Ukoliko kopno Sjedinjenih Američkih Država bude ugroženo, američki predsednik i drugi najviši vojni zvaničnici ukrcaće se u jedan od četiri "aviona sudnjeg dana". Ovaj avion, sa svojim impresivnim karakteristikama i tehnologijom, predstavlja deo američkog sistema nacionalne odbrane.
Boing E-4B, poznat kao "avion sudnjeg dana", američki visoko specijalizovan avion čija je svrha da u slučaju velike krize, kao što su nuklearni rat ili teroristički napad velikih razmera, spasi najvažnije ljude u Vašingtonu.
Dizajniran je da obezbedi komandno mesto u vazduhu američkom predsedniku, američkom sekretaru i visoko rangiranim vojnim zvaničnicima u slučaju izbijanja nuklearnog rata. Jedna od glavnih karakteristika Boinga E-4B je njegova sposobnost da ostane u vazduhu danima. Može da leti 12 sati uzastopno bez dopunjavanja goriva, a ima mogućnost dopunjavanja goriva tokom leta.
Opremljen je naprednim sistemima, a posebno je značajna njegova otpornost na elektromagnetni puls proizveden nuklearnom eksplozijom. Iz tog razloga nema prozore, osim u kokpitu. U sebi ima i ugrađen sistem trenutnog prepoznavanja moguće opasnosti.
E-4B služi kao Nacionalni vazdušno-desantni operativni centar. U slučaju vanredne situacije kada je nacionalna bezbednost dovedena u pitanje, letelica služi kao komandni, kontrolni i komunikacioni centar za usmeravanje američkih snaga, izvršavanje hitnih ratnih naređenja i koordinaciju akcija civilnih vlasti.
Jedan ovakav avion (ima ih 4) košta više od 200 miliona dolara, a ukoliko u vazduhu provede sat vremena potrošiće 160.000 dolara, piše "Business Insider". Prvi put je ušao u upotrebu 1970-ih godina, a nakon toga više puta je unapređivan. U svakom trenutku jedan od aviona E-4B je u stanju pripravnosti, 24 časa, sedam dana u nedelji.
Može da primi do 112 putnika, a podeljen je na tri nivoa. Srednji nivo funkcioniše kao komandni centar u kom se smešta predsednik SAD i drugi najviši zvaničnici. Unutar aviona nalazi se još i konferencijska sala, soba za brifing, radna soba operativnog tima, prostor za komunikacije i odmorište. Konferencijska sala je zvučno izolovana.
Njime mogu pilotirati samo piloti najelitnijih jedinica američkih vazduhoplovnih snaga.
Prema pisanju pojedinih američkih medija, "avion sudnjeg dana" poslednji put primećen je kako leti iznad Mičigena sredinom januara ove godine. Poznati sajt "Flight Tracker" navodno je zabeležio preletanje ovog aviona iznad Gornjeg poluostrva Mičigen, što je korisnike društvenih mreža navelo da se zapitaju da li se nešto opasno dešava i da li treba da brinu. Mnogi su tada ostavljali komentare pitajući se šta "avion sudnjeg dana" radi iznad Mičigena, a jedan korisnik je napisao da nema razloga za zabrinutost, jer da opasnost postoji, avion sigurno ne bi bio vidljiv radaru.
"Business insider" je preneo prošle godine da je ova letelica viđena iznad Velsa, uoči posete predsednika Bajdena Severnoj Irskoj, što nije neuobičajena situacija, jer obično ovaj avion u neposrednoj blizini prati "Air Force One", odnosno avion kojim leti predsednik SAD.
BONUS VIDEO:
(MONDO/N.D.)