Jednom prilikom, kontroverzni voditelj britanskog TV šoua "Top Gear", Jeremy Clarkson, izjavio je da niste i ne možete biti pravi automobilski zaluđenik ukoliko niste posedovali Alfu...
Da li je Jeremy Clarkson bio u pravu?
Kada bi se stvarima koje u životu kupujemo prilazilo isključivo sa racionalne strane, sigurno je da bismo, finansijski gledano, bili osetno bogatiji, više nego iznenađeni koliko nam je dnevni boravak zapravo velik, oslobođen raznoraznih sitnica i "gluposti", ali bi u našim životima, nesumnjivo, postojala i jedna velika praznina. Puls bi nam verovatno, većinom vremena bio u granicama onih prosečnih 70, a o navali adrenalina da i ne pričamo. Ruku na srce, oslobođeni emotivnih predrasuda, možda i ne bismo znali, odnosno, osećali šta sve propuštamo.
Da li je Jeremy Clarkson bio u pravu?
Kada bi se stvarima koje u životu kupujemo prilazilo isključivo sa racionalne strane, sigurno je da bismo, finansijski gledano, bili osetno bogatiji, više nego iznenađeni koliko nam je dnevni boravak zapravo velik, oslobođen raznoraznih sitnica i "gluposti", ali bi u našim životima, nesumnjivo, postojala i jedna velika praznina. Puls bi nam verovatno, većinom vremena bio u granicama onih prosečnih 70, a o navali adrenalina da i ne pričamo. Ruku na srce, oslobođeni emotivnih predrasuda, možda i ne bismo znali, odnosno, osećali šta sve propuštamo.
Milano via Torino
Srećom, još nismo "evoluirali" do tog stadijuma, te su male, "slatke" stvari i dalje bitni, da ne kažemo pokretački faktori u našim životima. To važi gotovo za sve, pa i automobile. Kolikom broju ljudi je danas bitniji automobil sa prtljažnikom, velikim poput Tutankamonove grobnice, a ne prelep izgled, zbog kojeg će se, kao za "Ženom u crvenom", okretati svi na ulici? Veoma malom, zar ne? Baš zbog toga, i postoji Alfa Romeo, da nas svakog trenutka podseća koliko je ipak, makar na trenutak, lepo ostaviti racio po strani, i biti hedonista par excellence.
Setite se samo modela Alfasud (proizvodio se na jugu Italije, otuda i naziv), automobila koji se pojavio 1971. godine, a prema tadašnjim merilima, bio je jedan od najprivlačnijih automobila u svojoj klasi (današnji B segment). Povrh svega, smatran je i za jednu od najboljih vozačkih mašina tog vremena sa pogonom na prednje točkove, kojom je bilo uživanje upustiti se u "osvajanje" prevoja i "sečenje" serpentina. Nekako iz tog vremena, i vučemo paralelu sa najnovijim Alfinim predstavnikom u B segmentu - modelom MiTo, za koji slobodno možemo reći da je duhovni naslednik legendarnog Alfasuda. Budući da je dizajniran u Milanu, a proizveden u Torinu, (MiTo), sa dalekim pretkom deli čak i taj, interesantan detalj "označavanja". Ako je Brera bila "mamma", a model 8C Competizione "papa" svih Alfi, onda je MiTo, bez preterivanja, idealni "bambino" kompanije iz Milana, u kojeg su uprte, ne samo oči nade iz Torina, već i zabrinuti pogledi konkurenata, širom Starog kontinenta.
Setite se samo modela Alfasud (proizvodio se na jugu Italije, otuda i naziv), automobila koji se pojavio 1971. godine, a prema tadašnjim merilima, bio je jedan od najprivlačnijih automobila u svojoj klasi (današnji B segment). Povrh svega, smatran je i za jednu od najboljih vozačkih mašina tog vremena sa pogonom na prednje točkove, kojom je bilo uživanje upustiti se u "osvajanje" prevoja i "sečenje" serpentina. Nekako iz tog vremena, i vučemo paralelu sa najnovijim Alfinim predstavnikom u B segmentu - modelom MiTo, za koji slobodno možemo reći da je duhovni naslednik legendarnog Alfasuda. Budući da je dizajniran u Milanu, a proizveden u Torinu, (MiTo), sa dalekim pretkom deli čak i taj, interesantan detalj "označavanja". Ako je Brera bila "mamma", a model 8C Competizione "papa" svih Alfi, onda je MiTo, bez preterivanja, idealni "bambino" kompanije iz Milana, u kojeg su uprte, ne samo oči nade iz Torina, već i zabrinuti pogledi konkurenata, širom Starog kontinenta.
