"Zakleo bi se čovek da ću tražiti sponzora za finansiranje albuma, a ne trećeg stepena studija", našalila se Cveta Majtanović kada smo je nedavno sreli i pitali čime se sada bavi.

Pre više od 10 godina pobedila je u prvom TV muzičko-takmičarskom serijalu na ovim prostorima - Idolu, a onda snimila najpre singl "Nisam ista", pa album sa 19 godina.

Oprobala se kao voditeljka, učestvovala na Beoviziji i - završila Fakultet tehničkih nauka u rodnom Novom Sadu. Zvanje diplomiranog psihologa stekla je nakon odbrane obimne studije koja se bavila procenom psihološkog profila učesnika emisije Stars", u kojoj je bila angažovana kao član žirija. Potom je odbranila i Master rad iz analize uticaja društvenih medija na promenu komuniktivne prakse, a još uvek joj je neostvarena želja FDU program Doktorskih studija.

Umesto, priče gde je, šta radi mala Cveta, na šta ona odgovara: da li stvarno to nekoga zanima, sa Majtanovićevom smo pričali o rijaliti programima, ali na jedan drugačiji način. Kad se već time bavila s nučne strane hajde da nam pojasni neke fenomene.

MONDO: Možemo li da govorimo o nekoliko zajedničkih osobina koje poseduju ljudi koji u rijalitijima učestvuju, a šta je zajednička crta onima koji pobeđuju?

CVETA: Najpre moramo da napravimo razliku između talent šoua i rijaliti šoua. Emisije koje procenjuju talenat (muzički, glumački, plesački itd.) okupljaju ljude koji za svoje vokalne/glumačke/plesačke i druge sposobnosti predlažu visoke ocene, bile one refleksija subjektivnih iluzija ili tvrdnja objektivnih posmatrača. Pretpostavka je da su ovde ciljevi imotivacija za učešće drugačiji. U pitanju su ljudi koji, verovatno, svoj talenat neguju od detinjstva i imaju snažno razvijen motiv postignuća, ali i takmičarski duh, a u datom poslu žele da se ostvare i šou vide kao svoju šansu. Naspram njih se nalaze rijaliti učesnici, koji se prijavljuju iz puko egzibicionističkih poriva i eventualno materijalnih, u slučaju da su već poznati u javnosti.

Svakako govorimo o ekstravertima, otvorenim za nove akcije, fantazije i ideje, kao i o osobama koje su u konstantnoj potrazi za uzbuđenjem, avanturama i senzacijama. Neuroticizam, odnosno nivo emocionalne stabilnosti i prilagodljivosti, takođe je dominantna dimenzija ovakvog profila. I sad zamislite da u izolaciji ostavite 20 ovakvih osoba, jasno je da mora doći do nekog konflikta, a na ovo publika reaguje što posledično podiže rejting i privlači oglašivače. Ustvari, ne morate ništa da zamišljate, samo uključite TV. Ili bolje nemojte.Jedini pravi pobednik ove kontroverzne predstave je Orvel lično.

MONDO: Koliko kalkulišu i kada padaju maske?

CVETA: Svaka individua prihvata određenu masku i to je lični odgovor na oblik ponašanja koje društvo, odnosno gledaoci, očekuju. Njen cilj i jeste da prikrije stvarnu prirodu osobe. Primećujete da se u poslednje vreme učesnici umesto ličnim imenima predstavljaju nadimcima Mimi Oro, Maca Diskrecija, Tijana Ajfon, Atina Ferari... Po sredi svakako stoji motiv: želim da me publika brže zapamti, a pretpostavka je da on i adekvatno komunicira sa ciljnom publikom jer u svom značenju nosi promociju svih pripadajućih vrednosti i stavova. Maske bi eventualno pale kada bi se kriza identiteta uspešno razrešila, a do sada nisam svedočila takvom trenutku. Pretpostavljam da su neki od ovih ljudi izgubili uporište svog identiteta upravo zbog favorizovanja takvih vrednosti u medijima: "Vidi koliko ova ima lajkova, eto i mene :SkidaGrudnjak:" I na kraju, identitetu je svakako neophodan integritet da bi ga održao, a plašim se da se ova dva pojma sve češće međusobno isključuju.

MONDO: Sve smo češći svedoci da se i regionalnim rijalitijima učesnici ne libe da imaju seksualni odnos pred kamerama. Da li su simpatije i strasti koje se tamo dešavaju posledica želje za publicitetom ili nesvakidašnje situacije u kojoj se nalaze?

CVETA: Ipak danas svako u svojoj mikrozajednici – Facebook nalog, YouTube kanal, Instagram – nastavlja da promoviše ovakve vrednosti, svakodnevno. Čuli ste i za pojam "YouTube zvezda", a viralnost sadržaja koje ovi ljudi kreiraju "provocira" menadžment medija da se dodvori publici fragmentisanoj u socijalnim medijima birajući sadržaj upravo sa ovih platformi i plasirajući ga na mejnstrim kanale. Samim tim društveni mediji postaju izvor javnosno relevantnih tema, a afirmaciji ovih nebitnih likova doprinosimo i sami jer: "share". Ovakav evolutivni tok polako nas vraća na bazično instinktivno ponašanje, upravo pišem jedan tekst o tome za mojnovisad.com.

