• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Da li je u redu? Da popijemo po "Teslu"?

Izvor Tanjug

Valjevska pivara počela je da izvozi u Sjedinjene Američke Države pivo pod robnom markom "Tesla spirit" i to sa slikom srpskog naučnika na etiketi, a da se pri tome nije upuštala u pitanje da li je to prikladno, piše Tanjug.


U pivari su za Tanjug rekli da je "kupac iz SAD" ponudio da se valjevsko pivo toci na americkom tržištu pod robnom markom "Tesla spirit" i oni su to prihvatili.

"Natoceno je osam paleta flaša od 0,5 litara, a robna marka je registrovana u SAD. U tome uopšte nismo ucestvovali i nismo se bavili analizom opravdanosti imena robne marke", kažu u Valjevskoj pivari.

Uvoznik piva je firma "Lav imports" iz Cikaga, koja ima pravo izvoza u 25 americkih država i radi sa još nekoliko brendova iz Srbije, a prvi kontingent piva od 0,5 litara pod robnom markom "Tesla spirit", za koju se pivo uslužno puni, etiketira i pakuje u Valjevskoj pivari, otpremljen je 24. juna.

Vršilac dužnosti direktora Zavoda za intelektualnu svojinu Vladimir Maric smatra da se u ovom slucaju može postaviti pitanje da li je sa aspekta poslovnog morala opravdano da neko jednostavno upotrebi ime ili lik Ive Andrica, Nikole Tesle, Mihajla Pupina, Vuka Karadžica, ili neke druge istorijske licnosti.

Na taj nacin, kaže Maric, taj privredni subjekt svakako stice neku vrstu komparativne prednosti u odnosu na svoje poslovne konkurente, tako što koristi tudu dobru reputaciju, da bi za sebe izvukao nekakvu korist.

Povezane vesti

"Sa aspekta poslovnog morala to je zaista diskutabilno, jer, reputacija nije nešto što pada s neba, to je nešto što se gradi, što je predmet dugogodišnjih ulaganja, kako finansijskih, tako i poslovne umešnosti i sad, jedno lice uzima tu poslovnu reputaciju, koristi je za sebe i svoje potrebe i iz toga izvlaci nekakav profit. On toj reputaciji nicim nije doprineo", rekao je Maric.

Medutim, on istovremeno istice da ne postoji nijedan poseban propis, koji se time bavi, osim Zakona o žigovima, koji neposredno govori o zaštiti imena i lika neke istorijske i poznate licnosti, a upotreba lika i imena neke poznate istorijske licnosti može se posmatrati u kontekstu zaštite intelektualne svojine, odnosno intelektualnih prava i u kontekstu zaštite takozvanih licnih prava.

Zakon o žigovima, objašnjava Maric, propisuje pravila koja se ticu korišcenja licnih imena, bilo nepoznatih ili poznatih ljudi, i istice da ne moraju biti u pitanju istorijske licnosti.

"Žig je pravno zašticen znak...Kao što je u jednom trenutku civilizacijskog razvoja coveka nastalo licno ime kako bismo se razlikovali u društvenoj grupaciji, tako su nastali i žigovi, kako bi se razlikovali istovrsni proizvodi. Pa, ako vi i ja proizvodimo paste za zube, oznacimo je svojim imenima, potrošac ce znati ciju pastu kupuje", objašnjava Maric.

Naglašava da, zapravo, ako se koristi ime ili lik neke osobe koja je poznata, koja ima dobru reputaciju, na taj nacin, korišcenjem tudeg dobrog renomea, izvlaci se odredena korist.

Žigovi su, pored toga što su pravne kategorije, zašticeni i tako postaju simboli roba i usluga.

"Kad recimo nacrtate mercedesovu zvezdu, mi znamo šta to simbolizuje-renomiranog proizvodaca automobila. Ako to pokažete nekome, ne želim nikoga da uvredim, ali negde, recimo u centralnom Sibiru, gde nema mnogo kontakta sa civilizovanim svetom, on ce videti nekakav krug i trokraku zvezdu, ali mi, u tom simbolu, žigu vidimo, prepoznajemo jedno preduzece, automobil. To je smisao žiga", naveo je Maric.

Kada se radi o postupku za priznanje žiga, traži se saglasnost nadležne institucije, koja, objašnjava Maric, nije cvrsto odredena u zakonu, ne samo u našem, vec i u drugim evropskim zakonima.

"Ako bi neko koristio Andricev lik, pretpostavljam da bi ta institucija bila Andriceva zadužbina, ako neko koristi lik Nikole Tesle, pretpostavljam da bi muzej Nikole Tesle trebalo da preduzme odredene korake kako bi se sprecilo nekorektno korišcenje imena našeg velikog naucnika", rekao je Maric.

On je rekao da clan 157 Zakona o obligacionim odnosima predvida da svako lice, fizicko ili pravno, može da podnese tužbu zbog povrede tudeg licnog integriteta i podvlaci da su žigovi simboli roba i usluga i da, kada se stavi ime slavnog naucnika, književnika, umetnika, ono postaje simbol tog proizvoda koje oznacava i tu je zapravo suština sa aspekta poslovnog morala, ali i društvenog morala.

"To je suština problema. Vi na taj nacin ipak kompromitujute. Zamislite na šta bi licilo ako bi se lik Nikole Tesle ili Ive Andrica, koristio na proizvodu poput, pasulja u konzervi, na primer... Nijedno ozbiljno društvo to ne sme da dozvoli. To su ljudi koji su zadužili ovaj narod, a malim narodima potrebni su veliki ljudi i mi kao društvo treba to da štitimo", istakao je Maric.

Komentari 10

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Walter White

Totalna degradacija najveceg svjetskog uma komercijalizacijom njegova imena. Pocev od tesla automobila, tableta, tv, mobitela i ko zna cega sve ne,a sad jos i piva. S druge strane ako to ne uradimo mi, uradice drugi. Onda bar da drzimo kvalitet, jer ce u protivnom ime biti jedini kvalitet i to samo neko vrijeme.

Bubuleja

@Walter White Ne bih se baš složio sa tobom.Mislim da automobil,tv,mobilni i sl. ima nekog smisla nazvati Teslom.Medjutim, stavljati Teslino ime u vezu sa pivom, smešno.

denmla

ni samom tesli se nebi dopalo da njegov lik bude na flaši pogotovo pivskoj zamisli nepiješ a tvoj lik na flaši nije baš voleo alkohol možda jutarnju prvu uz kafu

special image