Na sajmu u Džuhaju pokazana su dva radara.

Prvi radar dugog dometa, nazvan "JY-27A 3-D", koristi visoke frekvencje (VHF).

Takvi radari lakše mogu da uoče stelt letelice, a Kina ih razvija već neko vreme, javljaju američki mediji.

Reč je o radaru sa antenom faznog niza koji je, za razliku od klasičnih "tanjirastih" radara, ravan i sastoji se od stotina manjih panela za prijem i emitovanje.

Dok se tradicionalni radari mogu uporediti sa uključivanjem baterijske lampe u mračnoj sobi, pa zrak svetlosti i njegov pravac mogu da vide svi u sobi, radare sa antenom faznog dejstva je mnogo teže uočiti, pa ih neprijatelji ređe ometaju.

Prema nepotvrđenim tvrdnjama iznetim u medijima, novi kineski radar može da uoči neprijateljski stelt avion na daljini do 500 kilometara.

Ako je to tačno, svi američki "nedivljivi" avioni izgubiće svoju osnovnu prednost, jer će biti uočeni pre angažovanja u borbi.

Drugi kineski antistelt radar prikazan u Džuhaju nazvan je "JY-26 Skywatcher-U".

Ovaj radar radi na širem opsegu, odnosno koristi VHF frekvencije i ultra visoke frekvencije.

Njegove sposobnosti su impresivne - domet je 500 kilometara i može da prati do 500 meta odjednom.

Mediji navode da je tokom razvijanja ovog radara u Šandongu kineska vojska mogla da prati američke avione tipa "F-22 reptor" koji su leteli iznad Južne Koreje.

Ako se ovo ispostavi kao tačno, američka vojska je u grdnoj nevolji.

Pentagon je u proteklih 30 godina potrošio stotine milijardi dolara na stelt tehnologiju, počev od razvoja aviona "F-117A" (oborenog iznad Srbije), preko strateškog bezrepog bombardera "B-2", pa do novih "F-22" i "F-35".

Svi pobrojani avioni mogli su da budu znatno jeftiniji da nije primenjivana stelt tehnologija, a ako se pokaže da nisu "nevidljivi", ispostaviće se da je neverovatno mnogo novca bačeno u đubre.

Dok kineske tvrdnje o detektovanju "F-22" deluju impresivno, postoji i jedno "ali".

Avioni tipa "F-22" kratko su 17. februara bili u bazi u Osanu u Južnoj Koreji, ali su na njih bili prikačeni dodatni rezervoari za gorivo koji su im omogućili da stignu iz baze na Okinavi.

Rezervoari prikačeni na krila potpuno kvare stelt arhitekturu letelice i čine je vidljivom za radar, pa nije iznenađenje što su uočeni.

 Da li ovo znači da je stelt tehnologija mrtva? Pa, nije svaki radar VHF radar, i stelt letelice su i dalje korisne kada ih ne prati takav tip radara, teše se američki mediji.

Stelt tehnologija takođe smanjuje domet na kojem radar poput "JY-26 Skywatcher-U" može da uoči ciljeve.

Ta tehnologija je suštinski važna osobina modernih aviona i biće primenjivana i u budućnosti.