MONDO: Profilisala se ekipa ljudi koji su profesionali učesnici rijalitija, a takvo okruženje nije baš prirodno. Šta se dešava tada sa njihovim ličnostima, da li se može dogoditi da to ima trajne posledice na njih?

CVETA: Danas je potrebno više kvalifikacija osobi koja će da pegla veš nego učesniku rijaliti emisije. Ne, ozbiljno, nedavno sam naišla na oglas za posao u kom se tražila osoba ženskog pola, prijatnog fizičkog izgleda, do 30 godina, sa nekoliko godina iskustva na istim ili sličnim pozicijama, znanjem engleskog i završenim fakultetom. Ko joj je kriv kad ne voli da se slika, neka "pegla", šta da joj radimo.

Je l’ im to stoji u kurikulumu kad apliciraju za posao? Šta kao, profesionalni izazivač konflikata? A mi tu završavamo fakultete i kojekakve budalaštine... ssssssvašta.

Treba posmatrati i širi društveni kontekst, ispratiti javne debate nekompetentnih ljudi koji se utrkuju za favorizacijom svojih "hejt" postova, tako da je pitanje psihičke stabilnosti svakako važno. Ipak, postoje mnoge ostvarene javne ličnosti u raznim profesijama koje čak i ovo demantuju.

MONDO: Koliko je potebno da se posle učešća u rijalitiju (uzmimo u obzir da je neko bio najmanje mesec dana) vrati osoba u kolotečinu i život kakav je imala pre toga?

CVETA: Ovo zavisi od imunosti na svo to davanje na važnosti učesnicima emisija. Verujem da svesno odbijaju “jačanje imuniteta” već priželjkuju da ih oko kamere nastavi pratiti i u daljem životu. Zato daju veštačko disanje tek stečenoj "popularnosti" do novog poziva produkcije za učešćem u nekom narednom šouu. U međuvremenu verovatno žive u strahu da se ne pojavi neka veća budala i baci senku na sav njihov mukotrpni rad.

MONDO: Koliko su ljudi koji su pobednici rijalitija ogledalo celokupnog društva i situacije u njemu?

CVETA: Velikim delom je u pitanju refleksija stanja u društvu. Ljudi su skloni davanju predsnosti sadržajima koji zadovoljavanju njihove intelektualne i emocionalne motive, potrebe i želje, tako da će, po svemu sudeći, ovo još dugo biti prihvatljiv format za određeni segment auditorijuma. Ipak, radom na Moj Novi Sad portalu vratila sam veru u ljude koji su se, kao ja, umorili od senzacionalističkih naslova i paparaco sadržaja. Naša ideja je bila da kroz obradu lokalnih tema promovišemo sve pozitivne primere i podržimo afirmaciju kreativnih ideja. Učestujemo u Festivalima nauke, Noći istraživača, podržavamo Festival uličnih svirača, EXIT, BITEF, Cinema City, pratimo premijere u SNP-u i rad SKCNS Fabrike i KCNS. A i mi smo deo ovog društva.

MONDO: Da li ti gledaš rijalitije (osim u tom periodu kada si spremala diplomski) i postoji li neki u kome bi eventualno učestvovala?

CVETA: Dosta je faktora zaslužno za ekspanziju rijaliti formata, od socio-psiholoških, do tehnoloških. Ljude takvi sadržaji zanimaju, očigledno, a sa druge strane, neretko su u pitanju produkcijski jednostavniji i finansijski isplativiji projekti. Farma je odličan primer emisije koja ima izuzetno nizak sadržajno-produkcijski kvalitet, a veliku gledanost. Naravno postoji i veoma veliki broj ljudi koje ovakvi sadržaji ne zanimaju. Moram priznati da su Farma i Parovi za mene ličnopotpuno negledivi formati. U svemu ovome finansijski aspekt igra veliku ulogu, a komercijalni mediji bitku za opstanak dobijaju odabirom ljudi za rijaliti šou koji će zadovoljiti voajerizam glasačkog tela. To je ta simbioza.

Da, idem najpre u "Makeover" emisiju da me pripremi za "Gledaj majku, biraj ćerku", pa u "Domaćine, oženi se", a sve to plasiraćemo u emisiji 48 sati svadba. Tad ćemo budući reality suprug i ja već biti poznati pa možemo i u VIP Veliki brat. Bračne krize prevazilazimo u formatu Menjam ženu, razume se.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta zabave, kulture, muzike, filma, lifestyle, putovanja i seksualnosti pratite na našoj Facebook stranici - MONDO Zabava, kao i na Twitteru @Mondo_zabava.