• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

KAKVO GORIVO NAM TOČE NA PUMPAMA U SRBIJI: Vozači se često žale, a evo šta je problem!

Autor Aleksandra Vasić

Da li je gorivo isto u Srbiji kao u zemljama regiona i EU, često se pitaju vozači, dok sami pokušavaju da ustanove kvalitet tokom vožnje.

 kakav je kvalitet goriva u srbiji Izvor: MONDO/Goran Sivački

Kvalitet goriva u Srbiji često je tema rasprave među vozačima, među kojima jedni tvrde da "imamo najlošije gorivo u regionu", dok drugi kažu da je "gorivo svuda isto", dok problem  tokom vožnje zapravo stvara neodržavanje motora, loši putevi i star vozni park.  

Nekoliko čitalaca MONDA obratilo se našoj redakciji sa primedbama na račun kvaliteta goriva, dok su na pitanja koja zanimaju vozače odgovorili generalni sekretar Nacionalnog naftnog komiteta Srbije Goran Radosavljević i generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović. 

Možda će vas zanimati

ŠTA KAŽU VOZAČI U SRBIJI?

Prema rečima Mirka Maličevića (34) iz Beograda, zbog lošeg goriva nedavno je imao problem sa automobilom.

"Pre dve nedelje sipao sam gorivo na pumpi u Beogradu u Citroen c4, skoro pun rezervoar. Auto je postao jako slab, nije mogao da povuče, motor je ispuštao čudan zvuk. i gorivo se brzo trošilo. Tako je bilo sve dok nisam potrošio rezervoar i sipao gorivo na drugoj pumpi, nakon čega je sve bilo u redu. Postoje pumpe koje drže nekakav nivo, ali mislim da to nije ni približno kao u Zapadnim zemljama, dok male benzijske stancice definitovno treba izbegavati", kaže Mirko za MONDO. 

S druge strane, Ivan Mišić (49) koji živi na relaciji između Srbije i Nemačke, tvrdi da je gorivo u Srbiji istog kvaliteta kao ono koje kupuje u inostranstvu. 

"Nekoliko puta sam merio potrošnju. Dešava se da potrošnja bude veća u Srbiji, i to kada su saobraćajnice loše. To znam zato što isto gorivo sipam pre granice, ali potrošnja raste tek kada uđem u Srbiju. Isto tako, sa gorivom iz Srbije, potrošnja pada tek kada pređem granicu. Problem su zapravo nervnine na putevima i loš asfalt, a ne gorivo", tvrdi Mišić. 

Ima i onih koji tvrde da je kvalitet goriva bolji u nekim okolnim zemljama. 

"Možda grešim ali prema mom iskustvu, Makendonija ima kvalitetnije gorivo. Nekoliko puta sam išao sa različitim vrstama auta, od benzinca do dizelaša. Svaki put dođem do Srbije sa više od pola rezerovora. U Srbiji natočim pun rezerovoar i potrošnja je mnogo brža, toliko da ne smem da uključim klimu kako ne bi osato bez goriva. Više mi se isplati da gorivo kupujem tamo", tvrdi Mladen Kostić iz Vranja. 

STAR VOZNI PARK I LOŠI PUTEVI

Generalni sekretar Nacionalnog naftnog komiteta Srbije Goran Radosavljević kaže za MONDO da se kvalitet goriva se poslednjih nekoliko godina znatno poboljšao, od kada je pre četiri godine pokrenut je projekat koji je finansirala EU.

"Imamo ista pravila kao EU što se tiče kvaliteta goriva, a da li ih sprovodimo, to je pitanje za tržišnu inspekciju. Svi su pokazateji da su su standardi goriva isti kao u celoj Evropi i nema nikakvih naznaka da se na pumpama masovno prodaje gorivo lošeg kvaliteta. Najveći deo pumpi se potpuno drži pod kontrolom i kvalitet je mnogo bolji nego što je to ranije bio slučaj. Siva ekonomija postoji kako u Srbiji, tako i svuda, ali to je u jako malom procentu", kaže Goran Radosavljević za MONDO. 

Efekti lošeg goriva različiti i da se dešava da motor slabije "vuče", da dimi i da postoje brojni problemi. Ipak, to se dešava i zbog mnogih drugih razloga, tvrdi on. 

