Reditelj filma Dinko Tucaković, i glumci Lena Bogdanović i Dragan Bjelogrlić za MONDO govore kako se rodila ideja da se ekranizuju lik i delo jednog čoveka koga je šira javnost gotovo potpuno zaboravila, ako je ikada i znala da postoji, o čemu govori "Dr Rej i đavoli" , koje sve teme će prožimati priču o Nikolasu Reju, i šta su bili izazovi ove priče i samih uloga.

Još jedan film koji publiku vraća u neko sretnije vreme i zlatnu epohu - ovoga puta epohu srpskog filma u svom njegovom sjaju - "krčka" se u studiju na Košutnjaku. Nakon filma "Montevideo, bog te video", stiže nam još jedan film koji će nas svojom tematikom vratiti u idilično vreme mira i sreće, ono vreme koga se starije generacije uglavnom sa nostalgijom sećaju.

Ekipa MONDA je u ponedeljak, u kasnim noćnim časovima posetila filmski studio u Košutnajku gde je u toku snimanje filma "Dr Rej i i đavoli" u režiji Dinka Tucakovića.

Film govori o kultnom američkom reditelju Nikolasu Reju, koga pamtimo, pored ostalog, po ostvarenju "Buntovnik bez razloga" sa čuvenim Džejmsom Dinom u glavnoj ulozi. Rej je šezdesetih godina prošlog veka boravio u Beogradu u pokušaju da snimi film, do čega nažalost nije došlo spletom čudnih okolnosti - nestao je bez traga (!?).

"Zlatno doba" Avala filma, u vreme kada su nastali filmovi poput "Skupljača perja", dovelo je u Beograd tih godina i jednog od najtalentovanijih reditelja tog vremena - Nikolasa Reja, čoveka koji je bio poznat po svom neprikosnoveneom talentu, viziji, moći imaginacije, ali i porocima - posebna slabost bio mu je kokain. Kontroverze koje su ga pratile kao senka i život koji je vodio - bez osvrtanja ili promišljaja na kraju su imali fatalan ishod.


Na setu u studiju na Košutnajku smo zatekli, pored reditelja i brojne ekipe koja je radila kao da je podne - iako je bilo skoro dva sata ujutru, a snimanju se nije ni nazirao kraj, i Dragana Bjelogrlića, Lenu Bogdanović i Pola Leonarda Mareja, koji tumače glavne uloge u filmu.
Da za realizaciju neke ideja koja vas prožima - možda i decenijama, nikada nije kasno, jasno govori primer Dinka Tucakovića, čija se ideja o ovom projektu "kuvala" više decenija.

MONDO: Kako je nastala ideja za ovaj film?

"Ideja za ovaj film rodila se još davne 1979. godine, bolje reći - proganjala me je. Sve što se desilo u životu tog čoveka, i ono što se na kraju desilo sa njim je misterija, a takav će biti i film. Istraživanje za ovaj film trajalo je neverovatnih 20 godina, pripreme su trajale pet, i evo nas sada na snimanju gde sve teče glatko, u velikoj meri zahvaljujući tome što smo imali dobru podlogu za rad i ekipu koja je bila spremna.

MONDO: Zašto baš sada, nakon više od 30 godina?

"Zar ne mislite da u životu sve ima svoju simboliku?! Tako je i sa ovim filmom. Pre svega, shvatio sam 'da je vreme', a ispostavilo se da se upravo ove godine navršava 100 godina od rođenja Nikolasa Reja. To je dovoljan razlog da to uradimo baš sada".

MONDO: Opišite nam ukratko o čemu govori film "Dr Rej i đavoli".

"To je film o jednoj epohi, o jednom lepšem vremenu, o zlatnom dobu srpskog filma i propuštenim šansama. 'Avala film' je tada bio srpski Holivud i to zahvaljujući upravo direktoru Ratku Draževiću (Dragan Bjelogrlić) - 'čoveku sumnjivih moralnih kvaliteta, ali velike vizije'. Glavne uloge tumače Bjela i Pol Leonard Marej, a igraju još i Ana Sofrenović, Svetozar Cvetković, Jana Milić, i drugi. Priča nas vraća u vreme kada je Nikolas Rej boravio u Beogradu gde je trebalo da snimi film za koji je sve bilo spremno - nakon čega je nestao. Drago mi je da mogu da naglasim da je Suzan Rej, supruga Nikolasa Reja, koja je posetila prošlogodišnji FEST, podržala ovaj projekat, kao i čitava njegova porodica."

Epoha, misterija, kontroverze, film, droga, nestanak...sve to nagoveštava da će ovaj film vredeti pogledati. Šta se dešavalo iza kulisa tada najvećeg filmskog studija u bivšoj Jugoslaviji, kako je jedan agent DB-a vodio studio, ko su ljudi koji su bili njegova 'desna ruka', i da li je 'zlatno vreme' bilo zaista zlatno, u svakom pogledu ili ipak ne... ova priča otkriva u potpunosti.

"Listen to me Nicholas Ray...don't fu*** with me, don't even try. Pu, je*** te i engleski...i ponavljanja", čulo se od Dragana Bjelogrlića nakon, pa, nismo više brojali kog tejka jedne scene u kojoj sa Rejem pravi neki veoma sumnjivi "dil" u izmaglici svoje kancelarije.

