• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Imate upravnika zgrade? Za održavanje spremite...

 Georgi Mitev Šantek
Autor Georgi Mitev Šantek
Izvor mondo.rs

Većina zgrada još nije ni blizu da odabere profesionalnog upravnika po novom zakonu, a vlasnici bi već trebalo da razmišljaju i o sledećem trošku - održavanju zgrade. Evo koliko bi to moglo najmanje da bude.

Izvor: Mondo/ Stefan Stojanović

Novi stambeni zakon, Zakon o stanovanju i održavanju stambenih zgrada, doneo nam je obavezu angažovanja upravnika zgrade (profesionalnog ili iz redova vlasnika stanova). Ni koliko to košta se još ne zna, tržište je slobodno a opštine određuju samo cenu prinudne uprave za one zgrade (Stambene zajednice) koje se ogluše o zakon, a treba razmišljati o novom izdatku - trošku održavanja zgrade.

Kod cene za upravljanje očekuje se da će biti od 230 dinara mesečno po stanu, pa naviše, a za održavanje (koje je mnogo skuplje), tek je počelo da se nagađa.

Ministarstvo građevine je najavilo da sprema (neobavezujuće) uputstvo za pravilnik za lokalne samouprave u kojem se određuju kriterijumi i koeficijenti za građenje minimalne cene održavanja, a prema informacijama s portala Profesionalniupravnici.rs, to će izgledati ovako.

Izvor: Ilustracija MONDO

Cena će se određivati po formuli za izračunavanje minimalnog iznosa mesečnog izdvajanja na ime troškova investicionog održavanja po kvadratnom metru stana ili poslovnog prostora. U formuli su iznos prosečne neto zarade u određenoj lokalnoj samoupravi (opštini) u 2016. godini, zatim koeficijent samouprave za utvrđivanje minimalne visine iznosa "koji ne može biti niži od 1,36", koeficijent starosti zgrade i koeficijent koji zavisi od toga da li zgrada ima lift ili ne.

A za pravo održavanje treba mnogo više

Treba uzeti u obzir da su to samo minimalne (još ne) propisane cene, i da one kao takve praktično ne zadovoljavaju potrebe normalnog održavanja infrastrukture u zgradi, pa je sa njima gubljenje vrednosti nekretnine neminovno. Prema iskustvima iz "evropskog" komšiluka, za tako nešto nije dovoljno ni cena od jednog evra po metru kvadratnom.

 Tako za zgrade do 10 godina koeficijent iznosi 0,4, za zgrade od 10 do 20 godina 0,6, za one od 20 do 30 godina 0,8, i za zgrade starije od 30 godina 1,00.

Logika je jasna - što je starija zgrada veće je i izdvajanje za investiciono održavanje - ali nema pominjanja da li nešto menja u računici da li je zgrada sanirana, ili rekonstruisana, to svakako nije svejedno.

Sledeći parametar je koeficijent lifta - za zgrade bez lifta on je 1,0, a za zgrade sa liftom 1,3. To znači da se u toj stavki iznos za zgrade sa liftom se uvećava za 30% u odnosu na zgrade bez lifta, ali i tu postoji manjkavost u rešenju jer, recimo, u Beogradu postoje i soliteri sa tri lifta, a pa je trošak održavanja zapravo trostruko veći u tom segmentu.

NE RADI: Upravnici zgrada još bez posla

Kada se to sve pomnoži (i podeli sa 10.000, kako kaže formula), dobijemo sledeće cene:

Za opštinu Novi Beograd, koja kao ubedljivo najveća srpska opština ima i najviše zgrada, a gde je prošle godine prosečna neto plata bila 68.560 dinara, trošak investicionog održavanja za vlasnika stana u zgradi do 10 godina starosti sa liftom biće 4,63 dinara po kvadratnom metru stana. To znaći da za stan od 60 metara kvadratnih treba da plati svakog meseca 278 dinara. Ako mu je stan u zgradi koja je vremešnija, starija od 30 godina, ceh će skočiti na najmanje 11,59 dinara, odnosno 695 dinara mesečno.

Sve o novom Zakonu o stanovanju:Ko će to da plati?

Kako se vidi iz tabele, taj raspon iznosa se u Nišu kreće od 170 do 424 dinara, u Novom Sadu 214 do 535, itd.

