Tokom prošle godine potrošači su podneli više prigovora nego što se očekivalo, a najviše reklamacija odnosilo se na obuću i mobilne telefone. Ohrabruje podatak da se više od 80 odsto prutužbi podnetih trgovcima rešava u korist potrošača.
Oko 14.500 potrošača u Srbiji uložilo je prošle godine prigovor na usluge ili robu koje plaćaju, a od toga ih je najviše bilo u Beogradu, čak 40 odsto.
Najviše se žalimo na obuću, posebno sportsku, mobilne telefone, zatim na usluge poput struje, vode i gasa, a za njima slede prigovori na telekomunikacione usluge i kupovinu računara i IT opreme. Najmanje reklamacija uloženo je na belu tehniku i nameštaj i stolariju, rečeno je na okruglom stolu "Zaštita potrošača u Republici Srbiji", koju su povodom Svetskog dana potrošača organizovali Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i Privredna komora Srbije.
Evo kako nas varaju u hipermarketima
Vesna Novaković, pomoćnik ministra trgovine zadužena za zaštitu potrošača, kaže da je u prošloj godini sprovedeno 900 inspekcijskih kontrola i da je doneto 438 rešenja kojima je naloženo otklanjanje nepravilnosti.
Samo turistička inspekcija, prema njenim rečima, sprovela je 150 kontrola i donela 47 rešenja o zabrani obavljanja delatnosti.
Ohrabrujuć je i podatak da se više od 80 odsto pritužbi i reklamacija koje potrošači podnesu trgovcima, rešava u korist potrošača.
"Svega je dva, tri odsto nezadovoljnih građana", kaže sekretar Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije Žarko Malinović, pozivajući se na rezultate istraživanja PKS i organizacija za zaštitu prava potrošača.
Najveći broj reklamacija, prema njegovim rečima, je u oblasti auto-opreme, auto-delova, odeće i obuće, što se, dodaje, poklapa sa statistikom u svim drugim zemljama.
Potrošači svesniji prava, a trgovci...
Malinović ocenjuje da trgovci u Srbiji itekako prepoznaju prava potrošača i potrebu da ih sami zaštite, jer "zadovoljan potrošač donosi trgovcu veći promet, a samim tim i veći profit".
Iako se svest prosečnog srpskog potrošača o njegovim pravima nesumnjivo podigla u odnosu na prethodne godine i dalje se, istaknuto je, mora raditi na edukaciji građana, ali i na efikasnijem sprovođenju Zakona o zaštiti potrošača.
Ima li kraja? Prevare u marketima svakodnevica
Upravo zato što ne znaju koja su njihova prava i zbog straha da će biti prevareni, samo 42 odsto potrošača u Srbiji odlučilo se da kupuje preko interneta.
Reč je o mladim ljudima, ljudima koji imaju više obrazovanje i veća primanja. Upravo u ovom vidu kupovine zaostajemo dosta za evropskim zemljama, zbog čega je ovogodišnji Dan potrošača posvećen unapređenju digitalnog tržišta i jačanju poverenja potrošača u kupovinu robe putem interneta.
U tom cilju resorno Ministarstvo napravilo je i poseban portal www.e-dukator.rs na kom potrošači mogu da dobiju sve informacije o svojim pravima ukoliko kupuju online.
O potrošačkim pravima i obavezama trgovaca možete se informisati i na portalu www.zastitapotrosaca.gov.rs.
Šta vi kažete? Kakva su vaša iskustva sa trgovcima?