Hrvati o "Senkama nad Balkanom": Dobar posao!

Izvor mondo.rs

"Stvari su se okrenule: Beograd je dobio reprezentativni serijski proizvod upravo u trenutku kad HTV terminalno tone u idiotizam", komentar je u zagrebačkom "Jutarnjem listu" o srpskoj seriji "Senke nad Balkanom".

Senke nad Balkanom - kritika iz Hrvatske Izvor: RTS, Mondo/Printscreen

Dve najjace medijske kuce u ovom regionu - Radio-televizija SRbije (RTS) i Hrvatska televizija (HRT) - još su se u vreme ondašnje Jugoslavije, kada su bile Televizija Beograd i Televizija Zagreb, "tukle" oko toga ko ce imati bolji i kreativniji program, pre svega dokumentarne i igrane emisije.

Televizijske igrane drame i uopšte serije bile su stvar prestiža, kao neke vrste takmicenja, zdrave konkurencije i jedva se cekalo kada ce koja da izbaci" neko novo ostvarenje, u kojima je bilo briljantnih rola velikana jugoslovenskog glumišta.

U novije vreme, hrvatske televizije uzele su primat i smatrano je da su serije u njihovoj produkciji bolje i prijemcivije od srpskih, koje su "stale u devedesetim godinama" i nisu nudile ništa novo. Život i dogodovštine obicnih ljudi, pretocene u raznorazne produkcijske "šecerleme", "smorile" su gledalište, a besomucno repriziranje istih nateralo i da se povuce pitanje placanja pretplate na program Javnog servisa Srbije.

Ali, "Senke nad Balkanom", serija o kojoj se pricalo krajem 2017. godine i to ne samo u Srbiji, promenile su stvari.

SENKE NAD BALKANOM: Istina ili fikcija? (FOTO)

MONDO TV PRILOG: DOMACE SERIJE 2017.

Iza nas je uzbudljiva godina kada je reč o srpskim TV serijama. "Psi laju, vetar nosi", "Senke nad Balkanom", "Meso", "Istine i laži", "Mamini sinovi"... Koja vam se najviše dopala?
Izvor: MONDO

U komentaru, odnosno recenziji serije, zagrebacki "Jutarnji list" kroz pero Jurice Pavicica, odaje priznanje Draganu Bjelogrlicu za ovaj poduhvat, ocenivši ga kao njegov "najveci profesionalni uspeh do sada", uz podsecanje na to šta je sve do sada radio kao producent, a tu je bilo veoma zapaženih filmova i serije poput "Lepa sela, lepo gore", "Rane", "Montevideo, Bog te video"...

Još jedna kljucna ocena hrvatskog kriticara jeste da se ovom serijom, "najskupljom ikad proizvedenom u Srbiji", Beograd stavio ispred Zagreba u "vecitom derbiju" - ko snima bolje serije.

"Kad su pohvale posredi, treba imati na umu i to da je Srbija bila prilicno nezadovoljna vlastitom proizvodnjom serija, te da su vodeci kriticari isticali da su hrvatske serije bitno bolje. Sad su se stvari okrenule: Beograd je dobio reprezentativni serijski proizvod upravo u trenutku kad HTV terminalno tone u idiotizam", piše Jurica Pavicic.

Koji lik još nijednom nije opsovao, zbog čega je upaljač greška u jednom kadru, šta čini ovu seriju toliko uspešnom da je prati više od dva miliona ljudi i, najvažnije, ko seće glave po međuratnom Beogradu?
Izvor: MONDO

Prema oceni "Jutarnjeg lista", odnosno Pavicica, "gangsterskom pricom u nostalgicnom sjaju prve Jugoslavije", Bjerloglic je uspeo da dovede Srbiju do groznicavog išcekivanja vrhunca serije.

"I pre i posle 1990. godine medijske industrije jugoslovenskih zemalja proizvele su mnoge TV serije. Neke su od njih bile popularne, pa i obljubljene. Mnoge od njih bile su medijska tema i žarište velike pažnje. Ali, utisak je da nikad, ni pre, ni posle 1990. godine, jedna televizijska serija nije bila u toj meri postala središnji društveni i medijski dogadaj kao što su to u Srbiji 'Senke nad Balkanom'", piše u komentaru/kritici i nastavlja:

"Ova kostimirana istorijsko-kriminalisticka serija autora i producenta Dragana Bjelogrlica u Srbiji se tokom jeseni i zime pretvorila doslovce u temu broj jedan. Beograd i drugi gradovi bili su bombardovani plakatima serije. Novine su deset nedelja, iz dana u dan, objavljivale priloge i intervjue, ukljucujuci i istorijske feljtone o osobama koje se u seriji pojavljuju. Politicke grupe, stranke i komentatori o seriji su objavljivali saopštenja i politicke tekstove. Mediji - a najpre brojni i utjecajni srpski tabloidi - takmicili su se u tome ko ce pogoditi sadržaj naredne epizode, ili cak pogoditi ubicu. Dobar deo Srbije živio je u groznici 'Senki nad Balkanom' punih deset nedelja, sve do posljednje epizode emitirane krajem prošle nedelje. Najskuplja televizijska serija ikad proizvedena u Srbiji, serija koju su neki nazivali balkanskim 'Babylon Berlinom' ili srpskim 'Peaky Blindersom', barem je u jednom postigla ocekivano: bila je primecena i gledana".

