Moj Telekom: Prijavi se Registruj se

Gužve u auto-školama pred poskupljenje obuke

Navala kandidata na auto-škole pred poskupljenje. Od 25. oktobra ove godine teorijska i praktična obuka za vozače trajaće po 40 časova i koštaće oko 90.000 dinara.

19
A- A A+

Guliver/Getty images

Vest da za nešto manje o dva meseca počinje obuka kandidata za vozače po novim propisima, što između ostalog podrazumeva obavezno pohađanje teorijske nastave, polaganje ispita iz prve pomoći ali i ono što najviše boli građane Srbije - troduplo veće troškove od dosadašnjih, "napunila" je ovih dana auto-škole. Pohrlili su oni koji smatraju da im je "kucnuo zadnji čas" da "izvoze" minimalnih 20 časova, napamet nauče testove i polože teorijski, a zatim i praktični deo ispita da bi se domogli vozačke dozvole, piše "Politika".

Trenutno je na obuci za vozače oko 25.000 kandidata, u oko hiljadu auto-škola u Srbiji. Samo za poslednje tri godine vozačku dozvolu dobilo je oko 200.000 ljudi. Oni, kako smatraju u MUP-u Srbije, zapravo nisu osposobljeni da odgovarajuće upravljaju vozilom, a samim tim predstavljaju opasnost po sopstveni, ali i tuđi život.

Novi sistem osposobljavanja kandidata za vozače, kažu u Upravi saobraćajne policije MUP-a Srbije, omogućiće sticanje znatno većeg nivoa teorijskog i praktičnog znanja i veštine za samostalno i bezbedno učešće u saobraćaju. Umesto dosadašnjih mesec dana obuke i izdvojenih od 15.000 do 30.000 dinara, teorijska i praktična obuka trajaće po 40 časova i koštaće oko 90.000 dinara. Kamere će nadgledati kako teorijsku, tako i praktičnu obuku kandidata, koji će da bi stekli vozačku dozvolu morati da polože i ispit iz poznavanja prve pomoći.

"Novim sistemom obuke kandidatu će biti pokazano i prikazano koje su posledice nepropisnog ponašanja u saobraćaju. Saznaće recimo kakve mogu da budu posledice saobraćajnih nesreća izazvanih prevelikom brzinom ili vožnjom u pijanom stanju. Edukacijom će im se 'razbiti' naučnofantastične predstave o najmodernijim vozilima, koje najčešće dobijaju površno se informišući o savremenim sistemima automobila novih generacija. Osnova na kojoj počiva novi sistem obuke jeste da se dobrim navikama mogu postići dugoročno efikasniji pomaci u bezbednosti saobraćaja, nego što se to postiže represijom i sankcijama", kažu za "Politiku" u saobraćajnoj policiji.

Obuka kandidata za vozače po novim pravilima počinje, podsećaju u policiji, 25. oktobra ove godine. Tim povodom u MUP-u upozoravaju da najkasnije za tri meseca, obuku moraju da završe svi oni koji su je započeli po starim propisima. Ukoliko je ne završe najkasnije do 25. januara naredne godine, moraće celokupan proces da ponove iz početka u skladu sa novim propisima. To praktično znači da će kandidat opet plaćati troškove nove obuke, ali moraće i da izdvoji vreme da bi je završio.

"Pojedine auto-škole upisuju kandidate za vozače čiju obuku, zbog nedostatka kadrova i sredstava, ne mogu da završe u propisanom roku od tri meseca, a Uprava saobraćajne policije nema pravno-formalne mogućnosti da to spreči. To će dovesti do velikog broja kandidata upisanih po starim propisima, koji neće položiti teorijski ispit, pa će zahtevati organizaciju dopunske teorijske obuke što će stvoriti uslove za nove troškove i izdvajanje novog vremena, a vrlo izvesno i uslove u kojima će ti troškovi biti nerealno visoki", ocenjuju u policiji.

Sagovornici "Politike" napominju da će polaganje teorijskog ispita sa novim testovima početi istog dana kada počinje primena novih pravilnika o osposobljavanju. Znatni pomak u kvalitetnoj obuci kandidata, kažu u policiji, jeste licenca koju moraju da imaju predavači, instruktori vožnje i ispitivači. Licencu, čija će važnost biti pet godina, moći će da dobijuako ispune određene uslove i prođu kroz proces edukacije i provere znanja. Produžavanje licence podrazumeva prisustvovanje seminarima i polaganjetestova unapređenja znanja.

"Ukoliko policijski službenici nadzorom utvrde da instruktor vožnje ili ispitivač obavljaju svoju delatnost na nepropisan ili nesavestan način, dostaviće predlog Agenciji za bezbednost saobraćaja za oduzimanje licence. Njeno oduzimanje više od dva puta u roku od 10 godina podrazumeva da se istoj osobi više neće izdati", kažu sagovornici "Politike".

Auto-škole će dozvolu za osposobljavanje kandidata za vozače dobijati od MUP-a. U slučaju utvrđivanja nesavesnog i nepropisnog rada dozvola se može oduzeti, pri čemu važi ista klauzula, kao i za instruktore, odnosno ispitivače.

(MONDO)
Sve vesti