• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Sramnim sniženjima nikad kraja! (FOTO)

 Lana Stošić
Autor Lana Stošić

Super niske cene, akcije, šokantna sniženja i specijalne ponude koje srećemo pri skoro svakoj kupovini u supermarketima samo su mamac za dobru zaradu trgovaca, a kako se bliže novogodišnji praznici, ima ih sve više.

 Sniženja - mamci za potrošače Izvor: MONDO/Lana Stošić

Praznično šopingovanje je već počelo, a trgovci su uhvatili zalet i bacili mamce sa "super cenama", "ekstra popustima" i sličnim akcijama… Međutim, mi vam savetujemo oprez jer se uglavnom iza takvih ponuda kriju prevare, pa tako širom otvorite oči, pogotovo ako ste planirali da se pripremite za predstojeće praznike.

Iz dana u dan stižu nam razne fotografije čitalaca na kojima se vidi baš to – prevara. I to ona sitna, prikrivena.

Ono što je zabrinjavajuće je što takvih akcija ima u skoro svakom većem trgovinskom lancu u Srbiji, da ih ne nabrajamo. O ovom problemu smo pisali već više puta, ali očigledno se niko njime nije dovoljno pozabavio što nam pokazuju novi primeri koji idu na štetu potrošača.

Jedan od naših čitalaca Dejan Godjevac kupio je "glejd" osveživač vazduha koji je u jednom većem marketu bio na sniženju 50 odsto. Međutim, kada je na kraju dobio račun koji je pregledao tek kada je došao kući, shvatio je da je prevaren. Proizvod je koštao 619 dinara, ali uz 50 odsto popusta, što mu dođe pola cene – oko 309 dinara. Međutim na kasi je naplaćeno 464,69 dinara.

Da li je i ovo još jedna "slučajna greška", kako se uglavnom pravdaju trgovci, ili namerna prevara, zaključite sami...

O problemu prevarantskih akcija razgovarali smo sa predsednikom Centra za zaštitu potrašača – "FORUM" iz Niša Jovanom Jovanovićem koji kaže da takve akcije uglavnom služe kao mamci i pozvao sve one koji uvide slične nepravilnosti da ih prijave trgovcima, šefovima radnja, ili udruženjima za zaštitu potrašača.

Druga strana: Kako kupci varaju trgovce

I trgovci mogu da budu žrtve potrošača koji se služe lopovlucima, sitnim krađama i prevarama. Svoju štetu prodavci uglavnom vide na kraju smene, kad prebroje pazar. Beograđanka Radmila koja je radila u nekoliko prodavnica jednog poznatog trgovinskog lanca rekla je za MONDO da se kupci dovijaju na različite načine kako bi “neprimetno” ukrali. Jedna od najčešćih prevara je na voću i povrću. “Natrpaju punu kesu jabuka 'zlatni delišes', a na kesu zalepe cenu mnogo jeftinijih 'ajdared' jabuka”, kaže Radmila. Takođe, dešavalo se da kupe 300 grama najjeftinije salame i 300 grama pečenice čija je cena po kilogramu oko 800 dinara, a onda, samo prelepe cenu salame na pečenicu, a salamu bace među jogurt i mleko. “Nekada i skuplje sapune guraju u pakovanja jeftinijih, slična je situacija i sa sijalicama”, dodala je. Jedna od krađa koju je teško primetiti je sa zamenom bar kodova. Na primer bar kod sa čaša koje koštaju 400 dinara, prelepi se na pakovanje čaša čija je cena 800 dinara. Naravno, tu je i guranje u džepove, pa kome prođe, prošlo je...

Jovanović je rekao za MONDO da je veliki problem u tome što se prodavci služe i "prevarantskim oglašavanjima" kako bi u svoje radnje dovukli što više kupaca koji će pazariti i ono što im ne treba.

"Veliki problem je u tome što nas svi oni privlače akcijama na reklamama i raznim plakatima, a kada uđete u radnju tog proizvoda nema. To znači da su vas samo navukli da dođete i vi ćete tamo sigurno nešto kupiti, jer ste možda prevalili i više kilometara da stignete do tog mesta, a i izdvojili vreme", kazao je predsednik FORUM-a.

Jovanović navodi da su najviše "nepostejećih akcija" u Nišu zabeležili u jednom poznatom trgovinskom lancu u Srbiji.

