dostave jedan paket njihovih proizvoda u znak zahvalnosti.Badava sam objasnjavala da to nije potrebno,cilj mi je bio da sprecim vecu nevolju koja moze nastati od pokvarene pastete.Morala sam pristati da primim njihov paket jer su cenili da je moje upozorenje sprecilo i ugrozavanje njihove reputacije kao proizvodjaca velike palete prehrambenih proizvoda.Paket je bio lep,proizvodi stvarno kvalitetni a njihovu munjevitu reakciju na moje upozorenje ne mogu da zaboravim.Moram i da saopstim koja je to firma-to su Mrksicevi salasi-i nisu daleko od mesta gde zivim.Od tada uvek gledam da kupim njihov proizvod jer nekako imam poverenje u njih.

Ana

@Micika Cicika bitno je da si kasirki izrucila pastetu na dlanove, kao da je oba pravi pakuje, a ne samo kuca na kasi za smesne pare.

special image