Sajam u Detoritu (NAIAS) bi, po ocenama analitičara, mogao da označi oporavak svetske auto-industrije posle najteže krize u poslednjih tridesetak godina.

Gužva oko štanda na kojem je izložen "ford fokus" je dobar znak da bi posrnula američka auto-industrija, najveća u svetu, mogla da počne izlazak iz krize. Nju predstavljaju tri glavna auto-giganta: "Dženeral motors" (GM), "Ford" i "Krajsler", koji je ovog puta bio najskromniji u ponudi - sa samo jednim novim modelom.

Američke kompanije nisu prednjačile kao ranijih godina, ali su zato Nemci dovukli "tešku mašineriju", ističe u uzveštaju iz Detroita "Dojče vele".

"Vratili smo se," to je glavna poruka sajma u Detroitu koji je u ponedeljak otvoren za medije i eksperte, a od 16. januara i za najširu publiku.

OVDE pogledajte foto galeriju.

Kabriolet koji ne kvari frizuru

Pored masovnog pokazivanja električnih vozila, nemački proizvođači su izložili skupe modele gornje srednje i više klase.

"Mercedes" je predstavio kabriolet-verziju E klase, čiji je moto "Stiže sunce" iskorišćen za model za koji predstavnici tog koncerna tvrde da može da se vozi sa otvorenim krovom u svako doba godine. To, navodno, omogućava specijalna konstrukcija skrojena tako da ni putnicima na zadnjim sedištima vetar ne može da pokvari frizuru. Tu su i specijalni grejači za vrat.

Član uprave "Mercedesa" Tomas Veber kaže da njegova firma uveliko radi na razvoju novih električnih pogonskih sistema, posebno za B klasu i "Smart".

"Tu će se stvari polako razvijati, ali smatram da su šanse tog koncepta vrlo dobre, posebno u velikim gradskim područjima gde je potrebno smanjiti emisiju štetnih gasova i buku - za tako nešto smo dobro pripremljeni", ističe Veber.

I "BMW" pozeleneo

Šef uprave "Audija" Rupert Štadler smatra da automobili budućnosti moraju da imaju dizajn koji mora da se svidi kupcima pošto oni ionako očekuju najsavremeniju tehniku. "Audi" je u Detroitu predstavio sportsku varijantu svog "E - trona".

U trku za električnim automobilima uključio se i "BMW". Ovaj proizvođač skupih luksuznih vozila najviše klase doneo je na ovaj sajam prototip modela "aktiv E", koji bi trebalo da bude testran naredne godine.

Šef odeljenja za razvoj pri BMV-u Klaus Dreger smatra da će 2020. godine u autoindustriji postojati različiti pogonski sistemi - konvencionalni motori sa unutrašnjim sagorevanjem, zatim hibridi, kao i električni automobili, čija će upotreba svakako biti ograničena na gradska područja, preneo je "Dojče vele".

"Kada je reč o električnim vozilima, imamo i dragocena iskustva sa "mini-morisima" na električni pogon, i došli smo do zaključka da su kupci zadovoljni dometom od 100 kilometara", smatra Dreger.

'Amerikanci' nastupili skromno

Od tri američka velika proizvođača automobila, "Krajsler" se predstavio najskromnije. Kompanija, kojom upravlja italijanski "Fijat" predstavila je svoje modele, ali nije bilo konferencije za novinare. "GM", koga je takođe spasla država, ima drukčiju strategiju: pres-konferencije i pompezno najavljivanje novih modele.

Obe firme, zajedno sa "Fordom", izlažu uglavnom modele kompaktne i srednje klase, a "GM" i "Krajsler" se nadaju da će takva vozila biti dovoljno atraktivna da se od njih nešto i zaradi - jer treba otplaćivati i velike kredite dobijene od države.

(Tanjug)