"Putevi, brzina vožnje, brzina vetra, mnogi drugi faktori utiču na potrošnju.Koliko god da se čini da je motor slab ili da je potrošnja goriva brza zbog lošeg kvaliteta goriva, za to često postoje brojni razlozi. Generalno, naš vozni park je vrlo star, u proseku od 15 do 20 godina i problemi su često tehničke prirode. Zatim, zbog loših motora koji se neodržavaju, dešava se isti problem, koji se pripisuje gorivu", kaže Goran Radosavljević. 

BILO JE VISOKIH KAZNI ZA "VELIKE IGRAČE"

Ukoliko vozač smatra da je sve to u redu i da je zaista kvalitet goriva problem, potrebno je da o tome obavesti tržišnu inspekciju.

"Inspekcija svakog meseca kontroliše i uzima uzorke. Tako se proverava hemijski sastav, koliko ima sumpora, koliko sagoreva. Ukoliko bi se zaista utvrdilo da postoje nepravilnosti u kvalitetu, čak i velike pumpe sigurno bi bile zatvorene. Važno je da prijavite inspekciji koja će sigurno izaći na teren i prekontrilisati sve analizom koja je jednostavna i ima nekoliko parametara", kaže Radosavljević. 

Prema njegovim rečima, to ne bi bio prvi put da se takve sankcije donesu, jer su neki "veliki igrači" već zatvarani i kazne su bile vrlo oštre.

"Ranije je bilo mešanja goriva sa baznim uljem sličnim dizelu i raznim drugim supstancama. Kod baznog ulja nema akciza, duplo je jeftinije i meša se sa dizelom. Traktor i radne mašine mogu da rade sa njim bez problema, ali kod automobila pravi katastrofu. Osim toga, dešavalo se i da je gorivo dugo stajalo i da je zato kvlaitet opao. To su uglavnom sporadični slučajevi kada određeni kontigent nije bio dobar, pa se kasnije u postupku utvrđuje da li je takvo gorivo uvezeno ili je greška do nekoga iz određenog kontigenta", kaže Goran Radosavljević. 

"MALO ŠTA SE KONTROLIŠE STROGO KAO GORIVO"

Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, potvrđuje da u Srbiji važe isti standardi kao u EU, ni bolji, ni lošiji od toga.

"Nije tačno da imamo trend lošeg goriva u Srbiji. Kvalitet goriva može da odredi isključivo laboratorisjkim analizama i sisetemskim praćenjem. Gledajući sve proizvode na tržištu, malo je onih koji su u toj meri kontrolisani kao goriva. Kompanije koje prodaju gorivo moraju da angažuju akreditovanu kuću koja je ovlašćena za kontolu, dok svaka isporuka iz inostranstva, a ne samo pojedina, podleže kontroli kvaliteta.", objašnjava Mićović za MONDO.

Kako kaže, to je 17 do 20 različitih prametara kvaliteta, od kojih svaki mora da se ispuni da bi gorivo moglo da ode u promet.

"Pre pet godina pokrenut je projekat monitoringa u godišnje se uzimaju uzorci gde se dodatno kontroliše ono što je već kontrolsiano, i tu imamo minimalan broj odstupanja. I ona se najčešće dešavaju kada cisterna koja vozi dizel nakon toga vozi benzin, pa se neki parametar poremeti, ali tni o nije gorivo lošeg kvalieteta", kaže generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije

Kako kaže, sve ovo važi za kompanije su na spisku Udruženja naftnih kompanija Srbije. Ako postoje neki alterantivni izvori ili švercovana nafta, to je u domenu policije.

"Ne treba generalizovati i reći da male kompanije prodaju loše gorivo, jer veliki broj njih radi kako treba i po svim propisima. S druge strane, istina je da velike kompanije imaju višestruke kontrole i da sebi ne smeju da dozvole da im se naruši ugled. Zbog toga i ulažu novac u dodatne, interne kotrole", potvrđuje Mićović. 

Da podsetimo, nedavno su pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova u Smederevu zaplenili 2.500 litara dizel goriva bez dokaza o poreklu.  Policija je u skladištu jednog ugostiteljskog objekta na Smederevskom putu pronašla i pumpu za pretakanje, dva creva ukupne dužine oko 10 metara, pištolj za tankovanje goriva, digitalni merač protoka goriva, kao i 183.870 dinara i 120 evra.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.

Pročitajte još

Komentari 31

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Mille Beč

100-tinu puta sam iz Beča s Audi 3 benz. s punim rezervoarom goriva stigao u Šabac, ali nikada nisam uspeo iz Šapca do Beča da stignem s punim rezervoarom....

Sinisa

Iskljucivo Shell...Do sada mi se pokazalo kao najbolje po svim parametrima.

S

Isključivo MOL

special image