"Petrolhead"
No, vratimo se ipak još malo u istoriju... gde stoji zapisano da su vlasnici Alfasuda (a bogami i drugih Alfinih modela) bojažljivo pratili vremensku prognozu, jer su im se automobili, i na sitnoj, jesenjoj kiši, pretvarali u hrpu zarđalog metala. Da su sa sobom uvek i obavezno nosili čitav set alata, jer se nikad nije znalo koji će deo automobila tog dana odlučiti da "bojkotuje" vozača i vožnju uopšte. No, mnogo bitnije od svih ovih začkoljica – imali su dušu, imali su šarm i temperament, kojeg niko nije mogao nadmašiti... sve do sada! Ako uzmemo u obzir da je kod nas, posedovati automobil, sam po sebi, već dovoljan problem, ovaj put, zadovoljili smo se samo "pozajmljivanjem" jedne Alfe na "određeno vreme". Ovim, nadamo se, već upadamo u Clarksonovu kategoriju "petrolheada", odnosno, "hardcore" automobilskih zaluđenika.
Mini Competizione
Već na prvi pogled, jasno je da ono što dobijate jeste zapravo "mini Competizione" - temperamentni automobil B segmenta sa izrazito jakim genima Alfe 8C. Takođe, ono što vidite na slikama, nije ni blizu onome što dotaknete rukama jer je MiTo, uživo, mnogo, mnogo lepši. Rekli bismo čista pornografija, koju čak ni čuvena Suze Randall, vodeća svetska "erotska" fotografkinja, ne bi mogla bolje ovekovečiti. Aristokratske obline i sportski elementi savršeno se uklapaju jedni u druge, a umerena doza retro dizajna dodatno naglašava vezu sa "rođakom sa juga". Iznutra, MiTo odiše sportskim duhom, ali smo mišljenja da bi to, naročito u testiranom paketu opreme, moglo biti još naglašenije. Kombinacija klasične plastike i imitacije karbona na armaturnoj tabli izgleda odlično, upravljač obložen kožom veoma dobro "leži" u rukama, dok nam pogled nesvesno traži karakteristične Alfine okrugle pokazivače na centralnoj konzoli, kojih nažalost, nema! Isto tako, ako je već Cuore Sportivo u pitanju, aluminijumske pedale ne bi bile na odmet, niti "kamionska" papučica gasa. Ipak, u Alfi se sedi veoma dobro, a vozačko sedište moguće je spustiti prilično nisko. Pogled ka instrumentima izaziva blagi osmeh odobravanja, jer se između brzinomera i obrtomera, nalaze benzina i acqua, tačnije, pokazivači nivoa goriva i temperature rashladne tečnosti. Još efektnije deluje displej na bord-kompjuteru, na kojem je moguće videti i trenutno "punjenje" turbine. Isprobavamo i zadnju klupu, na kojoj mesta i nema na pretek, ali baš kao i prtljažnik zapremine "toliko i toliko" litara, koga iskreno briga za tako nešto, u automobilu kao što je Alfa Romeo MiTo!? Ako i jednog trenutka razmišljate o tome, vi i MiTo niste jedno za drugo... tačka!
No, krajnje je vreme da "startujemo" našu turbo benzinu, odnosno 1,4-litarski benzinski turbo motor, poreklom iz Fiat Grande Punto Abartha, sa kojim MiTo inače, deli i platformu. Kratki okret ključa, i budi se svih 155 "konja" Alfine ergele, zvukom koji samo najavljuje dalja, prijatna iznenađenja.