"Desilo se da je jedan proizvod na akciji bio samo u tim radnjama u Beogradu, a reklama se emitovala širom Srbije. I tako su ljudi iz Niša i drugih gradova odlazili u njihove prodavnice, na kojima su čak bili i istaknuti plakati s tim proizvodom na akciji, međutim, nisu uspeli da pronađu proizvod na sniženju zato što je to važilo samo za beogradsko tržište”, rekao je on.

I tako je uz pomoć "lažnog oglašavanja" proizvoda na akciji ovaj trgovinski lanac zaradio širom Srbije.

Navukli su ljude da dođu u radnju i većina njih je kupila nešto sto uopšte nije ni imala u planu da kupi, jer već su izdvojili vreme da dođu. To je takozvano namamljivanje potrošača”, kazao je Jovanović.

Kada kupite neki proizvod na akciji, a vidite da ste prevareni tek sutradan ili kad dođete kući, što je najčešći primer, imate pravo da se žalite i da tražite da vam vrate novac nazad.

"Prvo se žalite prodavcima gde ste proizvod kupili, ako to ne prođe, tražite šefa radnje. Ukoliko odbiju da vam vrate novac ili ne žele da vam zamene proizvod obratite se nekom od udruženja za zaštitu potrošača", savetuje Jovanović.

Pogledajte još jedan primer prodaje kisele vode sa gratis mililitrima. Iako na ambalaži piše da je reč o promotivnom pakovanju, trgovac "knjaz" od 1,75l prodaje po ceni od 100 dinara, dok je za regularno pakovanje od litar i po, bez akcije, potrebno 80 dinara. Cena vode je nešto viša nego inače zbog toga što je, kako nam je rekao čitalac, prodavnica gde je zabeležio fotografiju u blizini Vojno-medicinske akademije (VMA).

Izvor: MONDO, čitaoci


DINAR PO DINAR...

Evo još jedne zanimljive akcije.

Reč je o jogurtu “moja kravica” koji je sa 45,42 dinara, snižen na “neverovatnih” 45,19.Zaista "izuzetno" sniženje, a pre svega zato što su pare odavno izašle iz opticaja… Očigledno je da se još uvek koriste, ali samo za “superiorne akcije” i “punjenje” trgovačkih kasa.

Izvor: MONDO, čitaoci

Uz ovakve cifre pokreće se i pitanje kusura na štetu potrošača. Reč je o nelegalnoj dobiti na legalan način. Tako na primer imate proizvod koji košta 100,50 dinara, a kada dođete na kasu biće vam naplaćeno 101 dinar.

Srbija ima oko pet miliona potrošača, što znači da ako svako od njih danas ostavi 50 para na kasi pri kupovini tog proizvoda trgovačka dobit biće dva miliona i 500.000 dinara. A kada bi ovaj obračun napravili na godišnjem nivou, reč je o mnogo većoj cifri...

Predsednik FORUM-a ističe da na kupovini nekoliko artikala potrošač neće izgubiti mnogo, ali će trgovci na godišnjem nivou tim sistemom zaraditi dosta novca.

Procenjuje se da svake godine trgovci u Srbiji zbog apoena manjih od dinar zgrnu minimum 100 miliona dinara, a svaki potrašač pri kupovini u marketu izgubi u proseku oko pet para.

Para po para, i za godinu dana eto je višemilionska cifra..

A, KAKO VAM SE OVO SVIĐA?

Nedavno je jedan trgovinski lanac u Srbiji u svojim radnjama uveo "olakšavajući" način kupovine delikatesnih proizvoda. Cene koje su nekad bile istaknute po kilogramu sada su po gramima.

"Na oko" mnogo primamljivije potrošaču, lakše za računicu, ali … još da su slova samo malo veća.

O ovom novitetu razgovarali smo sa Jovanom Jovanovićem iz FORUM-a koji kaže da je do ove promene došlo najverovatnije zbog toga što je praksa pokazala da Srbi kupuju od 100 do 200 grama nekog suhomesnatog proizvoda, a skoro nikad u kilogramima.

Izvor: MONDO, Jelena Stokić

"To jeste u neku ruku olakšica potrošačima, jer su iskustva pokazala da ljudi u Srbiji uglavnom od delikatesnih suhomesnatih proizvoda, pa i raznih sireva i kačkavalja, uzimaju na 100 -200 grama, retko kada uzmu kilogram neke kobasice, salame, sira…", kazao je Jovanović.