Bjelogrlić nam je kratko rekao da puno očekuje od ovog filma, da uživa radeći na njemu, a da je uloga koju igra nešto njemu blisko - baš ono što voli.

MONDO: Reditelj je vaš lik opisao u jednoj rečenici. Kako vi vidite lik Ratka Draževića?

"Ratko Dražević je, svakako, jedna od najzanimljivijih pojava, ne samo u istoriji domaće kinematografije, već i u našoj novijoj istoriji. Provereni DB kadar, policajac visokog ranga, ratnik, partizan, koji zbog svog hedonističkog pristupa životu dobija zadatak da vodi 'Avala film'. Većina njegovih savremenika bi takav potez shvatila kao dergradaciju i odlazak u penziju, ali Dražević od 'Avale' pravi najveći studio u ovom delu Evrope, dovodi najveća svetska filmska imena u Beograd, zapošljava disidente i u njegovo vreme nastaje čuveni 'crni talas', osvaja Kan sa 'Skupljačima perja'... Impozantno vreme, impozantna figura, za film idealno."

MONDO: Da li je ova uloga nešto što vama inače leži?

"Uvek sam obožavao da igram kontroverzne likove, a Dražević to svakako jeste. Ne znam da li mi je bliska, ali jako mi je lapo i uživam dok je radim."

MONDO: Da li možete da uporedite, napravite paralelu između domaćeg filma tada i danas?

"Na našu veliku žalost, nije za poređenje. U pitanju je ogroman pad na svim nivoima, a što je najtužnije, na kreativnom i profesionalnom nivou je pad najveći. Iz današnje vizure period "mračnog komunizma" mu dođe kao vreme velikih ljudi, ideja i ozbiljnih poduhvata na skoro svim nivoima. Neverovatno, zabrinjavajuće ali istinito."

Poslednju, ali nikako i najmanje važnu - Nadu, sekretaricu i "desnu ruku" Ratka Draževića, ženu koja je sve konce držala u svojim rukama, dobro znala šta radi i zašto to radi, i koja je pod kontrolom imala tada ogromnu mašineriju "Avala filma", ostavili smo za kraj. Ovu impozantnu ženu tumači glumica Lena Bogdanović.

MONDO: Opišite nam lik Nade?

"Ovaj film je u svakom smislu izazov. Vratili smo se 50 godina unazad. Naši stilisti, šminkeri, kostimografi učinili su čudo, sve izgleda autentično i sjajno. Moda tih godina je za mene bila prava inspracija, a mi smo u potpunosti uspeli da je dočaramo. Nada (moj lik) je pre svega jedna jaka žena, koja je pod svojom kontrolom držala čitavu tadašnju mašineriju 'Avala filma' koja nije bila mala. Naravno, sve se to dešavalo pod dirigentskom palicom njenog šefa Ratka sa kojim je imala 'posebnu vezu'. Za mene je bio izazov da igram takvu ženu. O njoj se ne zna puno nakon odlaska iz studija, osim da je otišla u Ameriku, tako da sam imala veliku slobodu improvizacije u izgradnji ovog lika.

MONDO: Kakve su vaše impresije, i šta mislite kako će film biti prihvaćen od strane publike, s obzirom na to da je ovo relativno "nedirnuta" kinematografska tema kod nas?

"Slično kao i film 'Montevideo', i ovaj u sebi nosi duh jedne druge epohe, nekog lepšeg vremena kog se svi rado sećaju, a mislim da je naša publika toga željna. Mislim da su se gledaoci poprilično zasitili rata, ubistava, silovanja, zločina, bede, siromaštva... svega onoga čime se pretežno bavi prosečan film, a što su ljudi, nažalost, prinuđeni da gledaju i u realnom životu. Ovaj film je podstrek ostalim rediteljima da 'otvore' neke nove teme, prošire horizonte, to je potrebno našem filmu".

O volšebnom nestanku Nikolasa Reja malo se zna, bar zasada, nadamo se da će nam film otkriti upravo te detalje iz njegovog života. Poznato je da je nakon svađe sa producentom filma "55 dana u Pekingu" 1963. doživeo srčani udar, kao posledicu brojnih godina burnog života. Film su dovršili drugi, a Rej nikada posle toga nije režirao igrani film. Posvetio se predavanju na Univerzitetu u Njujorku, gde je pomagao studentima oko snimanja, i dobio ulogu u filmu Vima Vendersa "Američki prijatelj" (1977). Nedugo zatim, oboleo je od raka, a njegove poslednje dane života ovekovečio je upravo Venders u "hibridnom" igrano-dokumentarnom filmu "Munja nad vodom". Rej je preminuo 1979. pre završetka snimanja, u 68. godini.

Ekipa se nalazi otprilike na polovini snimanja, za koje jednoglasno tvrde da protiče besprekorno, u šta smo imali priliku i da se uverimo. A što se tiče sudbine Nikolasa Reja i onoga što će nam u filmu dočarati zaista odabrana glumačka ekipa - moraćemo da sačekamo do narednog FEST-a kada će "Doktor Rej i đavoli" biti premijerno prikazan.

(Maša Čović - MONDO)