Mini Competizione
Već na prvi pogled, jasno je da ono što dobijate jeste zapravo "mini Competizione" - temperamentni automobil B segmenta sa izrazito jakim genima Alfe 8C. Takođe, ono što vidite na slikama, nije ni blizu onome što dotaknete rukama jer je MiTo, uživo, mnogo, mnogo lepši. Rekli bismo čista pornografija, koju čak ni čuvena Suze Randall, vodeća svetska "erotska" fotografkinja, ne bi mogla bolje ovekovečiti. Aristokratske obline i sportski elementi savršeno se uklapaju jedni u druge, a umerena doza retro dizajna dodatno naglašava vezu sa "rođakom sa juga". Iznutra, MiTo odiše sportskim duhom, ali smo mišljenja da bi to, naročito u testiranom paketu opreme, moglo biti još naglašenije. Kombinacija klasične plastike i imitacije karbona na armaturnoj tabli izgleda odlično, upravljač obložen kožom veoma dobro "leži" u rukama, dok nam pogled nesvesno traži karakteristične Alfine okrugle pokazivače na centralnoj konzoli, kojih nažalost, nema! Isto tako, ako je već Cuore Sportivo u pitanju, aluminijumske pedale ne bi bile na odmet, niti "kamionska" papučica gasa. Ipak, u Alfi se sedi veoma dobro, a vozačko sedište moguće je spustiti prilično nisko. Pogled ka instrumentima izaziva blagi osmeh odobravanja, jer se između brzinomera i obrtomera, nalaze benzina i acqua, tačnije, pokazivači nivoa goriva i temperature rashladne tečnosti. Još efektnije deluje displej na bord-kompjuteru, na kojem je moguće videti i trenutno "punjenje" turbine. Isprobavamo i zadnju klupu, na kojoj mesta i nema na pretek, ali baš kao i prtljažnik zapremine "toliko i toliko" litara, koga iskreno briga za tako nešto, u automobilu kao što je Alfa Romeo MiTo!? Ako i jednog trenutka razmišljate o tome, vi i MiTo niste jedno za drugo... tačka!
No, krajnje je vreme da "startujemo" našu turbo benzinu, odnosno 1,4-litarski benzinski turbo motor, poreklom iz Fiat Grande Punto Abartha, sa kojim MiTo inače, deli i platformu. Kratki okret ključa, i budi se svih 155 "konja" Alfine ergele, zvukom koji samo najavljuje dalja, prijatna iznenađenja.
Cuore Sportivo
Krećemo polako, i odmah primećujemo da je MiTo izuzetno tvrdo trimovan. Uz naplatke od 17 cola, čak i u "Normal" režimu, tvrd je kao da se vozite u "šoping kolicima" vašeg omiljenog tržnog centra. No, neka, tako i treba, "bolje da žulja, nego da ljulja"! Ah, da... kad već spomenusmo režime, red je i da kažemo da je ova Alfa, pored nepobitnog šarma, "opremljena" i tzv. DNA sistemom (DNK u našem prevodu), koji obuhvata i famozni Q2 diferencijal (kvazi "šper"), kao i DST sistem, o kojima ćemo nešto kasnije. DNA, odnosno, Dynamic, Normal i All-Weather, odnosi se na režime rada, kako tvrdoće oslanjanja, tako i servo-asistencije i odziva na gas. Kratka vožnja auto-putem i upoznavanje sa vozilom, daju nam dovoljno samopouzdanja da se "isključimo" na prvom odvajanju i Alfu "prebacimo" u Dynamic režim. Istog trenutka, pedala gasa kao da je živnula, jer se motor oglasio nešto višim brojem obrtaja, dok su tvrdoća oslanjanja, kao i servo-asistencija, koja je za sada, prenaglašena, ostali približni.
Benzina u krvi
No, zavedeni zvukom turbo motora, ispružili smo desnu nogu i tada se vraćamo na priču s početka i... adrenalin! Silovit nalet obrtnog momenta, praćen fenomenalnim zvukom izduva, nešto je što treba doživeti lično. Za koji tren, kazaljka je već bila na preko 5000 obrtaja, a turbina je "punila" maksimalno. Prebacivanjem u viši stepen prenosa, putem prilično duge ručice, izuzetno preciznog 6-stepenog menjača, Alfa je nastavila svojim tempom, i pomahnitalo grabila napred, niti jednog trenutka gubeći na stabilnosti. Kraj dugog pravca naterao nas je da odlučnim pritiskom na srednju pedalu, "obuzdamo" temperamentni MiTo. Nažalost, hod i otpor pedale prilično je nejasno definisan, te se prilikom iole snažnijeg pritiska, često "umeša" i ABS. No, kako je naš MiTo prešao nepunih 1.000 km, dopustićemo konstataciju da je možda još potrebno malo