Kako su Tanjugu rekli članovi delegacije, 15 minuta posle poletanja "lir džeta" signalizovana je tehnička neispravnost aviona uz pojavu vibracija, pa je pilot saopštio da moraju da se vrate u Beograd zbog problema.

Predsednik Vlade Srbije trebalo je da se danas u Sofiji sastane sa bugarskim kolegom Bojkom Borisovim, te da zajedno prisustvuju otvaranju hipermarketa "Tempo" koji - kako je saopšteno iz Vlade - predstavlja značajnu srpsku investiciju u Sofiji.

Ovo nije prvi incident sa vladinim "lir džetom". Prilikom posete premijera Cvetkovića Pragu, takođe je bilo problema - sa uređajima za sletanje po magli, pa je delegacija umesto u Prag, morala da sleti u Karlove Vari.

Incidenti predstavljaju poruku vladi da bi trebala da obnovi svoju avio flotu, saglasili su se u izjavama Tanjugu stručnjaci za tu problematiku.

"To jednostavno mora da se uradi, jer su postojeće letelice stare, kako bi se izbeglo ugrožavanje života ljudi", ocenili su profesor Fakulteta bezbednosti Zoran Dragišić i vojni analitičar Aleksandar Radić.

Dragišić smatra i da "Srbija ipak nije toliko siromašna država da ne bi mogla da nabavi jedan avion koji bi bio potpuno bezbedan za prevoz najviših državnih funkcionera".

Radić smatra da uvek postoji rizik od otkaza u letelici, ali je ta mogućnost u savremenim avinima izuzetno mala u odnosu na sve ostale mogućnosti koje bi mogle da ugroze bezbednost putnika.

Direktor avio službe Vlade Srbije Aneta Bulatović izjavila je da se još uvek obavlja stručni pregled aviona i da zato ne može da saopšti zašto je došlo do pojave vibracija koje su ukazivale na neispravnost letelice.


U čemu to lete naši političari?

Državnom vrhu Srbije trenutno su na raspolaganju "falkon 50", star skoro tri decenije, i "lir džet", proizveden 1991, koji ima samo pet mesta.

Prema podacima Vladine avio-službe, "falkon" i "lir džet" su samo za prvih šest meseci ove godine u vazduhu proveli 380 sati ili oko 16 dana.

Procenjuje se da bi nabavka aviona tip "falkon 900", sa 19 sedišta i mogućnošću interkontinentalnog leta, koštala 40 miliona evra.

Usluge Vladinog "avio-taksija" najčešće koriste predsednik i premijer Boris Tadić i Mirko Cvetković, šef diplomatije Vuk Jeremić, ministri Dačić i Dinkić, predsednica Skupštine Slavica Đukić-Dejanović...

Kad je reč o bezbednosti i kvalitetu službenih automobila i aviona za potrebe najviših državnih funkcionera, Srbija - sudeći prema izveštajima iz regiona - spada među nemarnije.

Vlada Republike Srpske, na primer, raspolaže avionom "cesna 525", čija se vrednost procenjuje na skoro pet miliona američkih dolara, spada u kategoriju najsavremenijih modela za VIP letove i nabavljen je pre manje od dve godine.

Državni vrh Hrvatske može da računa na luksuzni "čelindžer CL 612", čija je cena bila 18 miliona dolara.

Makedonija, koja je 26. februara 2004. godine izgubila predsednika Borisa Trajkovskog u avionskoj nesreći u BiH, nabavila je 2005. "lirdzet 60" iz SAD, koji je iz budžeta platila 11 miliona dolara.

Avion je, međutim, do sada dva puta prinudno sletao zbog problema, poslednji put u maju prošle godine kada je premijer Nikola Gruevski iz Brisela putovao na sastanak sa predsednikom Nikolom Sarkozijem u Pariz. Prema zvaničnoj verziji, otkazali su radari aviona, a belgijska kontola letenje je tada saopštila da se ne radi o ozbiljnijem incidentu.

U Austriji, političarima su na raspolaganju vladini manji avioni, čiji broj nije poznat javnosti, a ako se radi o većoj delegaciji - iznajmljuju se avioni nacionalne avio-kompanije.

(Tanjug/MONDO)