Komentari 56

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Deja Ns

Moje iskustvo sedmogodisnjeg vodjenja zgrade(volonterski) je sledece,70-80% stanara je bilo bas briga za desavanja u zgradi i oko odrzavanja zgrade(4 sprata,25 stanova) ,znaci od 45 stanara zainteresovanih je bilo 5-10 stanara od toga polovinu je povrsno bilo briga(ima li sta novo i ako nesto treba da se javim,normalno da su tad bili zauzeti).Nas 5.smo se trudili da organizujemo da sistem odrzavanja funkcionise i doneli smo odluku da svaki stan mora preko "INFORMATIKE"(Novi Sad)da uplati po 200 dinara za prihod skupstine stanara.Stim novcem sam uspevao ,uz strogu kontrolu rashoda ,da pokrivam sitne popravke krova,lifta(nov je bio)hidranata,centralne brave i td,cak smo uspeli i video nadzor da uvedemo (oko 500e),ali naglasavam da je postojao i ugovor sa firmama o odrzavanju zgrade i lifta.Skoro je uradjena i sanacija fasade(oko 350e).Priznajem da sam se zasitio toga svega i predao sam privatnim upraviteljima.Zgrada je i dalje ZATEGNUTA,sistem funkcionise,ali i dalje mi moramo da je kontrolisemo nas nekoliko jer da to ne radimo imam utisak da bi se sve raspalo i da nebi nikog bilo briga da li lift radi,da li pumpe rade ,da li kanalizacioni odvod funkcionise,rasveta da li je ispravna itd.Poenta je da je cena kvadrata pristojna,ljudi i podstanari su zadovoljni funkcinisanjem zgrade i higijenom a samim tim i moja porodica.Normalno da ima sitnica i nezadovoljnih ali ih je minimalno.Poenta svega ovih predloga je da se ljudi koji zive u kolktivnim zajednicama(zgradama),nateraju na zajednicku brigu zajednickog prostora.Mozda sve to izgleda grubo i zastrasujuce zbog rashoda i pritisaka od strane vlasti ali verujem da barataju sa podacima gde ljude bas briga za sve to.E sad da ste vi vlast sta bi ste vi radili kad bi u vasoj zgradi u kojoj zivite ljude bas bilo briga sto vama prokisnjava ili nemate pritisak vode ili lift ne radi.Ono sto je najvaznije NIKO VAS NE PRISILJAVA DA UZMETE PRINUDNOG UPRAVNIKA,vec vam je dozvoljeno da i vi sami se organizujete.Sta bi ste vi uradili da ja vama kazem bas me briga za tvoje probleme, a moj ste komsija,stan do stana,e zato da ne bi dolazilo do toga,a postoji u ogromnim kolicinama, ljudi hoce da postave pravila da zbog ne savesnih stanara moraju da plate odrzavanje zgrade.Kako ce to da bude reseno ,vise je ne bitno kad nema dogovora medju vama onda ima da bude kako pravila kazu a ti probaj da ne platis pa kad tad ce ti neko zakucati na vrata sa resenjem suda,a tad ce biti kasno za kajanje zbog 200-500 dinara mesecno da bi pristojno ziveo kako svaki covek zasluzuje.

MK

Kladim se da 99% ovih koji pljuj ovaj zakon i izdvajanje 300- 500 din meseceno za odrzavanje zgrade puse i to puse cigare koje kostaju vise od 300din na dnevnom nivou pa sto se ne bunite na trafikama svaki dan kad kupujete iste. Citam komentare i ne verujem sta sve ljudi pisu koliko su ne obavesteni a lupaju komentare procitajte zakon o stanovanju pa onda pricajte

Radoje

Sta sve lopovi nece izmisliti i smisliti samo da maznu pare od ljudi..kakav sad upravnik pa nisam ja u firmi nego u svojoj kuci i sta ima on meni da dolazi i trazi pare da ja i mi to jest vi gradjani3 finansiramo lopuze bar da odrzavaju zgradu stvarno nego sebi ce da trpaju pare u dzep ti upravnici. Jos malo ce uvesti i upravnike na kucu pa ce naplacivati sto domacin izadje na svoju vErandu

special image