vremena, odnosno kilometara, ne bi li i pločice "legle i prionule na posao". Prvi splet krivina i još jedno, ne baš prijatno iznenađenje... volan je toliko "lagan", da je prosto nemoguće dobiti informaciju o tome šta rade prednji točkovi. Svakog trenutka osećate se kao za nekom igračkom konzolom, kod koje ne postoji force feedback opcija. Zaista šteta, jer prava vozačka mašina, za kakvu MiTo smatramo, bez "osećaja na volanu", gubi svoju suštinu. Uzalud Q2 diferencijal, koji svoj posao odlično obavlja, i ne dopušta da ranim pritiskom na gas, "nos" beži iz krivine. Uzalud DST (Dynamic Steering Torque), koji tokom skretanja vodi računa o podupravljanju i preupravljanju, i svojim dejstvom poništava neželjene efekte. Ako se kod Normal ili All- -Weather režima, ovako jaka servo-asistencija još i mogla razumeti, ipak je Dynamic mod trebao da ponudi znatno više "hardcore" osećaja. Ipak, odlično rešeno oslanjanje, koje gotovo nedopušta naginjanje karoserije i još bolje Pirelli P Zero Nero gume, drže MiTo kao zakovanog na zadatoj putanji. Pomalo naviknuti na već spomenuto upravljanje, novi splet krivina dočekujemo znatno spremnije, a MiTo bez pogovora sluša sva naređenja. Sedišta nas sasvim solidno "grle" i svojim dobrim bočnim držanjem onemogućavaju da "lelujamo", osvajajući jednu za drugom krivinom. Oštro kočenje, prebacivanje u niži stepen prenosa i "nameštanje" za krivinu, donosi blago, ali željeno preupravljanje, pre nego što desnom pedalom naredimo turbo benzini da nas iz krivine iščupa i lansira na sledeći pravac.
Benzina u krvi
No, zavedeni zvukom turbo motora, ispružili smo desnu nogu i tada se vraćamo na priču s početka i... adrenalin! Silovit nalet obrtnog momenta, praćen fenomenalnim zvukom izduva, nešto je što treba doživeti lično. Za koji tren, kazaljka je već bila na preko 5000 obrtaja, a turbina je "punila" maksimalno. Prebacivanjem u viši stepen prenosa, putem prilično duge ručice, izuzetno preciznog 6-stepenog menjača, Alfa je nastavila svojim tempom, i pomahnitalo grabila napred, niti jednog trenutka gubeći na stabilnosti. Kraj dugog pravca naterao nas je da odlučnim pritiskom na srednju pedalu, "obuzdamo" temperamentni MiTo. Nažalost, hod i otpor pedale prilično je nejasno definisan, te se prilikom iole snažnijeg pritiska, često "umeša" i ABS. No, kako je naš MiTo prešao nepunih 1.000 km, dopustićemo konstataciju da je možda još potrebno malo vremena, odnosno kilometara, ne bi li i pločice "legle i prionule na posao". Prvi splet krivina i još jedno, ne baš prijatno iznenađenje... volan je toliko "lagan", da je prosto nemoguće dobiti informaciju o tome šta rade prednji točkovi. Svakog trenutka osećate se kao za nekom igračkom konzolom, kod koje ne postoji force feedback opcija. Zaista šteta, jer prava vozačka mašina, za kakvu MiTo smatramo, bez "osećaja na volanu", gubi svoju suštinu. Uzalud Q2 diferencijal, koji svoj posao odlično obavlja, i ne dopušta da ranim pritiskom na gas, "nos" beži iz krivine. Uzalud DST (Dynamic Steering Torque), koji tokom skretanja vodi računa o podupravljanju i preupravljanju, i svojim dejstvom poništava neželjene efekte. Ako se kod Normal ili All- -Weather režima, ovako jaka servo-asistencija još i mogla razumeti, ipak je Dynamic mod trebao da ponudi znatno više "hardcore" osećaja. Ipak, odlično rešeno oslanjanje, koje gotovo nedopušta naginjanje karoserije i još bolje Pirelli P Zero Nero gume, drže MiTo kao zakovanog na zadatoj putanji. Pomalo naviknuti na već spomenuto upravljanje, novi splet krivina dočekujemo znatno spremnije, a MiTo bez pogovora sluša sva naređenja. Sedišta nas sasvim solidno "grle" i svojim dobrim bočnim držanjem onemogućavaju da "lelujamo", osvajajući jednu za drugom krivinom. Oštro kočenje, prebacivanje u niži stepen prenosa i "nameštanje" za krivinu, donosi blago, ali željeno preupravljanje, pre nego što desnom pedalom naredimo turbo benzini da nas iz krivine iščupa i lansira na sledeći pravac.
