• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Gde je nestao srpski film?

 Marija Atanasković
Autor Marija Atanasković

Bioskopi su prazni, nije da ih nema dovoljno, imamo i previše bioskopa. Srpski film je propao zbog publike, poručeno na tribini posvećenoj stanju u domaćoj kinematografiji.

 Dragan Bjelogrlić intervju: Gde je nestao film Izvor: MONDO, Marija Atanasković

Glumci Dragan Bjelogrlić i Nikola Rakočević, kao i filmski kritičar Petar Jončić učestovali su na tribini pod nazivom "Gde je nestao film?" u organizaciji studentske inicijative "Negujmo kulturu".

Filmski radnici pokušali su da otkriju razlog stanja u kojem se srpska kinematografija trenutno nalazi i počeli tribinu poređenjem sa situacijom koja je bila za vreme SFRJ.

"Za vreme socijalizma, budžet za kulturu je bio mnogo veći, znalo se koliko filmova svaka republika treba da snimi za godinu dana. Tranzicija nije donela ništa dobro nikome. U vreme Miloševića se tri puta više izdvajalo za film nego što se to čini poslednjih godina. Domaći filmovi su bili gledaniji od holivudskih blokbakstera. Odlazili smo u Bugarsku, Rumuniju, Mađarsku, oni nisu mogli da veruju kakve mi filmove snimamo", izjavio je Bjela, koji je svoje najveće uloge na velikom platnu ostvario baš tih devedesetih.

Bjelin sledeći projekat - film o srpskim naučnicima!Da li se sećate ovog filma?

Prisetimo se "Crnog Bombardera", "Lepa sela lepo gore", "Rana"... A kakva je situacija danas? Bjela kaže da je ove godine država Srbija za svoju kinematografiju izdvojila pet miliona evra dok je Hrvatska za tu svrhu spremila 11 miliona, a Slovenija osam. Poznati glumac i reditelj smatra da je to premalo, pogotovo kad uporedimo sa susednim državama, od kojih smo "uvek imali bolje filmove i to nam priznaju i oni koji nas ne vole".

"Stanje u kulturi i medijima je očajno"

"Ova zemlja Srbija nema previše veze sa onom Jugoslavijom. Drugačije se prave filmovi, drugačije se distribuiraju, navike bioskopske publike su se promenile. Bioskopi su prazni, nije da ih nema dovoljno, ima ih i previše, ne postoji svest publike da ide u bioskope. Ta svest je postojala u nekadašnjoj Jugoslaviji, a pogotovo da se domaći film podrži i ispoštuje. Danas ne postoji želja da se ispoštuje domaći film, srpski film je propao zbog publike", mišljenja je pisac i filmski kritičar Petar Jončić.

Jončić takođe ističe da je kod nas nestalo ono što on naziva "bioskopski domaći film" odnosno film koji ima autorskog u sebi, ali istovremeno dobro komunicira sa publikom, tj. ima potencijala da bude gledan.

Ljubav Srpkinje i Albanca – recept za dobijanje para iz EU fondova

Glumac Nikola Rakočević, koji je pre dve godine proglašen za jednog od deset najboljih mladih glumaca u Evropi, ima poprilično pesimističan pogled na ovaj problem.

"Ovo je zemlja sa najmanjom cenom rada u svetu. Ne možemo ni da očekujemo da imamo komercijalni film. Moje prvo ozbiljno glumačko iskustvo je serija na Pinku ’Mješoviti brak’ i nisam nikad imao to iskustvo da snimim film i od tih para živim mesec dana u Njujorku. Danas čovek kad ode u Ministarstvo kulture može samo da plače", zaključio je Nikola.

Bjela problem vidi i u tome što mimo državnog finansiranja, preostaju samo fondovi EU, a oni imaju "specifičan ukus".

Otkrivena tajna "Lepih sela"Kako je Bjela spasao "Bolji život"

"Teme koje zanimaju te fondove, ne zanimaju naše ljude. Tako smo došli do hiperprodukcije filmova koje ne zanimaju publiku – ratne, socijalne, pa čak i nihilističke tematike. ’Montevideo’ nikad ne bi prošao na nekom konkursu za EU sredstva. On je nastao od domaćih para. Film ’Nacionalna klasa’ ne bi prošao ni na jednom fondu", smatra Bjela i dodaje da scenaristi zbog toga nemaju slobodu da smisle neki originalni scenario, već pišu namenski –recimo, o ljubavi između Srpkinje i Albanca kako bi dobili novac iz EU fondova".

Bjela za razliku od Jončića veruje u domaću publiku, pa je sa prisutnima na tribini podelio podatak da u vreme kada su "Petparačke priče" bile najgledaniji film u srpskim bioskopima, iste te 1995. godine je u susednoj nam Rumuniji to bio "Bejb" (komedija sa prasencetom u glavnoj ulozi). Uprkos haosu u kojem se tada nalazila država, naši mozgovi su i dalje bili očuvani. Kakva bi statistika bila kada bi se danas pravilo slično poređenje, Bjela naglašava da ne zna.

Kao rešenje za ovo stanje Bjela vidi insistiranje na ozbiljnijoj kulturnoj politici države, okretanje privatnim izvorima finansiranja, a ako sve to ne da zadovoljavajuće rezultate, i protestom filmskih i pozorišnih radnika.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta zabave, kulture, muzike, filma, lifestyle, putovanja i seksualnosti pratite na našoj Facebook stranici - MONDO Zabava, kao i na Twitteru @Mondo_zabava.

Komentari 43

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

lepo kaze kusta

Nikada mi nece biti jasno zasto su se neki mladi glumci odlucili za Holivud ,a neki ostali dostojni sebi poput Santiaga Segure ili Benignija ,a neki otisli u Holivud poput Jean Renoa.Kod nas bi neko izvodio striptiz za minijaturnu ulogu u Holivudu.

KimaBg

A i ova nova mladja glumacka ekipa 10 klasa ispod ovih starijih...od kengura i mrtav ladan nije se napravio dobar film

Pdjoni

Bjelogrlicu dok je tebi RTS-a i repriza Boljeg zivota ja se za tebe nebrinem a iz te uloge Bobe nikada nisi izasao...

SERIJE