Prvi kontakt sa turističkom agencijom je najčešće preko oglasa u novinama ili časopisima. Ti oglasi su ili veoma mali i neupadljivi, ili srednje veličine - nedorečeni ili veliki i pretrpani.

Prilika za otkrivanje turističkih agencija jeste i preko Interneta. Dobro pogledajte da li je prezentacija agencije obnovljena i sadrži aktuelne ifnormacije.

Da biste stekli utisak o tome kako treba da izgleda dobra Internet prezentacija najbolje je da posetite neki od sajtova velikih svetskih aviokompanija ili turoperatora.

Pronašli ste agenciju i ponudu koja vam se dopada. Sledeći korak je da pozovete telefonom i da dobijete nešto više informacija. Može se desiti da telefon zvoni desetak puta i da se niko ne javlja. To je dobro, pomislićete - jer agencija verovatno dobro posluje, ima mnogo zainteresovanih klijenata koji se trenutno nalaze u njoj, te zaposleni ne stižu da se jave na telefon. Ali ne...

Dobro organizovana agencija mora misliti na sve! Kada pozovete agenciju, morate da čujete sa druge strane ljubaznog službenika, koji će vam dati sve informacije koje su vam potrebne. Nemojte pristajati na površne informacije. Vaše pravo je da pitate sve, uključujući i najsitnije detalje u vezi sa izabranim putovanjem.

Zadovoljni ste informacijom koju ste dobili preko telefona i odlučujete se da posetite određenu agenciju. Na žalost, većina naših agencija nema poslovnicu na ulici sa izlogom. Ako agencija ima izlog, obratite pažnju na njegovu čistoću i njegov dizajn. Najbolje je da uporedite izloge agencija sa izlozima butika poznatih svetskih marki - zašto i oni ne bi bili takvi?

Svakako, prilaz agenciji ili izgled njenog izloga ne mora da bude presudan u vašoj odluci, ali prvi utisak može dosta da utiče na to kojoj ćete agenciji ostaviti svoj novac.

Da li je enterijer agencije važan za odluku o putovanju? Naravno da jeste. Uzimajući u obzir broj agencija koje posluju na našem tržištu, nerealno bi bilo očekivati da su sve uređene po svetskim standardima. Ali, ono što mora biti presutno jeste makar najosnovnije uređenje agencije.

Čistoća je najbitnija. Kako će neko ko radi u haosu i prljavštini biti u stanju da zadovolji naše potrebe u vezi sa putovanjem - naše putovanje onda može ispasti isto tako "haotično"?!

Ako vas u agencija dočeka osoba sa cigaretom u rukama, a dim vam ide u oči - nikako! Službenik zaposlen u agenciji ne sme pred klijentima da puši, pije kafu, jede, lakira nokte... Na žalost i to se može dogoditi.

Prilikom razgovora sa službenikom agencije, on vam mora posvetiti svu pažnju, detaljno vas informisati o svim uslovima putovanja. Nemojte prihvatiti samo uzimanje papira sa programom putovanja.

Vaše pravo je da čujete i par reči u vezi sa destinacijom na koju želite da putujete, neke preporuke i savete, kao i da budete detaljno upoznati šta za svoj novac dobijate, a šta ne, koliko još treba da doplatite za sve ekstra troškove, šta se dešava ako agencija otkaže putovanje, a šta ako vi otkažete putovanje...

U svetu je sasvim normalno da službenici agencija nose uniforme. Kod nas to nije slučaj, a ako naiđete na takvu agenciju, nju treba svakako uzeti u obzir jer to govori o njenom pristupu poslu i klijentima.

Program putovanja je ono što ćete dobiti u gotovo svakoj agenciji, ali pažljivo treba pročitati sve šta u njemu piše. Hotel koji ste izabrali, morate i da vidite - na slici. Nemojte dozvoliti da vam kažu kako se "još uvek ne zna" u kom hotelu ćete biti smešteni.

Programi putovanja su u našim agencijama najčešće fotokopirani, što je najblaže rečeno, neprofesionalno. Kolorni katalozi su u poslednje vreme češća pojava, ali njihov dizajn i kvalitet štampe ne zadovoljavaju neophodne standarde. Naravno, čast izuzecima - potražite ih, savetuje "Travel magazin".

Kada uplatite putovanje agencija je dužna da vam izda potvrdu o putovanju, sa tačnim iznosom novca koji ste uplatili i obaveštenjem o tome koliko još dugujete novca. Pored ove potvrde o uplaćenom aranžmanu, agencija vam mora dati i opšte uslove putovanja koje pažljivo treba pročitati.

Ostalo je još par dana do polaska na put, ali vas niko ne obaveštava o vremenu kada treba da se sastanete na aerodromu. Čak iako vreme još nije utvrđeno, ili ako ne postoje sve potrebne informacije koje vam nedostaju, službenik agencije je dužan da vam se javi po dogovoru, da biste bili sigurni da misli na vas.

Ozbiljna agencija sigurno neće dozvoliti da vi prvo pozovete nju. No, već ste izabrali, platili i ostalo vam je samo da se nadate da će sve biti u redu.

I na kraju - ne zaboravite: za svoj novac imate pravo da budete usluženi profesionalno i kvalitetno.

(MONDO)