Zaključak
Da li je Alfa Romeo MiTo za vas? Pa, to zavisi od toga šta od njega tražite. Budite načisto da je ovo ipak nešto drugačiji automobil B segmenta, koji "cilja" na Mini, a ne na VW Polo ili Clio. Uostalom, za to, Italijani već imaju Grande Punta. Početna cena Alfe iznosi 17.950 evra za opremu Junior (Lusso u Evropi) i 1,4-litarski motor od 78 KS, ali vas iskreno savetujemo da odmah zaboravite na ovo "nedonošče" i pređete na 1,4-litarski turbo benzinac sa 155 KS, koji u boljoj, Progression (Turismo) opremi, staje svega 800 evra više. Distinctive+Sport (Veloce) paket, u kojoj je bila i naša Alfa, staje 20.390 evra, a nudi zaista mnogo. O dizel verziji ovoga puta nećemo, nekako nam se čini da Cuore Sportivo i benzina idu daleko bolje zajedno. Dakle, da li je MiTo za vas? Ili, još bolje, da li ste Vi za Alfa Romeo MiTo? Ukoliko možete da joj "otćutite" nedefinisano upravljanje, manjak prostora pozadi i prilično tvrdo oslanjanje, s kojim ćete osetiti i "opuške" na ulici, onda ste idealan par. I ne samo to, već time ujedno prelazite i granicu prosečnog, praktičnog kupca automobila i zalazite u "petrolhead" zonu! Jer ako ste spremni da istrpite sve Alfine "bubice" i pri tome je i dalje ludo volite, onda definitivno jeste automobilski zaluđenik. Gospodine Clarkson, izvinite što smo posumnjali!
(Vrele Gume)
(Vrele Gume)
Alfa Romeo MiTo 1,4 16v TB
Motor
Tip/broj cilindara - benzinski, turbo, redni/4
Radna zapremina ccm - 1368
Broj ventila/tip ubrizgavanja - 16/multipoint
maks. snaga kW/KS/o/min - 114/155/5500
obrtni moment Nm/o/min - 230/3000
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata - hečbek/4/3
D x Š x V mm - 4065x1720x1455
međuosovinski razmak mm - 2510
masa vozila/nosivost kg - 1220/405
zapremina prtljažnika l - 270-950
Ogibljenje
napred - poprečno trouglasto,
spiralne opruge, amortizeri,
poprečni stabilizator
pozadi - torziona osovina, spiralne
opruge, amortizeri,
poprečni stabilizator
Kočnice
napred/pozadi - samovent. diskovi/diskovi
Pneumatici
Pirelli P Zero Nero - 215/45 R17
Prenos snage
pogon - na prednje točkove
tip menjača/stepeni prenosa - manuelni/6
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s - 8,1
maksimalna brzina km/h - 215
prosečna potrošnja l/100 km - 6,5
Cena (sa PDV-om) € - 20.390
Tip/broj cilindara - benzinski, turbo, redni/4
Radna zapremina ccm - 1368
Broj ventila/tip ubrizgavanja - 16/multipoint
maks. snaga kW/KS/o/min - 114/155/5500
obrtni moment Nm/o/min - 230/3000
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata - hečbek/4/3
D x Š x V mm - 4065x1720x1455
međuosovinski razmak mm - 2510
masa vozila/nosivost kg - 1220/405
zapremina prtljažnika l - 270-950
Ogibljenje
napred - poprečno trouglasto,
spiralne opruge, amortizeri,
poprečni stabilizator
pozadi - torziona osovina, spiralne
opruge, amortizeri,
poprečni stabilizator
Kočnice
napred/pozadi - samovent. diskovi/diskovi
Pneumatici
Pirelli P Zero Nero - 215/45 R17
Prenos snage
pogon - na prednje točkove
tip menjača/stepeni prenosa - manuelni/6
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s - 8,1
maksimalna brzina km/h - 215
prosečna potrošnja l/100 km - 6,5
Cena (sa PDV-om) € - 20.390
Istorijska dominacija Crvene zvezde u Ligi šampiona, 5:1! Štutgart razbijen na Marakani, pobeda za sva vremena!
Jeziv snimak sa ulica Beograda: Navijač Štutgarta pretučen, a grupa Delija trči ka njemu
"Poslao bih mu poruku, zbog tebe je Zvezda pobedila 5:1": Vladan Milojević žestoko prozvao Zdravka Kuzmanovića!
Piksi potvrdio da ima ponudu! Da li će Srbija ostati bez selektora već u januaru?
Delije prebile navijače Štutgarta: Haos na ulicama Beograda, pojavio se snimak