/SVE O SERIJI "SENKE NAD BALKANOM"/

Autor komentara istice da je Bjelorglic od Beograda dvadesetih godina "stvorio svojevrsni surogatni identitet za Srbiju danas". Taj Beograd je prava metropola, grad vojne i finansijske moci, banaka, ministara i generala, kocke, opijuma i (ponajviše) alkohola, ali i grad terorista i politickih urotnika. Nasuprot toj slici, Bjelogrliceva serija prikazuje i drugi, periferni Beograd kao svojevrsni prigradski Deadwood u kojem vladaju makroi, šverceri i ulicni kodeks.

"Kaluder je covek za sva vremena!" (FOTO, VIDEO)

U kritici "Jutarnjeg lista" zapažene su i dve stvari oko kojih se vodila velika polemika - kako su prikazani Rusi u seriji, ali i Ante Pavelic u ono vreme advokat, a kasnije jedan od najvecih zlocinaca na ovom prostoru svih vremena. U Srbiji se vodila i velika rasprava oko toga što Hrvatska televizija nije otkupila seriju, a i Bjelorglic je u više navrata naglasio da je to upravo zbog toga što su se dvoumili oko Pavelica.

"Kako je Hrvatska jedina ex-Yu zemlja u kojoj 'Senke nad Balkanom' nisu kupljene, u srpskim žucim novinama pojavila se špekulacija da Hrvati bojkotuju seriju zbog prikaza Pavelica u njoj. Meni se liicno to ne cini kao razlog. Buduceg nacistickog vodu serija prikazuje pre kao smešnog naduvenka nego kao stvarno dijabolicnu figuru, pa se ne mogu oteti utisku da bi ozbiljniji hrvatski mediji rastrgli onog ko bi u hrvatskoj seriji na taj nacin 'humanizovao' ustaškog poglavnika. '
Senke nad Balkanom' u Srbiji su naišle na prigovore sa nekoliko razlicitih strana. Filoruske organizacije Bjelogrlica su kritikovale zbog prikazivanja vrangelovaca kao mafijaša. Deo desnih vidovdanskih sajtova obrušio se na seriju zbog 'simpaticnog' Pavelica. S druge strane, niz analiticara sa levog kulturnog ruba nacelno je iritiran Bjelogrlicevom verzijom 'heritage cinema'. Nisu sasvim u krivu kad pišu da Bjelogrlic Srbiji nudi 'njihov Downton Abbey', namirisanu i nacifranu fantaziju o tome kako su jednom bili važni, mondeni, glamurozni i šik dok sve to nisu pokvarili druga Jugoslavija i komunizam.  Ipak, takvi prigovori ostali su na margini: glavnina medija i kritike docekala je seriju s entuzijazmom kao najvažniji domaci TV proizvod u ovom veku", ocena je Jurice Pavicica u "Jutarnjem listu".

Jedan od zakljucaka jeste da je Bjelgrlic napravio dobar posao i da bi i hrvatsku publiku mogao da privuce ovaj projekat, ako ne zbog tematike, onda zbog gangsterskog, krimi-zapleta.

SENKE NAD BALKANOM: Rec-dve o ONOJ sceni! (FOTO)

"Fanovima TV serija koji su navikli na ambiciozniju robu poput 'Leftoversa' ili 'True Detective', 'Senke nad Balkanom' bice možda za nijansu pretrivijalne. Serija se guši u 'svemu što ljudi vole', od ubistava i akcije, preko bogatih enterijera i raskoši, pa do obilja golotinje i erotike koja kod puritanski nastrojenih hrvatskih medijskih regulatora ne bi ni u paklu prošla u prajmatajmu. Režirana je barokno-pulpovski, sa puno slow motiona i muzickog 'pumpanja', pa neki delovi lice na špageti vesterne ili Volter Hila (Walter Hill). Ukratko, nije to za svaciji ukus. Ali, Bjelogrlicu i njegovoj cudnoj družini pisaca treba medutim priznati da nisu napravili loš posao. Serija je dramaturški spretna, 'cliffhangeri' se otvaraju spretno, whodunnit i gangsterska saga dobro su izbalansirani. Seriju režijski potpisuje hrpa reditelja raznih generacija iz triju zemalja (medu poznatijima Miroslav Lekic, Danilo Beckovic i Igor Izy Ivanov), ali nemate utisak da ih nije radila ista ruka. 'Senke nad Balkanom' su dopadljiva TV zabava koja bi mogla naci gledaoce i u Hrvatskoj. Hrvatsku publiku - doduše - ni Rusi, ni ambijent meduratne kraljevine, ni pravoslavno-misticni sloj price ne zanimaju ni približno koliko srpsku. Ipak, gangsterski i krimi-zaplet dovoljno su atraktivni da se gledalac zalepi za njih".

Senke trejler finale
Izvor: YouTube