On je istakao da je to olakšica samo u slučaju ako je na ceni krupnim slovima istaknuta da je to cena po gramima.

"Ako je cena istaknuta istim slovima, kao i kada je bila cena po kilogramu, onda tu nailazimo na problem, jer su potrošači već bili naviknuti", kazao je Jovanović i dodao da se njemu lično ta ideja sviđa jer može da olakša računicu potrošačima.

POGLEDAJTE FOTOGRAFIJE:


UVALJUJU NAM LOŠU ROBU

Iako iz dana u dan različita udruženja potrošača upozoravaju na loš kvalitet proizvoda koji dolaze u Srbiju, kao da ih niko ne čuje...

Sve češće postajemo svedoci lošeg kvaliteta obuće koja se prodaje u radnjama po “prosečnim” cenama. Čizmice, patike, cipele u kategoriji od 2.500 do 7.000 dinara lako možete nositi samo mesec dana, jer duže neće izdržati, a kako stoje stvari, teško ćete ih i zameniti za nove, ili dobiti povraćaj novca... iako je to vaše "zagarantovano" pravo.

Potrošači u Nišu imaju najviše problema sa cipelama i patikama, kaže Jovanović.

"U mnogo slučajeva pokazalo se da su ti problem nerešivi i da je nemoguće zameniti neispravnu robu. Takođe, dosta pritužbi dobijamo i na tehničku robu zbog velikog broja nekvalitetnih proizvoda i problema sa serviserima koje često kažu da se kvar ne može otkloniti, ili da je reč o fizičkom oštećenju", rekao je Jovanović.

On savetuje potrošače koje imaju slične probleme s nekvalitetnom obućom koju ne mogu da zamene da se obrate udruženjima za zaštitu potrošača, ali ne garantuje da će problem biti rešen, zato što mu, prema dosadašnjoj praksi, sve to izgleda kao "nameštaljka".

 Problem s nekvalitetnom obućom se provlači već godinama, a kako kaže naš sagovornik, caka je što trgovci uvoze lošu robu koja prolazi kontrolu u Jugoinspektu i drugim kontrolnim organizacijama kojima se kasnije ista ta roba šalje na reklamaciju, i uglavnom bude odbijena.

"Ponekad se stekne utisak da oni te proizode uopšte ne šalju na kontrolu već samo pokažu papir da je roba dobra i tako potrošac ne može robu da zameni", kazao je Jovanović i dodao da je onda potrebno pokrenuti sudski postupak, međutim, problem je što potrošač sam snosi troškove.

Mi vam savetujemo da pri kupovini budete obvazrivi, jer u suprotnom možete ostati i bez robe, ali i bez novca

ŠIROM OTVORITE OČI

Većina potrošača u Srbiji ne zna koja su njihova prava i zato postaju lake žrtve loše trgovačke prakse i čestih obmana.

"Varki" ima na sve strane, pa pre nego što se zaletite na proizvod na akciji - širom otvorite oči.

Posebno budite obazrivi pred novogodišnje i božićne praznike.

Dobro gledajte šta piše na deklaracijama i koji je rok trajanja proizvoda koji kupujete.

Uvek možete da se žalite i da reklamirate robu, jer TO JE VAŠE PRAVO!

Ali, obavezno sačuvajte račun ili neki drugi dokaz o kupovini, da bi imali sve "crno na belo".
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ako ste i vi svedoci sličnih obmana, javite nam. Možete nam slati i fotografije, video ili audio zapise putem WhatsAppa ili Vibera, na broj +381649570754.

Osim na ovaj način, vesti, fotografije ili video klipove možete da nam šaljete i na mejl[email protected]ili na Facebook stranicu MONDO.

Komentari 74

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

raka

Gospodin iz FORUMA Jovanović kaže prijavite nepravilnosti o ceni trgovcu ili šefu radnje pitam se ko je onda postavljao te cene.Tako se brane potrošači

MRK

U Maksiju "snizen" majonez sa 228.99 na 228.00.

Djura

Dva puta patike pukle posle nekoliko meseci(i to nike,adidas),reklamirao i uvazili mi reklamaciju

special image