Predsednica Udruženja novinara Srbije (UNS) Ljiljana Smajlović izjavila je danas da je bivša vlast u slučaju prodaje lista Politika pokazala svo "licemerje, laž I antievropsko ponašanje" u oblasti medija i da će se na tom primeru pokazati i koliko se može verovati obećanjima nove vlasti.

"Zabrinuti smo jer su prošla već dva roka koja je nova vlast sebi odredila da saznamo nešto više o tome ko je stvarni vlasnik Politike", rekla je Ljiljana Smajlović na skupu "Medijska strategija - šta dalje?", održanom u pres centru UNS-a.

Potpredsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić najavio je ranije da će do kraja avgusta objaviti ko je kupio 50 odsto vlasništva u listu Politika. Mediji su spekulisali da iza kupovine stoji biznismen blizak Demokratskoj stranci Miroslav Bogićević, što je on demantovao.

"Nama je prilično jasno ko je vlasnik tih 50 odsto koji su prodati, ali bitno je da vlast pokaže da će sprovesti ono što su zapisali u koalicionom sporazumu i da će odmah staviti na dnevni red izveštaj o medijima Verice Barać. Većina tih pitanja je pokrenuta u izveštaju Verice Barać, ako nešto nije tačno, neka Vlada utvrdi šta nije tačno", rekla je Ljiljana Smajlović.

Predsednica UNS-a ocenila je da rešenja o vlasništvu nad medijima u Srbiji ne valjaju ništa, jer je moguće da se Politika proda krišom i uz sigurno kršenje obaveza države prema svom vlasništvu u tom najstarijem i najvažnijem listu.

"Upozoravali smo da rešenja nisu dobra jer ne znamo ko su vlasnici medija a, evo, od izbora smo saznali da je bivši potpredsednik Vlade Srbije Božidar Đelić bio vlasnik jednog ili dva medija sve vreme dok je bio u Vladi. U Vladi su sedeli ljudi koji su bili vlasnici medija i koji su nam svaki put govorili da je transparentnost vlasništva u medijima jako bitna. Nije tačno da Srbija ima evropska rešenja", rekla je Ljiljana Smajlović.

Pomoćnik ministra kulture za medije Dragan Kolarević izjavio je danas da će se država u roku određenom Medijskom strategijom povući iz vlasnišvta u medijima.

"Prema Medijskoj strategiji, jasno je da država mora da se povuče iz vlasništva u medijima i nastojaćemo da poštujemo rokove, uz široke javne rasprave i mišljenja stručnjaka", rekao je Kolarević.

Medijskom strategijom predviđeno je da do marta 2013. godine bude usvojena regulativa o statusu državne agencije Tanjug, a povlačenje države iz vlasništva u svim javnim glasilima predviđeno je u roku od 24 meseca od "utvrđivanja zakonskog osnova", rekao je predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS) Vukašin Obradović.

"Privatnim medijima će biti ostavljeno sasvim dovoljno prostora da mogu slobodno i pozitivno da posluju na medijskom tržištu. Tu moramo voditi računa, to nam je već rečeno da o tome posebno brinemo i učinićemo sve da ne favorizujemo ni jedne niti druge, jer ministarstvo na to nema pravo", rekao je Kolarević.

Dodao je da je u Evropi praksa da se javni medijski servisi finansiraju pretplatom, a da su dozvoljene reklame i budžetsko finansiranje, transparentno i namenski, i da bi u Srbiji javni servisi iz budžeta mogli da dobijaju novac za programe za inostranstvo, dijasporu i naučni i obrazovni program.

Kolarević je naveo da će nova vlast u oblasti medijskog zakonodavstva nastaviti tamo gde je stala prethodna i da neće počinjati sve ispočetka.

Predsednik NUNS-a Vukašin Obradović rekao je da bi vlast odmah i bez odlaganja mogla da promeni način finansiranja državnih medija i da poštuje zakon o državnoj pomoći, kojim je zabranjena pomoć kojom se jedan subjekt dovodi u privilegovan položaj na tržištu.

Obradović je istakao da je upravo to slučaj sa državnom novinskom agencijom Tanjug, koja dobija subvencije od države, čime su narušeni odnosi na tržištu na kojem posluju i dve privatne novinske agencije, Fonet i Beta.

(MONDO / Agencije)