Spektakl na Sajmu automobila u Detroitu

Autor:

Sajam automobila u Detroitu održava se od 11. do 24. januara. Organizatori su najavili spektakl kojem će prisustvovati i američki predsednik Barak Obama.

Spektakl na Sajmu automobila u Detroitu Foto: Getty Images Mercedes E klase

Predsednik Sjedinjenih Američkih Država Barak Obama najavio je da će 20. januara doći na ovogodišnji Sajam automobila u Detroitu (North American International Auto Show, NAIAS). To je deo njegove oproštajne turneje u poslednjoj predsedničkoj godini.

Amerikanci su zadovoljni privrednim rastom, krediti se lako dobijaju, a dolari lako troše. Prošle godine, američka automobilska industrija prodala je najveći broj automobile u istoriji. Američki proizvođaći automobila zarađuju dobro, pre svih "Ford" i "Dženeral motors".

I za Nemce je američko tržište postalo atraktivnije nego inače. Najtraženiji su moćni džipovi poput BMW X5 ili "Mercedes" M-klasa. Pošto cena nafte pada i raspoloženje za kupovinu moćnih mašina raste, bez obzira na iscrpivost resursa i na životnu okolinu.

"Folksvagen" u Americi tradicionalno nije u toj ligi, a zbog skandala oko manipulisanja vrednosti izduvnih gasova još više se marginalizovao. Niko ne može da kaže da li je za preokret dovoljno javno izvinjenje i pokajanje novog šefa koncerna Matijasa Milera, kao i njegovo obećanje da će se "Folksvagen" popraviti i sačuvati radna mesta i u Americi.

U Detroitu su postavljeni paviljoni za 70 proizvođača automobila, a očekuju se spektakularni programi za 800.000 posetilaca.

Ono što nedostaje, jeste osveženje. Osećanje novog početka. Uprkos svom tom sjaju, cela predstava deluje pomalo zastarelo, kao naklon slavnoj prošlosti, piše DW.

"Detroit, kao prvi veliki sajam u godini, već je prevaziđen, jer se istinski novi trendovi predstavljaju na Sajmu CES u Las Vegasu“, kaže Štefan Fosvinkel koji piše za "Auto Bild". Sajam u Las Vegasu – Consumer Electronics Show (CES) – je jedan od najvećih svetskih sajmova za zabavnu elektroniku, pa Fosvinkel dodaje da nije čudo što se tamo predstavljaju i najznačajniji trendovi automobilske branše, jer se prema njemu zabavna elektronika i automobilska industrija više ne mogu razdvojiti.

BMW M2 Foto: Getty Images BMW M2

Slične zaključke u svojoj studiji donosi i konsultantska kuća "Mekinsi". Prema nalazima studije, autonomna vožnja je megatrend. Do 2030. bi, prema prognozama, 15 odsto automobila moglo da se vozi autonomno.

Primećen je još jedan trend: neće se više proizvoditi jedan automobil koji zadovoljava sve potrebe. Kupovaće se kabriolet za plažu i karavan za kupovinu. Pri tome će sve više ljudi deliti isti automobil – "Carsharing" je u brzom porastu.

Studija predviđa da je trend uvođenja električnog automobila tek malo usporen niskim cenama goriva, ali da je nezaustavljiv. Posebno u velikim gradovima naučnici predviđaju velike promene u tom smeru već u narednih 15 godina.

Na te izazove, automobilska industrija mora pronaći odgovor. Ali u Detroitu se ti odgovori ne naziru. "Kod automobila iz budućnosti reč je o digitalizaciji i autonomnoj vožnji, a to je prethodne nedelje pokazano u Las Vegasu", konstatuje Fosvinkel, dodajući da su u međuvremenu ekološki i bezbedni automobili već standard, pa Detroit ne isporučuje ništa više od očekivane "domaće radinosti".

Posetioci će ipak pohrliti u detroitske izložbene hale, verovatno jer grad ima jaku automobilsku tradiciju, ali i zbog uspeha američkih proizvođača automobila, što se onda na ovom sajmu proslavlja.

Porše 911 Turbo i 911 Turbo S Foto: Getty Images Porše 911 Turbo i 911 Turbo S

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta zabave, kulture, muzike, filma, lifestyle, putovanja i seksualnosti pratite na našoj Facebook stranici -MONDOZabava, kao i na Twitteru@Mondo_zabava.

Sve vesti