• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Pogledajte remek-dela srpskog ikonopisa!

Izvor Tanjug

Izložba će biti otvorena u Muzeju Srpske pravoslavne crkve u ponedeljak.

Izložba "Srpski ikonopis na podrucju obnovljenje Pecke patrijaršije 1557-1690" bice otvorena 10. oktobra u Muzeju Srpske pravoslavne crkve. Izložbu ce otvoriti patrijarh srpski Irinej i ministar kulture i informisanja Vladan Vukosavljevic u prisustvu clanova Svetog arhijerejskog sinoda.

Do obnove Pecke patrijaršije kao samostalne crkvene organizacije na Balkanu došlo je, kako podseca Muzej SPC, jedan vek nakon propasti srpske despotovine i konacnog prisjedinjenja nekadašnjih srpskih zemalja u okvire Otomanske imperije.

Mehmed-paša Sokolovic i njegov rodak patrijarh Makarije Sokolovic imali su kljucnu ulogu u obnovi samostalnosti Pecke patrijaršije.

Obnova Pecke patrijaršije 1557. godine oznacila je preobražaj duhovnog života Srba unutar njenih granica.

Pod pokroviteljstvom Patrijaršije otpocinju graditeljski, slikarski i zanatski poduhvati radi obnove bogoslužbene delatnosti i unutrašnjeg poretka.

Važno mesto u oživljavanju crkvenog života imale su ikone, koje se izraduju za crkve i manastire širom granica pod njenom jurisdikcijom.

Do danas je sa podrucja obnovljene Pecke patrijaršije sacuvano oko 450 ikona oznacenih srpskoslovenskim natpisima. Na ikonama je najviše predstava Bogorodice i Hrista i njima posvecenih tema, što je u vezi sa ikonostasnom i bogoslužbenom namenom ove vrste ostvarenja.

Sacuvane oltarske pregrade i njihovi delovi imaju osoben tematski i programski razvoj, a institucija ktitorstva nad ikonama prožela je sve slojeve društva.

Srpski ikonopis izmedu 1557. i 1690. godine odlikuje znacajna programska i stilska samostalnost u odnosu na ostatak postvizantijskog ikonopisa. Njegova osobenost su predstave svetih Srba.

Portreti rodonacelnika dinastije Nemanjica, Svetog Simeona, a posebno Svetog Save kao prvog srpskog arhiepiskopa, u 16. i 17. veku su izmedu i ostalog podsecanje na tri i po veka dugu nezavisnost Pecke patrijaršije.

Na ikonama su pored njih predstavljani i Sveti Stefan Decanski, car Uroš, knez Lazar i Sveti Brankovici: mitropolit Maksim, despotica Angelina i despoti Jovan i Stefan.

Jedan broj majstora ostavio je pomen svog imena na ikonama.

U glavnu liniju razvoja se na osnovu visokih vrednosti stila mogu opredeliti zografi Longin, Georgije Mitrofanovic, Jovan, Andreja Raicevic i Radul.

U njoj se uocavaju posredna i neposredna povezanost umetnickih licnosti u pogledu prenošenja slikarskih obrazaca i uticaja starijih autora na mlade.

Najbolju bocu liniju razvoja cine anonimni decanski majstori, pop Strahinja iz Budimlja, zograf Mitrofan, kir Georgije i zograf Kozma i anonimni slikari iz Pecke patrijaršije u službi patrijarha Pajsija.

Nakon Velike Seobe 1690. godine se tokovi stvaralaštva izmeštaju van maticnih granica Patrijaršije, severno od Save i Dunava u Habzburšku monarhiju.

Uprkos tome što se srpski ikonopis od obnove cvrsto držao nasleda vizantijske i srpske slikarske tradicije, sredinom 18. veka dolazi do snažnog prodora novih stremljenja, posredno nadahnutih umetnošcu Zapada.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta zabave i kulture pratite na našoj Facebook stranici - MONDO Zabava, kao i na Twitteru @Mondo_zabava.

Tagovi

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

SERIJE