U Švedskoj je otvoren prvi elektrifikovani put u svetu koji puni baterije automobila i kamiona koji voze po njemu.
Oko dva kilometra električnih šina ugrađeno je u put u blizini Stokholma, ali je vladina agencija za puteve već izradila nacionalnu mapu za buduća proširenja.
Cilj Švedske je postizanje nezavisnosti od fosilnih goriva do 2030. godine i zahteva smanjenje u transportnom sektoru od 70 odsto.
Tehnologija koja stoji iza elektrifikacije puta, koji povezuje stokholmski aerodrom Arlanda sa logističkom centrom u blizini glavnog grada Švedske, ima za cilj da reši probleme u vezi sa punjenjem električnih vozila, piše britanski Gardijan.
Energija se prenosi preko dve šine pomoću pokretne "ruke" koja je pričvršćena s donje strane vozila. Sam dizajn podseća na poznato rešenje koje koriste dečje staze za vožnju malih automobila. Za razliku od tog rešenja, ovde se vozilo neće isključiti u slučaju prekida napajanja (prilikom preticanja, na primer) jer je u pitanju tehnologija koja puni bateriju.
Kada se vozilo zaustavi, struja se prekida, a sistem je tako napravljen da može izračunati potrošnju vozila.
Ovakvo "dinamičko punjenje", za razliku od korišćenja stanica za punjenje, omogućava da baterije budu daleko manje, ali i jeftinije.
Hans Sol, izvršni direktor konzorcijuma eRoadArlanda, koji stoji iza ovog projekta, rekao je kako postojeća vozila i putevi mogu lako da se prilagode kako bi koristili prednosti ove tehnologije.
Švedska ima oko pola miliona kilometara puteva, od čega 20 hiljada kilometara čine autoputevi.
"Biće sasvim dovoljno da elektrifikujemo autoputeve", rekao je Sol. "Rastojanje između dva autoputeva nikada nije više od 45 kilometara, a električni automobili mogu preći tu udaljenost bez potrebe za dopunom. Neki čak veruju da bi bilo dovoljno da se elektrifikuje samo pet hiljada kilometara puta."
Cena od milion evra po kilometru je 50 puta niža od one koja je potrebna za izgradnju tramvajske linije.
"Struje nema na površini puta. Postoje dve 'staze', poput utičnice u zidu, koje se nalaze na 5-6 centimetara ispod nivoa puta. Čak i u slučaju da put poplavite slanom vodom, otkrili smo da je nivo struje na površini samo jedan volt. Dakle, mogli biste da hodate bosi." – pojasnio je Sol problematiku oko bezbednosti ovakvog rešenja.
Nacionalne energetske mreže u Švedskoj sve više odustaju od uglja i nafte, pa se skladištenje energije u baterije smatra ključnim za promenu izvora energije koja će se koristiti u transportu.
Švedska vlada, čiji je ministar bio na zvaničnom puštanju u rad ovog puta, pregovara u Berlinu o budućem razvoju mreže ovakvih puteva.
Švedska je 2016. otvorila takođe dva kilometra autoputa opremljenog sličnom tehnologijom, ali preko nadzemnih dalekovoda koji su u nivou kamiona, pa je on neupotrebljiv za električne automobile.
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.