Pesma "Bohemian rhapsody" u oktobru će napuniti 40 godina, a ovih dana obeležava se tačno četiri decenije od trenutka kada su Fredi Merkjuri, Brajan Mej i ekipa ušli u studio i tamo proveli tri nedelje kako bi snimili jednu od najboljih – i najmisterioznijih – pesama svih vremena.

Te 1975. godine, "svemirski rok" kakav je pravio Pink Floyd i klasični rok eksperimenti bendova kao što su Moody Blues i drugi uveliko je izrodio novi žanr – progresivni rok, koji je od slušaoca zahtevao da mu posveti punu pažnju i u njemu pronalazi neko sopstveno značenje. Sedamdesete su bile doba i kada je nastao simfonijski progrok, kada su bendovi angažovali čitave orkestre da odsviraju monumentalne deonice na njihove "istripovane" tekstove.

U oktobru te godine, grupa Queen objavila je svoj album "A night at the opera", i na njemu se našla i ova pesma, za koju je snimljen i spot.

Mi smo navikli da stalno gledamo spotove, ali "Bohemian rhapsody" bio je pionir tog načina izražavanja bendova. Naravno, spotovi su snimani i pre tog, uglavnom u produkciji samih članova benda. I Queen je ranije snimao klipove za pesme kao što su "Killer queen", "Liar" i još nekoliko njih, ali tek nakon ogromnog uspeha "Bohemian rhapsody" je uvedena praksa da diskografske kuće produciraju spotove za svoje izvođače.

Umetnici su mogli sami da biraju koje slike i motivi će pratiti njihovu muziku, a spotovi su bili zgodni i zbog činjenice da, uz njih, više nije bilo potrebe da izvođači u svoj raspored ubacuju i pojavljivanja na televiziji, gde bi izvodili pesme.

Takođe, uz spotove, izbegnut je nezgodni momenat u kom bi bendovi morali da na plejbek izvode kompleksne pesme, kao što je ova.

"Bohemian rhapsody", u to vreme najskuplja i najduže snimana numera, sastoji se od šest delova – uvoda, balade, gitarskog soloa, operskog i hard rok dela, i završne kode. Kada su izdavaču saopštili da pesma traje šest minuta, reakcija je bila – šok. Promoteri, izdavači i čelnici radio stanica i televizija bili su veoma skeptični prema tooooolikoj pesmi.

Ipak, "Bohemian rhapsody" je uspela da se probije do srca slušalaca, i dostigne neverovatnu popularnost za pesmu koja nema refren, i tekst joj značajno odstupa od tada popularnih žanrova.

A tekst je tek posebna priča – Merkjuri peva o tome kako nema bekstva iz stvarnosti, kako je "siromašni dečak kojem ne treba sažaljenje", zatim nastavlja obraćajući se mami i priča joj kako je ubio čoveka, kao ponekad želi da se nije ni rodio, a onda kreće operski deo!

Ako ne znate ko je ko ili šta u ovom delu pesme, Skaramuč ili Skaramuča je pajac iz italijanskih komedija, fandango je španski ples, bismilah je religiozna fraza na arapskom, Figaro je operski "Seviljski berberin", a Galileo slavni italijanski naučnik.

Svako, naravno, ovaj tekst može da tumači kako želi, ali je činjenica da nije baš najjasniji. Postoji nekoliko teorija o "pravoj" temi "Bohemian rhapsody".

Kritičarka Šila Vajtli dala je jednu teoriju – "Rapsodija" je nastala u trenutku kada je Merkjuri prolazio kroz turbulentan period na ljubavnom planu. Već nekoliko godina živeo je sa Meri Ostin, koja bi mogla da bude "Mama" iz pesme, pošto nosi ime device Marije, a Merkjuri je u pesmi moli da ga "pusti". Istovremeno, tada je bio započeo prvu aferu sa muškarcem, i lični razdor kroz koji prolazi glavni lik mogao je da bude uvid u Fredijevo unutrašnje stanje.

Kada je u Iranu objavljena kaseta sa najvećim hitovima, uz nju se dobijala i knjižica na persijskom u kojoj je objašnjeno da je pesma "o mladiću koji slučajno nekoga ubija, prodaje dušu đavolu i veče pred pogubljenje moli Boga da mu pošalje anđele kako bi povratio svoju dušu".

Razni kritičari i razni mediji tvrdili su da je pesma o ubici kojeg progone demoni, o mladiću koji čeka pogubljenje, ali i da je tekst "nabacan" samo da bi se rimovao i da zapravo nema značenje!

Sam Fredi je o "Bohemian rhapsody" rekao sledeće.

"Razbiću vam iluzije. To je prosto pesma koju sam ja napisao, dok sam pisao pesme za album", kazao je u jednoj prilici, da bi u sledećoj promenio mišljenje.

"Mislim da bi ljudi trebalo da je slušaju, da o njoj razmisle i onda shvate šta je, ZA NJIH, suština. Znate, nije meni ta pesma pala s neba. Ipak sam razmišljao i istraživao dok sam je pisao".

Brajan Mej je izjavio da je "Rapsodija" bila Fredijev način da se izbori sa ličnim demonima.

"On je bio kompleksna ličnost – vesela spolja, a nesigurna i tužna iznutra, još od detinjstva. Znam da je uneo celog sebe u tu pesmu", rekao je Mej.

Rodžer Tejlor rekao je u dokumentarcu o snimanju pesme da je tekst "jasan sam po sebi, i tu i tamo ima razbacane neke gluposti".

Mej i ostali članovi benda rekli su da su oduvek smatrali da je suština teksta, i cele pesme, "lična stvar kompozitora" i da su se dogovorili da će zauvek čuvati tajnu tih besmrtnih stihova.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta zabave, kulture, muzike, filma, lifestyle, putovanja i seksualnosti pratite na našoj Facebook stranici - MONDO Zabava, kao i na Twitteru @Mondo_zabava.